Tips voor het boeken van vliegtickets in coronatijd

10 augustus 2020
3 Min. leestijd

Aan het boeken van een vliegticket kunnen wat haken en ogen zitten in coronatijd. De kans bestaat dat de airliner waarmee u vliegt failliet gaat of dat uw vlucht geannuleerd wordt. Hoe beperkt u de risico’s tot een minimum? 

Boek bij de airliner

Vliegtickets kunt u op allerlei manieren boeken. U kunt ze rechtsreeks bij de airliner kopen, bij het reisbureau of via een boekigsplatform dat vliegtickets van verschillende maatschappijen aanbiedt. In deze tijd is het boeken van een vliegticket bij de luchtvaartmaatschappij zelf een veiligere optie. Waarom? Mede omdat u dan maar met 1 partij in gesprek hoeft te gaan als er iets niet klopt of de vlucht wordt geannuleerd. Momenteel krijgt het MAX-programma MAX vakantieman bijvoorbeeld honderden klachten binnen over boekings-sites. Mensen zien hun vlucht geannuleerd worden, maar het is vervolgens onduidelijk van wie zij de reissom terugkrijgen en de boekingsplatformen geven niet thuis als klanten contact opnemen. Voorbeelden hiervan zijn cheaptickets.nl en Schipholtickets.com. Als u boekt bij de luchtvaartmaatschappij zelf elimineert u al een deel van een mogelijk probleem.

Neem een ticketverzekering

De luchtvaartbranche kent geen garantiefonds. Daardoor zijn klanten in principe hun geld kwijt als de luchtvaartmaatschappij waarmee zij zouden vliegen failliet gaat. Een manier om dit tegen te gaan is door een ticketverzekering af te sluiten. Zo’n verzekering wordt aangeboden op verschillende boekingsplatforms en soms kunt u er ook een afsluiten bij het reisbureau. Ook zijn er verzekeraars die dit aanbieden. Vaak kost dit een euro of 7. Let op! deze verzekeringen kennen wel vaak een ‘plafond’. Bij Unigarant krijgt u bijvoorbeeld tot 1.500 euro per verzekerde vergoed.

Betaal met uw creditcard

Het is absoluut geen garantie, maar een creditcardmaatschappij kan u misschien ook helpen bij het terugkrijgen van uw geld als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Aankopen die via deze kaart zijn gedaan zijn bij sommige creditcardbedrijven 180 dagen verzekerd, waardoor het mogelijk is dat de creditcardmaatschappij u kan helpen als een faillissement roet in het eten gooit.

Overweeg een pakketreis

Heeft u geen zin in het gedoe dat kan komen kijken bij het boeken van een los vliegticket? Dan is een pakketreis misschien wel de beste optie voor u. Als u boekt bij een ANVR-reisorganisatie met SGR dekking, dan is het faillissement meteen gedekt. Garantiefonds SGR zal het bedrag aan u uitkeren als een reisorganisatie failliet gaat. Ook wordt u gerepatrieerd als dat nodig is. En verloopt de reis niet volgens uw verwachtingen, dan kunt u naar de geschillencommissie.

MAX vakantieman

Op 10 augustus 2020 zal MAX Ombudsman Jeanine Janssen meer tips geven voor het boeken van vliegtickets in coronatijd en worden klachten over boekingsplatformen besproken. MAX vakantieman is elke maandag om 20.30 uur te zien op NPO 1. Heeft u een vakantieklacht die u graag wil voorleggen aan dit programma? U kunt uw verhaal insturen naar de redactie. Ook kunt u corona gerelateerde consumentenvragen stellen aan MAX Ombudsman. Het spreekuur van MAX Ombudsman is opengesteld voor MAX-leden, en is op werkdagen te bereiken tussen 10.00 en 12.00 uur, op telefoonnummer 035 – 6775511 (lokaal tarief). U kunt hier ook terecht voor juridisch advies over zaken die niets te maken hebben met corona.

Foto: Shutterstock

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!