Slecht gesteld met kennis over cholesterol

Omroep: MAX

Duur: 0:02:08

Uitzending: wo 20 apr 2016 00:00

Wat kunt u doen tegen een verhoogd cholesterol?

Bijna de helft van de 40-plussers kampt met een verhoogd cholesterol, zo blijkt uit de enquête Grip op Cholesterol onder 5000 mensen. 70 procent van de mensen is zich bewust van het verhoogde cholesterol, maar 1 op de 3 lukt het maar niet om daar wat aan te doen.

Abstract probleem

Veel mensen vinden het begrip cholesterol te abstract. Een cholesterolwaarde zegt niet veel en vaak voelt u het ook niet als u er last van heeft. Cholesterol is belangrijk voor uw lichaam, het zorgt voor stevigheid van uw cellen. De lever maakt een belangrijk deel van het cholesterol in uw lichaam zelf aan, voor een deel is uw cholesterolproductie erfelijk bepaald en de rest van uw cholesterolgehalte wordt beïnvloed door uw voeding.

Bewustwording

Cardioloog Janneke Wittekoek zegt dat het allemaal om bewustwording draait: “U hoeft niet tot uw veertigste te wachten met het meten van uw cholesterol. Als u uw cholesterolgehalte al vanaf jonge leeftijd af en toe bij de huisarts laat controleren, helpt dat enorm. Als u zich bewust bent van uw cholesterolwaarde, gaat u er vanzelf beter mee om.”

Wat kunt u doen?

Wat kunt u doen als u met een verhoogde waarde te kampen heeft? U dient eerst te weten welke waarde er precies verhoogd is. Er zijn namelijk verschillende soorten cholesterol: LDL en HDL. LDL staat bekend als het ‘slechte’ cholesterol en HDL staat bekend als het ‘goede’. In veel gevallen is er sprake van een verhoogd LDL. Het verschil tussen deze soorten is dat LDL aan uw vaatwanden kan blijven plakken. HDL daarentegen neemt het teveel aan LDL op. Onverzadigd vet in uw voeding stimuleert de aanmaak van HDL. Om uw LDL in uw lichaam te verminderen, kunt u daarom bijvoorbeeld meer producten met onverzadigd vet eten.

Alles wat zwemt, vliegt en rent

Voedsel dat hoog is in verzadigd vet kan uw cholesterolgehalte doen stijgen. Het is dus goed om onder andere vet vlees, gefrituurde snacks, chocolade, koek, gebak en volvette zuivel te mijden. Er zijn gelukkig ook veel voedingsmiddelen die uw cholesterol kunnen verlagen. Kies bijvoorbeeld vooral voor veel groente en fruit, en als u toch van vlees houdt, ga dan voor mager vlees: alles wat zwemt, vliegt en rent is mager vlees. Ook havermout en zemelen, noten en soja zijn onverzadigd en helpen u om uw cholesterol te verlagen.

Bewegen

Het helpt tot slot om veel te bewegen en om zo gezond mogelijk te leven, ook stoppen met roken en drinken helpt bij het ontwikkelen van een gezondere levensstijl. Als u vermoedt dat u een hoog cholesterol hebt, is het raadzaam om dit met uw huisarts te bespreken. U kan uw cholesterol laten meten en vervolgens met de huisarts bespreken wat het beste plan van aanpak is.

Geef een reactie

Reactie

  1. Miewil says:

    Cholestorol is een lichaamseigen stof, daarvan kun je dus nooit teveel hebben. Het lichaam maakt hetzelf aan. Ldl is voor de kleine cellen en bloedaders, hdl voor de aorta etc. Deze brengen de essentiële voedingsmiddelen overal in het lichaam, tot aan het puntje van je neus toe. Dus geen gebazel over een hoog cholestorol. De enige die hier beter van wordt is unilever en de maffia van de pharmaceutische industrie.