Duur 02:43
Gepubliceerd op 21 december 2017

Vliegramp Faro voor laatste keer herdacht

Op 21 december 1992 voltrekt zich op het vliegveld van het Portugese Faro een rampscenario: een vliegtuig van de Nederlandse maatschappij Martinair explodeert op de ladingsbaan en 57 inzittenden komen om. Op 21 december 2017 wordt deze ramp voor de 24ste en laatste keer herdacht.

Slecht weer

De 21ste december van het jaar 1992 lijkt voor de 327 passagiers van vlucht MP495 van Schiphol naar Faro een mooie dag te worden. Aan boord is de stemming goed, want wie wordt er nou niet blij van de kerstdagen vieren in een prachtig gebied als de Algarve? Helaas loopt het allemaal heel anders. De vlucht vertrekt al iets later door een paar mankementen, maar echt grote problemen lijken er niet te zijn. Dit verandert vlak voor de landing op Faro, als het toestel opeens in slechte weersomstandigheden verzeild raakt. Op de later teruggevonden recorder is te horen dat de piloten aangeven dat zij door een flinke onweersbui vliegen. Ook waait het hard, waardoor het dalen zeer schokkerig en onrustig verloopt.

Noodlot

Als het vliegtuig bijna bij de grond is, slaat het noodlot toe. De motoren draaien langzaam en de wind steekt wederom flink op. Het toestel heeft inmiddels te weinig vermogen om zich te verweren en komt met een grote klap op de landingsbaan terecht, waarbij het rechter landingsgestel afbreekt. Ook de rechtervleugel breekt af bij het raken van de grond. Vervolgens breekt het vliegtuig in tweeën en lekt er kerosine uit de brandstoftank. Deze kerosine vat vlam en binnen een mum van tijd staan de overblijfselen van het vliegtuig in brand, inclusief sommige passagiers.

De paniek is compleet en iedereen probeert zo snel mogelijk het wrak te verlaten. Uiteindelijk blijkt dat ze hier maar 5 minuten de tijd voor hebben, want daarna ontploft het toestel. Dit zorgt ervoor dat de overlevingskansen van de achtergebleven mensen nihil zijn. Al vlug na de ramp worden er foto’s van het wrak gemaakt, zoals deze hieronder:
Faro

Het deel van het vliegtuig dat vlam heeft gevat.

Veel slachtoffers

Uiteindelijk overleven 57 van de 327 inzittende de ramp niet en raken er velen (zwaar)gewond. Sommige van de overlevenden zijn tot op de dag van vandaag nog steeds bezig met het zoeken naar antwoorden op al hun vragen. De grootste vraag is misschien wel waarom de piloten ervoor hebben gekozen om tóch te landen, ondanks het slechte weer, de gladde landingsbaan en alle andere factoren die een lading uitermate moeilijk maken. Waarom hebben zij nooit alarm geslagen, en zijn zij tot op het laatst bezig geweest met het uitvoeren van routineklussen? Misschien zullen zij de échte antwoorden op deze vragen nooit meer krijgen.

Laatste herdenking

Sinds 21 december 2993 wordt deze grote, Nederlandse vliegramp jaarlijks herdacht in de Sint Jansbasiliek in Laren (Noord-Holland). Dit gebeurt door het ontsteken van 57 kaarsen, voor iedere omgekomen passagier 1. Op 21 december 2017 is er voor het laatst een herdenkingsbijeenkomst voor de slachtoffers, omdat de bezoekersaantallen de laatste jaren flink teruglopen. “We merken dat vooral het aantal slachtoffers, mensen die de ramp overleefden, zienderogen afneemt. Er zaten veel 50-plussers aan boord van wie er inmiddels veel zijn overleden of andere behoeftes hebben”, zegt Stijn Terlingen van het herdenkingscomité in 

Hallo Nederland besteedt op 21 december 2017 aandacht aan de vliegramp en de laatste herdenkingsdienst. U ziet Hallo Nederland elke werkdag om 18.30 uur op NPO 2.

(Bron: Andere Tijden, redactie Hallo Nederland, ANP)

Geef een reactie

Bekijk ook

Meer