Groeten van MAX ontdekt fraude bij parkeerfaciliteiten Schiphol

Omroep: MAX

Duur: 0:18:33

Uitzending: ma 28 mei 2018 00:00

Groeten van MAX ontdekt fraude bij parkeerfaciliteiten Schiphol

Na veel klachten over ongeoorloofde ritten met, en beschadigingen aan auto’s doet Groeten van MAX onderzoek naar de service en dienstverlening van 4 valet parkingbedrijven bij Schiphol. Tijdens dat onderzoek ontdekt het consumenten-reisprogramma van MAX dat er fraude wordt gepleegd: een van de dienstverleners heeft een truc gevonden om nagenoeg gratis te parkeren.

Wisseltruc

Het gaat om een wisseltruc van parkeerdienst Park Plus waarbij auto’s om-en-om op P1 geparkeerd worden. De uitrijkaarten worden daarbij omgewisseld, waardoor Park Plus maar 2 euro per 2 dagen aan Schiphol betaalt. Dit terwijl Park Plus voor 2 dagen 40 euro aan zijn klanten vraagt. Voor dezelfde plek rekent Schiphol 75 euro voor 2 dagen.

In een reactie laat Schiphol weten: “Op basis van de aangeleverde gegevens door de redactie van Groeten van MAX, hebben wij geconstateerd dat deze partij oneigenlijk gebruik heeft gemaakt van de parkeerfaciliteiten van Amsterdam Airport Schiphol. Hierdoor zijn we genoodzaakt om in de systemen de voorwaarden voor het in- en uitrijden op basis van hetzelfde kenteken aan te passen. Deze aanpassingen zijn inmiddels doorgevoerd.”

Misstanden

Groeten van MAX kaart in 2015 al misstanden bij parkeerdiensten rond Schiphol aan. Zo komt de redactie erachter dat medewerkers van parkeerdienst Qube Valet auto’s van klanten gebruikten om de McDonald’s te bezoeken of om te gaan sporten. Ook werd een auto van een nietsvermoedende klant ingezet als pendelbus om andere parkeerders mee te vervoeren. Park Plus is overigens van dezelfde eigenaar als Qube Valet. Dat bedrijf bestaat niet meer.

Onduidelijke werkwijze en aansprakelijkheden

Yda Matthijssen van de ANWB verklaart dat de wildgroei aan valet parking-bedrijven is ontstaan doordat Schiphol de tarieven voor parkeren sinds juli 2017 fors heeft verhoogd. “De vraag naar alternatieven neemt daardoor toe.” De valet parking-bedrijven spelen daar handig op in, maar bij nader onderzoek stuit Yda nog wel op de nodig onduidelijkheden als het gaat om de voorwaarden op de websites van deze bedrijven. “Er worden veel aansprakelijkheidsuitsluitingen gehanteerd en bij veel bedrijven is de werkwijze niet helder. Daarnaast gebruiken sommige bedrijven het kenmerk Schiphol parkeren, maar ook op die site is niet helemaal helder wie erachter zit, wat het verdienmodel is en waar klanten hun klachten kwijt kunnen.”

Ga voor u uw auto, een kostbaar bezit, weggeeft aan een valet parking-bedrijf op onderzoek uit. “Goedkoop betekent doorgaans duurkoop. Een dienst als deze goedkoop aanbieden kan haast niet. En als u het niet vertrouwd, ga dan op zoek naar een andere oplossing om toch op de luchthaven te komen.”

Hoe de redactie de fraude van Park Plus ontdekte is te zien in de eerste aflevering van Groeten van MAX, maandagavond 28 mei om 20.30 uur op NPO 1.

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. oosterwijck says:

