Duur 02:30
Gepubliceerd op 25 april 2016

Deel 1: Houding en ademhaling

Tijdens het zingen zijn er bepaalde spieren die u continu aanspant.
Hier zijn enkele oefeningen die u kunt gebruiken voor een correcte ademhaling en houding:

Oefening 1 (ademhaling)

  1. Zuig uw longen helemaal vol lucht. Als het goed is, voelt u spanning in uw nek. Deze willen we niet voelen bij het zingen!
  2. Zet uw handen nu onder uw onderste ribben en houdt uw schouders laag. Kuch nu, alsof u verkouden bent. Voel de samentrekking van uw zogenaamde flanken. Die vormen uw ademsteunspieren. Met deze oefening voelt u waar de ademsteunspieren zich bevinden.
  3. Blijf voor de spiegel staan en zet uw handen nu met wat druk in uw zij onder uw onderste ribben. Adem in en probeer ze naar buiten weg te duwen. Blijf erop letten dat uw schouders laag zijn!

Oefening 2 (houding)

  1. Ga op 2 benen staan. Voor uw gevoel voor 2/3 op uw voorvoet en voor 1/3 op uw hak. Zet uw knieën niet op slot. Laat uw bovenlichaam naar voren vallen. Kom nu weer rustig wervel voor wervel omhoog.
    Neem de tijd!
    Op het laatst als alleen uw hoofd nog hangt, tillen we die al draaiend van links naar rechts omhoog. Zorg ervoor dat u zich aan het eind van deze oefening open voelt, doordat uw borstbeen gelift is.
  2. Sta wederom op 2 benen. Voor uw gevoel voor 2/3 op uw voorvoet en voor 1/3 op uw hak. Zet uw knieën niet op slot. Maak een licht sprongetje en kom al verend neer. Zak niet door uw onderrug heen, maar houdt uw buikspieren licht aangespannen voor een open en vooral rechtopstaand gevoel.

Dat is de houding die u zoekt! In deel 2 legt Mariska uit hoe kunt beginnen met het inzingen. Klik hier als u terug wilt naar het overzicht van de cursus.

Geef een reactie