valet parking Groeten van MAX

CDA wil misstanden valetparking aanpakken: vergunningstelsel en één lijn afwikkeling boetes

Het CDA wil dat er een vergunningstelsel komt voor bedrijven die parkeerservice, het zogeheten valetparking, aanbieden. Chris van Dam, oud-plaatsvervangend hoofdofficier van justitie en Tweede Kamerlid voor het CDA wil daarmee de misstanden in de sector aanpakken.

Dat zegt Van Dam vanavond in het televisieprogramma MAX vakantieman: “Je geeft je auto af in goed vertrouwen en je krijgt bijna een wrak terug. Dat is schandalig. Er is nu een keurmerk maar als dat niet werkt, vind ik dat serieus gekeken moet worden, net als bij taxi’s, naar een vergunning. Bedrijven die dit soort diensten aanbieden moeten dan gewoon een vergunning hebben. Zodat je als klant ook kunt kijken is het oké of is het niet oké.” Van Dam zal de minister vragen hiernaar te kijken.

Één lijn in afwikkeling verkeersboetes na valetparking

Vele gedupeerden van valetparking worden, eenmaal terug van vakantie, geconfronteerd met schade, parkeerboetes, snelheidsboetes en rood-lichtboetes. Uit een inventarisatie van MAX vakantieman blijkt dat velen die boete gewoon betaald hebben, anderen zijn in bezwaar gegaan en hebben alsnog betaald na afwijzing van hun bezwaar. Weer andere gedupeerden zijn in beroep gegaan en zelfs naar de rechter.

Daarbij ontdekte MAX vakantieman dat boetes soms worden ingetrokken door de officier van justitie, maar ook dat boetes door de rechter in stand gehouden worden, maar wel op nul euro worden gezet. Van Dam wil dat er één lijn komt wat betreft de verkeersboetes: “Bij overtredingen als door rood rijden, snelheidsovertredingen en dergelijke kom je bij het Openbaar Ministerie uit. Dat is een landelijke organisatie en dan mag je verwachten dat er ook één lijn is hoe hier mee omgegaan wordt. Dat geldt als mensen aannemelijk kunnen maken dat ze op het strand zaten in Turkije en die auto hier illegaal wordt rondgereden.”

Stelselmatige aandacht politie

Politie Haarlemmermeer heeft sinds vorig jaar de misstanden rond valetparking als speciaal aandachtsgebied. Hierdoor kunnen ze gemakkelijker en sneller ingrijpen, aldus Niels Bos, Teamchef Recherche Haarlemmermeer. Hij zegt dit vanavond in MAX vakantieman. Van Dam vindt die aandacht goed en wil vooral dat de daders er niet mee weg komen: “Ik denk dat het teveel gevraagd is om iedere keer te denken, nou daar gaat de politie meteen achteraan. Maar die jongens doen het vaker. Dit zijn sprinkhanen die hoppen van het ene bedrijfje naar het andere. En het kan toch niet zo zijn dat dat onbestraft blijft? Dan verdien je stelselmatig de aandacht van de politie.”

Uit cijfers van de Koninklijke Marechaussee blijkt dat alleen daar al 200 klachten en meldingen binnenkwamen over misstanden bij valetparking tussen juli 2019 tot en met maart 2020; het begin van de coronacrisis. Nu de vliegvakanties weer langzaamaan op gang komen, is ook de verwachting dat de problemen rond valetparking weer toenemen.

Misstanden op de voet gevolgd

De redactie van MAX vakantieman volgt de misstanden bij valetparking rondom Schiphol al langer. Vorig jaar toonde het programma dashcambeelden waarop te zien is hoe valetparking-medewerkers voor bijna 5000 euro schade aan de auto van een vakantieganger toebrengen.

Tweede Kamerlid Chris van Dam is 15 juni 2020 te gast in MAX vakantieman.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Hans1959 says:

    Wat ik nou niet snap is waarom je een auto van tienduizenden Euro’s afgeeft aan iemand die je niet kent die hem ergens naartoe brengt waarvan je geen idee hebt om vervolgens een paar tientjes te besparen op een vakantie van een paar duizend Euro. Zet hem toch gewoon op P3.

  2. Lijon says:

    Het verbaast mij hoe weinig kennis er is van deze business. Ik zie altijd personen aan tafel die nooit iemand spreken uit de parkeer branche. Men heeft blijkbaar weinig interesse in hoe de situatie echt is. Er zijn de afgelopen jaren altijd 2 of 3 onbetrouwbare spelers actief geweest rondom de luchthavens. Echter de 90% die het wel netjes doen worden niet meegenomen in dit verhaal, ook al bedienen ze ieder jaar weer honderdduizenden tevreden reizigers. Persoonlijk heb ik de afgelopen jaren veel aan tafel gezeten met parkings door heel Nederland, locale overheden en ook Schiphol. Iedereen wilt hetzelfde. Daar moet gewoon aandacht en steun voor komen.