Duur 45:08
Gepubliceerd op 4 november 2020

MAX Masterclass: Erik Scherder geeft tips voor een fit brein

De hersenen fit houden willen we allemaal, maar hoe doet u dat? Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder legt het uit in de eerste aflevering van een nieuwe reeks MAX Masterclass. Speciaal voor u heeft hij nog wat extra tips. 

Tip 1: blijf bewegen

“Als u denkt dat u meer kunt bewegen binnen uw eigen grenzen, doe dat dan. Dit kan binnenhuis- of buitenshuis zijn. Het is goed voor uw hersenen en u houdt er uw afweersysteem mee op peil. Dit is natuurlijk essentieel in deze tijden. In de loop van de jaren zijn mensen steeds meer gaan zitten en uit onderzoek blijkt dat dit ook zijn weerslag heeft op het afweersysteem. Dat gaat hierdoor achteruit. Daarom is het verstandig om het zitten te onderbreken. Ga bijvoorbeeld even rommelen in de keuken of sta op terwijl u een telefoontje pleegt. Ook de beweegnorm proberen aan te houden kan helpen. Die ligt rond de 30 minuten per dag aangesloten bewegen.”

Tip 2: daag uzelf mentaal uit

“Doet u bijvoorbeeld altijd een kruiswoordraadsel van 2 sterren, maar kunt u een puzzel van 3 of 4 sterren ook aan? Doe die dan. Probeer eens iets nieuws, want dat is erg goed voor de hersenactiviteit. Het hoeft dus geen enorm grote verandering te zijn, een andere kruiswoordpuzzel doen dan normaal helpt dus al.”

Tip 3: eet de juiste producten

“U kunt door de juiste voeding uw hersenen ook een handje helpen. In thee, koffie, knoflook, chilipepers en groen groentes zitten bijvoorbeeld vaatverwijdende stoffen die er mede voor zorgen dat het bloedvatenstelsel gezond blijft. Dit is essentieel voor het lichaam en de hersenen, want een gezond vatensysteem heeft direct invloed op de gezondheid en op het afweersysteem. Met name de vaatwanden moeten gezond zijn, want die kunnen virussen buiten de deur houden. Genoeg bewegen helpt overigens bij het behouden van goede vaten.”

Tip 4: genoeg slapen en houd ritme

“Voor de hersenen is slapen erg belangrijk. Tijdens de slaap krijgen de hersenen de kans op afvalstoffen goed op te ruimen, nieuwe eiwitten aan te maken en nieuwe energieblokken te plaatsen. Om goed te kunnen slapen is het erg essentieel om ritme te houden. Dat is wellicht lastig, omdat het dagelijks leven er nu voor velen anders uitziet dan voorheen. Toch is het verstandig om bijvoorbeeld wel dat stuk te gaan fietsen, al fietst u nu misschien niet van uw huis naar kantoor, maar weer gewoon naar huis.”

De MAX Masterclass van Erik Scherder over het fit houden van uw brein ziet u op 4 november 2020 rond 21.25 op NPO 1.

Geef een reactie

Reacties (5)

  1. Corry153 says:

    Hallo Erik,bedankt voor de interessante masterclass. Nu is mijn vraag,u legt de nadruk op bewegen. Mijn man zit in een rolstoel,hij heeft een spierziekte. Betekent dit dat hij,doordat hij niet goed kan bewegen dus sneller problemen heeft op de gebieden die u heeft uitgelicht in de masterclass…óf passen de hersenen zich automatisch aan aan de lichamelijke toestand?
    Ik ben benieuwd.

    MvG Corry

  2. Daphier says:

    Zeer interessante aflevering!
    Deed me denken aan de tekst ‘Want dankzij Hem leven we, bewegen we en bestaan we‘ (Handelingen 17:28).
    Wij zijn gemaakt om te bewegen 🙂

  3. Voetje says:

    Deze vraag sluit aan bij de vorige. Mijn zoon is 31 en heeft sinds 11 jaar een dwarslaesie ( hoge).
    Hij kan zijn armen, schouders en handen bewegen. Geen buikademhaling en 35% van zijn longen.
    Hij doet bijna alles zelf. Hij is sterk in armen en schouders.
    Wat kan hij nu doen om zijn weerstand te verbeteren. Hij is net klaar met zijn studie en heeft genoeg mentale uitdagingen…nu nog fysiek!

  4. Rienvd says:

    Prachtige uitleg over het nut van bewegen. Kan Erik Scherder het ook aan onze premier uitleggen? Als 75 jarige hart- en rugpatiënt is zwemmen voor mij de enige goede manier om stevig te bewegen. Waarom blijven sportscholen (waar ik niets kan beoefenen) open en moeten zwembaden gesloten worden? In ons zwembad zijn uitstekende maatregelen tegen corona genomen. Om banen te zwemmen zonder elkaar te passeren zijn er drie niveaus. We zijn daar als lid van de kruisvereniging met gezondheidsproblemen op speciale tijden met ongeveer twintig personen. Dat zou nu toch moeten kunnen? Als we te weinig bewegen liggen we straks in een ziekenhuis waar we therapeutisch in een speciaal zwembad kunnen zwemmen. Alsof dat niets kost!

    1. Thof says:

      Hier ben ik het grondig mee eens!
      Sportscholen mogen wel open blijven
      Dat snap je toch niet?