Vlucht Schiphol

Vlucht geannuleerd of gemist? Hier heeft u recht op

Het is voor veel reizigers hun grootste nachtmerrie: het missen van de vlucht. Vanwege de drukte op de luchthavens wordt deze nachtmerrie voor enkelen werkelijkheid. Ook worden er vluchten geannuleerd. Maar wie draait op voor de kosten? MAX Ombudsman Jeanine Janssen geeft antwoord. 

Vlucht geannuleerd?

Heeft u een pakketreis geboekt en wordt de vlucht geannuleerd? Dan zijn reisorganisaties wettelijk verplicht u een alternatief aan te bieden of anders de kosten volledig terug te betalen. “Maar wie een los ticket heeft gekocht, moet contact opnemen met de vliegmaatschappij.” vertelt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. “Die zijn verplicht geannuleerde vluchten terug te betalen of een alternatief aan te bieden, bijvoorbeeld een voucher of een andere vlucht. Kunnen zij u zelf geen passend alternatief bieden, dan mag u een ticket bij een andere maatschappij boeken en die kosten bij hen terugvragen.”

Wie betaalt de kosten?

Maar hoe zit het met de gevolgschade zoals de kosten van de accommodatie, autohuur in het vakantieland of geplande excursies? De meeste van de grootste verzekeraars, AEGON, Allianz, ASR, ING, Centraal Beheer, Interpolis, OHRA, Unigarant, ANWB Verzekeringen en Univé, vergoeden bij het annuleren van de vlucht geen gevolgschade. ASR en AEGON doen dit wel. Verzekerden van ASR krijgen de gevolgschade bij het uitvallen van een vlucht vergoed, als de verzekerde de reis zelf heeft samengesteld. Autohuur, verblijf, excursies en evenementen worden dan vergoed. Hoeveel er wordt uitgekeerd, ligt aan de soort verzekering die is afgesloten. Heeft de verzekerde een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie, dan is er geen dekking via de ASR. Dan is de reisorganisatie aansprakelijk.

Verzekeraar AEGON

Ook AEGON vergoedt bij allriskdekking de kosten van eventueel vooraf geboekte excursies, huurauto of evenementen. Voorwaarde is dat de klant een bewijs van annulering van de vlucht moet laten zien. Vergoedt de reisorganisatie ook een deel van de kosten, dan trekt AEGON dat af van hun vergoeding. Het maximale bedrag dat wordt uitgekeerd is 2.500 euro voor alleenstaande reizigers en 4.000 euro voor een stel. Voorwaarde is wel dat de verzekering uiterlijk 7 dagen na de boeking is aangevraagd.

Verzekeraar ING, ASR en OHRA

Als enige verzekeraars keren ING, (de merken van) ASR en OHRA de niet-genoten reisdagen uit. ING keert een dagprijsvergoeding uit als een vlucht uitvalt en de verzekerde op een later moment nog kan vertrekken. Deze vergoeding geldt voor maximaal 5 niet-genoten vakantiedagen en wordt bepaald op basis van de geboekte reissom. Als de vlucht volledig geannuleerd of verzet wordt, dan heeft een verzekerde geen recht op vergoeding. Verzekeraar OHRA, ASR en haar merken vergoeden maximaal 3 dagen, afhankelijk van de opgelopen vertraging. Voorwaarde is dat de vervoers- of reisorganisatie niets kan doen aan de oorzaak van de vertraging.

Vlucht gemist?

“Het is uw eigen verantwoordelijkheid om als reiziger op tijd bij het vliegtuig te zijn”, vertelt Jeanine. “Maar als u buiten uw schuld de vlucht mist, bijvoorbeeld door het personeelstekort, kunt u de luchthaven aansprakelijk stellen. Juridisch gezien is het wel een lastig verhaal. U moet aantonen dat de luchthaven onzorgvuldig heeft gehandeld en ook verwijtbaar is. Dus heeft de luchthaven voldoende personeel ingezet of is er sprake van overmacht? Had de luchthaven eerder moeten ingrijpen? Een rechter moet daarover oordelen.” Op dit moment buigen verschillende juristen zich over deze vraag.

Rechtsbijstandverzekering

Meerdere verzekeraars geven aan dat een rechtsbijstandsverzekering kan helpen bij het verhalen van de schade. “Dat klopt, maar u kunt hier alleen beroep op doen als u de verzekering al had afgesloten op het moment dat het probleem zich voordeed”, zegt Jeanine. “Maar heeft u een rechtsbijstandsverzekeraar? Check dan altijd of die u kan helpen.”

Dit onderwerp wordt besproken in MAX vakantieman op 27 juni 2022.

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. Petra14 says:

    Welke module rechtbijstandsverzekring is voor deze gevallen handig? Is dit consument & wonen of verkeer?

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Petra14, bedankt voor uw reactie. Bij elke verzekeraar kunnen andere onderdelen in een pakket zitten. U kunt de pakketten dus het beste met elkaar vergelijken en contact opnemen met de verzekeraar om u goed te laten adviseren.

  2. Navigator says:

    Onze kleinzoon en een vriendin hebben op 11 juli jl. hun vlucht naar Barcelona gemist, terwijl zij ruim 4 uur van te voren op Schiphol waren
    Toen zij uiteindelijk door de security waren was hun vlucht al een half uur vertrokken en zijn ze naar de KLM gegaan die niets wilde doen om hun vlucht om te boeken naar een later moment.
    Wij hebben toen zelf nieuwe een boeking gemaakt om ze dezelfde avond toch naar Barcelona te krijgen, waarvoor een woekerprijs van maar liefst 1450,- euro voor twee personen voor een enkele reis moest worden betaald.
    Wij begrijpen nu ook waar de winstcijfers van de KLM vandaan komen.
    Kunt u ons adviseren wat wij kunnen ondernemen tegen Schiphol en de KLM
    MvG
    Navigator

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Navigator, bedankt voor uw reactie. Met vakantieklachten kunt u terecht bij MAX Vakantieman: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/ Momenteel kunt u zich ook melden via: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/gedupeerd-door-de-problemen-op-schiphol-meld-het-ons/ MAX-leden kunnen daarnaast met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.