Duur 02:19
Gepubliceerd op 21 januari 2016

Nederlands aan verandering toe

Docenten Nederlands en vakwetenschappers stellen dat het schoolvak Nederlands te weinig inhoud heeft en niet uitdagend genoeg is. Het sluit volgens de professionals niet aan op de huidige maatschappij en moet daarom beter.

Manifest

Samen stelden de initiatiefnemers een manifest op met stellingen voor verbeteringen die vrijdag 22 januari op de Dag van Taal, Kunsten & Cultuur in Groningen gepresenteerd wordt. Hierin staan 8 stellingen waaronder ‘doen maar ook denken’; een onderzoekende houding en creativiteit stimuleren en ontwikkelen, ‘vorm, maar ook inhoud’; Nederlands niet alleen als de correcte vorm van de taal maar ook als product van cultuur en communicatiemiddel en ‘minder werkdruk’; werkdruk omlaag en ruimte voor vakgerichte ontwikkeling en scholing . Het doel van dit manifest is een maatschappelijke discussie op gang te brengen.

Met de tijd mee

De afgelopen 25 jaar is het vak Nederlands niet tot nauwelijks veranderd, terwijl de wereld om ons heen juist constant beweegt. De vakdocenten vragen daarom ook rekening te houden met de komst van nieuwe media en niet-eentalige Nederlandse achtergrond van steeds meer leerlingen.

Bijspijkercursussen

Leerlingen vinden het vak Nederlands saai en niet uitdagend. De prestatie is ook onder de maat. 1 op de 7 leerlingen van 12 jaar is functioneel analfabeet, waardoor ze te taalzwak om te functioneren in de maatschappij. Ook geven het HBO en WO bijspijkercursussen omdat de schrijfvaardigheid van studenten niet op niveau is.  Ze opperen dat schrijven bij een landelijk examen getoetst moet worden en er meer aandacht moet komen voor de inzicht in Nederlandse taal en literatuur.

Hoe denkt u over het hedendaagse gebruik van de Nederlandse taal?

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. woeffie says:

    Het Nederlandse taalgebruik op dit moment vind ik heel slecht.
    Er worden ontzettend veel fouten gemaakt, zeer zeker in de grammatica. En wat te denken van ” hij is ouder dan mij ” en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik zat op school in de jaren 50 maar ik heb goed onderwijs gehad , ook de Nederlandse taal.
    Een enorm goede onderwijzer, ben er nog altijd dankbaar voor.

  2. MC.Wt-t Vr. says:

    Het taal gebruik is echt niet best.
    Als ik zie hoe jongelui het gebruiken ,
    lijkt het niet meer op zoals wij het leerden.
    Ik weet wel dat tijden veranderen,
    maar laten we op onze unieke taal zuinig zijn.
    Ik ben 75 en heb al veel veranderingen ,
    nieuwe uitdrukkingen en spellingen meegemaakt,
    maar ik weet wel dat het niet altijd ten goede was.

  3. oosterwijck says:

    Eindelijk, …

    Eindelijk wordt geroepen dat het vak Nederlands slecht is. Dit is het gevolg van 30 jaar verkeerd beleid en bezuinigen. Scholen waren hoofdzakelijk bezig met fuseren en groter worden, zodat het (mis) management grotere salarissen kon opstrijken. De opleiding tot onderwijzer, de voormalige Kweekschool werd een soort BLO school, waar analfabeten werden opgeleid tot leerkracht. De leerlingen werden aan hun lot overgelaten en leerden de walgelijke uitspraak, waarbij de R wordt ingepakt in een W. Om een voorbeeld te geven: Waawrw kan ik meewrw krijgen en waawrwom kwrwijg ik niet meewrw. Dit fenomeen hoorde ik voor het eerst in 1963, toen een LP werd gepresenteerd met liedjes: “Kindewrwen voowrw kindewrwenen”. Nu spwrweken alle vewrwende mormels met dit spraakgebrek. En in de media krijgen de Gooise trutten zelfs spwrwaakles om dit spwrwaakgebwrwek aan te leren. Het meest walgelijke voorbeeld is Leonie van Moorsel, die haar carrière in de media moet uitstellen, omdat ze het spwrwaakgebwrwek niet zo snel onder de knie krijgt. Ik werd het eerst geconfronteerd, kort na het uitkomen van deze walgelijke LP, toen een klasgenootje,op de lagere school, die geboren is in Canada, uit Nederlands-joodse emigranten (die mislukt teruggekomen zijn), plotseling dit spwrwaakgebwrwek uitspuugde. Hij werd toen naar de spraakles gestuurd om het af te leren, maar door de jaren heen steekt het steeds weer de kop op (net als de vogelgriep en de varkenspest).

    Ik ben uit gaan zoeken waar dit idiote spwrwaakgebwrwek vandaan komt. Het blijkt dat midden dertiger jaren een Nederlandse jood, op het idee gekomen is, omdat Nederlanders makkelijk het Amerikaanse dialect konden aanleren.

    Waarom komt het Nederlandse onderwijssysteem niet in opstand. Dit is belangrijker, dat schrijven met dt of zonder dt.

Bekijk ook

Meer