Duur 12:10
Gepubliceerd op 11 juli 2016

Oplichters verhuren online vakantiehuizen

Online uw vakantie boeken. We doen het vaker en is het steeds eenvoudiger om te doen. De kans dat u een oplichter treft op een van de onlineplatformen waar huizen te huur worden aangeboden, is daardoor ook groter. Onder een valse naam bieden ze andermans vakantiehuis aan. Na betaling kunnen klanten geen contact meer met ze krijgen en zijn ze in het ergste geval een groot deel van de reissom kwijt. Deze oplichters lijken tot op heden vrij spel te hebben.

Online oplichters

Het MAX-consumentenprogramma Groeten van MAX is getipt door een dame die op Marktplaats een vakantiewoning op Ibiza had gevonden. Ze reageert op de advertentie, maar krijgt weinig specifieke informatie over de woning als zij daar naar vraagt. Wel vraagt de ‘verhuurder’ zo snel mogelijk de aanbetaling over te maken. De dame doet dit niet, maar zegt wel geïnteresseerd te zijn in het huis. Ze ontvangt een contract met daarbij de mededeling snel te reageren. Dit is duidelijk om druk uit te oefenen. Ze stuurt het getekende contract retour, maar betaalt niet de gevraagde aanbetaling van 750 euro. Mevrouw wordt achterdochtig en reageert onder een andere naam op dezelfde vakantiewoning. De woning wordt haar gewoon aangeboden voor de periode die eigenlijk volgeboekt is. Voor deze dame is de maat vol. Ze trekt zich terug en tipt de redactie van Groeten van MAX.

De redactie van Groeten van MAX reageert op dezelfde advertentie. Ook zij krijgen te horen snel te moeten beslissen, want er zijn kapers op de kust. Ze bellen met het nummer dat in de advertentie staat, maar dat blijkt niet van Monique van der Zanden te zijn, maar van de oplichter. Via, via weet de redactie het nummer van de echte huiseigenaar te achterhalen, en die kent geen Monique van der Zanden.  Het verhaal wordt nog ingewikkelder als de redactie op een andere website het nummer van de oplichter tegenkomt bij een huis in Begur. Dit wordt aangeboden onder de naam Marianne Schulten.

Voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Maar hoe voorkomt u deze vorm van oplichting? Check alles dubbel. Probeer zo snel mogelijk persoonlijk contact te krijgen met de verhuurder van de woning en overleg. Heeft u een adres en vertrouwt u het niet helemaal? Zoek contact met de buren.

Zoek in Google Image of de foto op meerder plekken gebruikt wordt. Dit kan eenvoudig door in Google Image op het fototoestelletje te klikken en dan de link van de foto (met de rechter muisknop op de foto klikken en afbeeldingslocatie kopiëren) er in te plakken. Google toont waar de foto allemaal te zien is.

Groeten van MAX verzamelt al het bewijs tegen deze oplichter en zorgt dat dit bij de politie terechtkomt. Samen met de aangiftes van 2 gedupeerden is dit een zaak. Het programma blijft de zaak volgen. Heeft u contact gehad met Monique van der Zanden of Marianne Schulten meld het de redactie van Groeten van MAX.

Dit onderwerp is besproken in Groeten van MAX op maandag 11 juli 2016.

Geef een reactie

Reacties (8)

    Robin van der Kieft says:

    Dag Jeanine,

    Ik vraag me af waarom jij/jullie niet meer hebben verteld over het ontdekken van scammers, dus foto’s checken, emails checken, IP adressen vinden etc.

    Ik ben een grote scammer hunter op diverse sites, o.a. FaceBook en Tagged en dit zouden jullie moeten uitleggen

      MAX Ombudsman says:

      Beste Robin,
      Er zijn natuurlijk vele manieren om zaken te achterhalen. Ik denk dat het programma zich niet leent om daar heel diep op in te gaan. Het moet wel nog behapbaar blijven en niet te technisch worden. We proberen de beste tips te geven binnen de tijd die we daarvoor hebben.
      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    MASCHIL says:

    Beste Jeanine,

    In september huren we van een particulier een huisje in Drenthe. In de huurovereenkomst staat het volgende:
    De kosten van schade, reparatie of verlies van materialen en eigendommen van LEDA komen voor rekening van de huurder; svp melden aan de verhuurder wanneer er iets breekt of wordt vermist, zodat het aangevuld kan worden.