    Mensen blijf toch lekker thuis. Wat bezielt je ? … Er is geen onderdeel van uw reis, waarbij géén sprake van fraude en ergernis is. Het begint al bij de luchthaven Schiphol. Als je optelt hoeveel juridisch gerotzooi daar al mee gemoeid is, zoals geluidsoverlast, luchtvervuiling, fraude bij de aankoop van grond, bouwvergunningen, gelieg en bedrieg in de regering, heb je al geen fijn gevoel. Dan heb je nog de bagageafhandeling, die regelmatig in opspraak komt met diefstal uit koffers, of smijten met koffers. Dan is er het parkeerbeleid en de parkeeroverlast van al die mensen die zo nodig op reis moeten. De parkeerbedrijfjes, die klaar staan om je op te lichten. Dan spreek ik nog niet over de verkeersoverlast en vervuiling onderweg. De vliegmaatschappijen, die van alles verzinnen om je (veel te goedkope ticket) extra duur te maken met, bagagetoeslag, reserveringskosten en zitplaatstoeslag. De stakingen van piloten en bagage afhandelaars, die menen, recht op meer salaris te hebben. De gezondheidsrisico’s in de cabine door uitlaatgassen in het aircosysteem en te weinig beenruimte. Je zit opeengepakt tussen gezinnen met luidruchtige kinderen, die het op een krijsen zetten, totdat je geland bent. Daarna moet je eindeloos wachten op je bagage en heb je geluk als je koffer niet beschadigd is. Het gevaar van aanslagen door terroristen. En tot slot blijkt op je bestemming, dat er niet klopt van de beloften door de reisagent. Het hotel is onvoldoende, het eten is onder de maat, het zwembad is overvol, met vieze zwetende mensen. Er zitten spermavlekken op de muren en op de lakens. De wastafel loopt niet door, door alle kots van de vorige (meestal Britse) gasten. Je verblijft in een ruimte, waarin allerlei (vieze mensen) haren, schilfers en lichaamssappen achterlaten. En de jongeren maken te veel kabaal, voordat ze bezopen van het balkon vallen. Op straat stikt het van de zakkenrollers en de bedelaars, of verkopers van allerlei rotzooi. En weer thuisgekomen moet je naar de klachtencommissie, om je totaal verziekte reis, weer vergoed te krijgen. Of je zit maanden lang met een rotgevoel, over het feit dat je weer eens belazerd bent.

  2. janbee says:

    Januari 2018 geboekt bij Park Plus met een korting van Groupon.
    Mijn zwager wilde 10 dagen geleden ook boeken, maar de site was uit de lucht. Ik denk dat deze minimaal een week uit de lucht is geweest. Daarna internet afgezocht over Park Plus en leek inderdaad veel klachten. Ik heb per mail geannuleerd en dit werd geaccepteerd. Alleen het geld €66 krijg ik niet terug en blijft 2 jaar geldig om te reserveren.
    Na de uitzending van maandag 28 mei wil ik graag m’n geld terug omdat dit bedrijf fraude pleegt.
    Hoe kan ik dit terug krijgen?

    1. Yda Matthijssen - juridisch expert ANWB says:

      Janbee, ik begrijp heel goed dat je geen gebruik meer wilt maken van de parkeerdiensten van Park Plus. Het is voor mij ook volstrekt onduidelijk of het uit de lucht halen van de website ook betekent dat ze stoppen met de uitvoering van de parkeerdienst. Maar nu is de vraag hoe het geld terug te krijgen. Als ze u niet vrijwillig terug betalen dan kunt u dat alleen afdwingen via de rechter. En dan wegen de kosten niet tegen de baten op. Dus veel meer dan afwachten kunt u helaas niet doen.

  3. BartVH says:

    Bij Easy Valet Parking, dat onder Parkos opereert, hebben wij ook een zeer slechte ervaring gehad: er is gevaarlijk hard met onze auto gereden en er is schade opgelopen.

    Toen we onze auto ophaalden constateerden wij lakschade aan de auto die er tevoren niet was. We hebben het ook aan de medewerker van Easy Valet Parking die ons ophaalde laten zien. Hij heeft, net als wij, een foto genomen maar zei dat hun baas hierover moest oordelen. In de haast (de vlucht was verlaat, dus zij waren al enige tijd op ons aan het wachten, en je kunt zowiezo niet lang daar blijven staan) lieten wij het daarbij.

    Later kwamen wij er achter dat er ook gevaarlijk hard gereden is met onze auto. Dit weten we omdat we een “veilig rijden” verzekering hebben bij de ANWB, waarbij de rijstijl door een dongel wordt bijgehouden. Onze rijstijl is meestal “goed” of “voldoende” volgens de ANWB verzekeringsbepalingen, maar nu stond er bij onze on-line feedback: “Er is gevaarlijk met jouw auto gereden.” Dit is ook duidelijk omdat het bezineverbruik over de ~35 kilometer die er gereden was (van en naar de parkeerplaats) meer dan 9 l/100 km was. Dit is ruim 60% meer dan normaal voor onze auto. Een hybride Toyota Prius moet je flink mishandelen om tot zo’n hoog benzineverbruik te komen.

    Op onze klacht en eis om een vergoeding wordt tot nu toe niet serieus gereageerd.