Duur 02:50
Gepubliceerd op 12 april 2016

Hoe duurzaam is uw vakantie?

Verschillende Nederlandse reisorganisaties moeten voor u uitrekenen hoeveel kilmaatschade uw vakantiereis veroorzaakt, vindt reisbrancheorganisatie ANVR. De zogenaamde vakantievoetafdruk moet vanaf het najaar van 2016 in reisbrochures en op websites van een aantal reisaanbieders staan.

Verantwoord kiezen

De reisorganisatie kan voor bestemmingen in Europa voorrekenen hoe verschillende vormen van vervoer uitpakken voor het klimaat. De consument kan op deze manier verantwoorder een reis kiezen. Uit een Flitspeiling onder de leden van het MAX Opinie Panel blijkt dat 6 op de 10 ondervraagden het een goed idee vindt, dat reizigers te zien krijgen hoeveel klimaatschade een vakantie toebrengt, maar 7 op de 10 verwacht niet dat een klimaatlabel invloed zal hebben op de vakantie die ze uiteindelijk kiezen.

Geen schuldgevoel

Het is mogelijk dat een vervuilende vlucht of accommodatie in de toekomst doorberekend wordt aan de consument. Ruim de helft van het panel geeft aan niet bereid zijn meer te betalen om toch naar die ene specifieke accommodatie te gaan. Op de vraag of ze denken of een extra vervuilende vakantie grote invloed zal hebben op het klimaat antwoordt ruim de helft van de ondervraagden met nee en bijna twee derde zegt dan ook geen schuldgevoel te hebben, mochten zij toch voor een vervuilende vakantie kiezen.

Kamperen in trek

In hoeverre zo’n vakantievoetafdruk voor Europese bestemmingen zin heeft, moet nog blijken, want hoewel het kampeerseizoen pas een maand geleden is begonnen, is het nu al duidelijk dat vakantiegangers bij voorkeur in eigen land blijven. Veel recreanten kiezen voor een vakantie op een kleinschalige camping in Nederland, zo blijkt uit onderzoek van de Stichting Vrije Recreatie. Mensen blijven niet alleen in Nederland uit angst voor mogelijk terroristisch geweld in de toeristische vakantielanden, ook economische overwegingen spelen een grote rol.

Kamperen bij de boer

Waar er in 2015 al flinke stijging van de verkoop van kampeermiddelen plaatsvond, zijn er in de eerste drie maanden van dit jaar weer meer caravans en campers verkocht. De verwachtingen voor het komende vakantieseizoen zijn dan ook hoog gespannen. Tijdens verschillende vakantiebeurzen in januari en februari van dit jaar bleek de interesse in het zogeheten ‘Kamperen bij de boer’ al flink in trek. Zowel jonge gezinnen als de oudere kampeergeneratie trekken er de komende zomer weer volop op uit.

Geef een reactie

Reactie

    spaarzaam says:

    Zolang de bedrijven heel “heel”veel tijd krijgen om zich aan te passen voel ik mij niet geroepen omdat wel te doen. Als ze een peperdure spoorlijn aanleggen voor het vrachtvervoer en de vrachtwagens nog in grote getale op de snelweg blijven moeten ze niet steeds alles bij de consument neerleggen. Straks ga je voor een vlucht meer betalen en de liegmaatschappijen steken al te veel geld in hun zak. bij een ticket komt nog eens betalen voor je plaats je kan toch niet staan in een vliegtuig? En dat zijn nog maar enkele voorbeelden er zijn er genoeg de laatste jaren op het milieu verhaalt aan de consument.

Bekijk ook

Meer