    Ik vind dit nogal breed opgesteld en zou m.i. kunnen impliceren dat wanneer de vaatwasser het begeeft, de kosten voor reparatie of vervanging voor mij zijn. Zie ik spoken? Of is het in deze toch verstandig hier het volgende toe te voegen: huurder is niet aansprakelijk voor kosten van schade of reparatie ontstaan door slijtage, onvoldoende onderhoud, verkeerd gebruik e/o niet doorgeven schade/mankementen door voorgaande huurders.

    Graag uw reactie

      MAX Ombudsman says:

      Beste Maschil,

      Het is inderdaad vrij ruim en u zou kunnen voorstellen om uw tekst toe te voegen. Het is echter maar de vraag of de verhuurder dat wil doen.

      Voor u is het zaak om vooraf alles goed te controleren en vast te stellen of alles goed functioneert en heel is. Noteer dat goed.

      Mocht iets uit slijtage stuk gaan, dan stelt u zich uiteraard op het standpunt dat dit gewone slijtage is en dat u niet wilt betalen. Die eist bewijst, dus de huiseigenaar zal dat bedrag op u moeten verhalen. Heeft u echter een borg afgegeven dan zit u in een lastiger pakket. U kunt proberen om uw voorwaarde op te laten nemen bij de borgstelling.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

      MAX Ombudsman says:

      Lastiger parket. Excuses

    Laurens says:

    Hallo,

    na aanleiding van jullie uitzending ben ik op onderzoek gegaan naar ons vakantiehuisje in malta. Hierbij ben ik erachter gekomen dat deze op meerdere sites wordt aangeboden en ook twee keer op dezelfde sites. De naam van De eigenaar verschilt soms met 1 letter en de kalender en locatie van het huisje is op sommige sites ook anders. Zou dit oplichting kunnen zijn? Het is geboekt via tripadvisor waarbij er betalingsbeveiliging geboden wordt.

      MAX Ombudsman says:

      Beste Laurens,

      Tripadvisor is een bemiddelaar. Verschillende bemiddelaars hebben verschillende voorwaarden. Vaak gebruiken ze wel een ‘beveiliging’ voor de betalingen en soms werken ze met derdenrekeningen. Hoe dit precies bij Tripadvisor werkt heb ik niet paraat. Wel zie ik dat er slechts twee betalingssoorten geoorloofd zijn en dat is met creditcard en met paypal. Beiden hebben dan weer waarborgen tegen oplichters.

      Ik adviseer u om contact op te nemen met Tripadvisor en uw zorg voor te leggen. Dat de eigenaar met één letter verschil op verschillende pagina’s adverteert wil niet zeggen dat het daarmee gelijk een oplichter is. Kunt u echter een periode boeken die bij een andere aanbieder niet te boeken is, dan wordt het een ander verhaal.

      Komt u er na een telefoontje met Tripadvisor niet uit, dan kunt u bellen met ons spreekuur.

      Met vriendelijke groet,

      Jeanine Janssen

    Mari says:

    Ik vraag me werkelijk af of het nog wel zo verstandig is mensen te blijven waarschuwen.
    Blijkbaar is en blijft de mens een dom wezen wat keer op keer overal intrapt.
    Je kunt nu eenmaal niet voor een habbekrats het beste willen.
    En een aanbieding is vaak bij het zien al te mooi om waar te zijn.
    En dat mensen het risico wensen te lopen om te boeken bij een of andere NIET aangesloten bende, ja dan vraag je zelf om in de problemen te komen.
    Wordt toch eens wakker zou ik zeggen tegen de mensen, nee ook niet op het logo van een of andere stichting klikken, maar rechtstreeks naar de site van bijv anvr en zo gaan. Dus zelf intypen. Maar ook dat is tegen dovemansoren gezegd.
    Mijn motto is en blijft, wie niet horen wil moet maar voelen.

Bekijk ook

Meer