De Luisterlijn: ‘luisteren is een onderschatte vaardigheid’

Luisteren, het lijkt zo makkelijk, maar niets is minder waar. Maar liefst 4 op de 5 Nederlanders geeft aan niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek. En dat is jammer, want door echt te luisteren ontstaat een beter contact en meer begrip voor elkaar. Om de samenleving weer aan het luisteren te krijgen, start de Luisterlijn in de Week tegen Eenzaamheid, een campagne over ‘de kunst van het luisteren’. Want juist luisteren, een luisterend oor, is van groot belang in de strijd tegen eenzaamheid.

Minder aandacht voor elkaar

“We hebben steeds minder aandacht voor elkaar”, zegt Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn. “Luisteren is een onderschatte vaardigheid en wordt niet of nauwelijks geleerd op scholen of opleidingen. En dat is jammer, want door te luisteren krijg je beter contact, meer begrip en kun je echt van betekenis zijn voor de ander. Niet voor niets nemen zoveel mensen contact op met de Luisterlijn. Het grootste deel daarvan geeft aan iets aan het luisterend oor te hebben gehad. Mensen voelen zich gehoord, beter of zelfs opgelucht. Soms krijgen ze inzicht of kunnen ze beter met iets omgaan.”

Echt luisteren

De Luisterlijn ziet het als haar taak om Nederlanders weer aan het luisteren te krijgen. Op 1 oktober 2020 start daarom de campagne ‘de kunst van het luisteren’, met als doel het belang van luisteren onder de aandacht brengen en mensen stimuleren beter naar elkaar te luisteren. “We willen duidelijk maken dat luisteren met echte aandacht het verschil kan maken voor de ander. Juist voor mensen die zich eenzaam voelen. Daarnaast helpen we mensen om beter te leren luisteren door het delen van onze kennis. Echt luisteren is meer dan niets zeggen. Het vereist verschillende vaardigheden, zoals: het maken van contact, stellen van goede vragen, doorvragen, stiltes laten vallen en niet direct met je eigen verhaal of suggesties komen.”

Luisteren is altijd en overal belangrijk

Tijdens de campagne, die de hele maand oktober duurt, delen getrainde vrijwilligers en trainers hun kennis en ervaringen. En om te laten zien dat luisteren altijd en overal belangrijk is, roept de Luisterlijn iedereen op om zijn of haar eigen ervaringen, visie en tips over dit onderwerp te delen, via een zelf opgenomen vlog. Aan de campagne werkten al verschillende bekende ‘luisterexperts’ mee zoals luisteronderzoeker Corine Jansen en hoogleraar psychologie Paul van Lange. Zij vertellen over het belang van luisteren en delen hun beste tips. Ook MAX-directeur Jan Slagter legt in bovenstaande video het belang van luisteren uit. De video’s en tips zijn vanaf 1 oktober te vinden op deluisterlijn.nl/kunstvanhetluisteren.

Luistert u mee?

De Luisterlijn biedt 24 uur per dag, 7 dagen per week een luisterend oor aan alle Nederlanders. En de noodzaak is groot, want  in 2019 wordt er 439.421 keer een beroep gedaan op de Luisterlijn. Dankzij de inzet van zo ‘n 1.500 vrijwilligers, die jaarlijks elk 48 diensten doen van 4 uur per week en maandelijks één nachtdienst, worden er jaarlijks ruim 300.000 gesprekken gevoerd. Toch blijven er in 2019 nog altijd 116.903 oproepen onbeantwoord. Extra vrijwilligers zijn daarom meer dan welkom. Mensen die hun luisterkwaliteiten willen inzetten voor een ander kunnen voor meer informatie of aanmelden terecht op deluisterlijn.nl/vrijwilligerswerk.

De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek. Heeft u behoefte aan een luisterend oor? Bel dan naar 0900-0767 (lokaal tarief) of chat of mail via www.deluisterlijn.nl.

Geef een reactie