vliegtickets

Tips voor het boeken van vliegtickets in coronatijd

Aan het boeken van een vliegticket kunnen wat haken en ogen zitten in coronatijd. De kans bestaat dat de airliner waarmee u vliegt failliet gaat of dat uw vlucht geannuleerd wordt. Hoe beperkt u de risico’s tot een minimum? 

Boek bij de airliner

Vliegtickets kunt u op allerlei manieren boeken. U kunt ze rechtsreeks bij de airliner kopen, bij het reisbureau of via een boekigsplatform dat vliegtickets van verschillende maatschappijen aanbiedt. In deze tijd is het boeken van een vliegticket bij de luchtvaartmaatschappij zelf een veiligere optie. Waarom? Mede omdat u dan maar met 1 partij in gesprek hoeft te gaan als er iets niet klopt of de vlucht wordt geannuleerd. Momenteel krijgt het MAX-programma MAX vakantieman bijvoorbeeld honderden klachten binnen over boekings-sites. Mensen zien hun vlucht geannuleerd worden, maar het is vervolgens onduidelijk van wie zij de reissom terugkrijgen en de boekingsplatformen geven niet thuis als klanten contact opnemen. Voorbeelden hiervan zijn cheaptickets.nl en Schipholtickets.com. Als u boekt bij de luchtvaartmaatschappij zelf elimineert u al een deel van een mogelijk probleem.

Neem een ticketverzekering

De luchtvaartbranche kent geen garantiefonds. Daardoor zijn klanten in principe hun geld kwijt als de luchtvaartmaatschappij waarmee zij zouden vliegen failliet gaat. Een manier om dit tegen te gaan is door een ticketverzekering af te sluiten. Zo’n verzekering wordt aangeboden op verschillende boekingsplatforms en soms kunt u er ook een afsluiten bij het reisbureau. Ook zijn er verzekeraars die dit aanbieden. Vaak kost dit een euro of 7. Let op! deze verzekeringen kennen wel vaak een ‘plafond’. Bij Unigarant krijgt u bijvoorbeeld tot 1.500 euro per verzekerde vergoed.

Betaal met uw creditcard

Het is absoluut geen garantie, maar een creditcardmaatschappij kan u misschien ook helpen bij het terugkrijgen van uw geld als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Aankopen die via deze kaart zijn gedaan zijn bij sommige creditcardbedrijven 180 dagen verzekerd, waardoor het mogelijk is dat de creditcardmaatschappij u kan helpen als een faillissement roet in het eten gooit.

Overweeg een pakketreis

Heeft u geen zin in het gedoe dat kan komen kijken bij het boeken van een los vliegticket? Dan is een pakketreis misschien wel de beste optie voor u. Als u boekt bij een ANVR-reisorganisatie met SGR dekking, dan is het faillissement meteen gedekt. Garantiefonds SGR zal het bedrag aan u uitkeren als een reisorganisatie failliet gaat. Ook wordt u gerepatrieerd als dat nodig is. En verloopt de reis niet volgens uw verwachtingen, dan kunt u naar de geschillencommissie.

MAX vakantieman

Op 10 augustus 2020 zal MAX Ombudsman Jeanine Janssen meer tips geven voor het boeken van vliegtickets in coronatijd en worden klachten over boekingsplatformen besproken. MAX vakantieman is elke maandag om 20.30 uur te zien op NPO 1. Heeft u een vakantieklacht die u graag wil voorleggen aan dit programma? U kunt uw verhaal insturen naar de redactie. Ook kunt u corona gerelateerde consumentenvragen stellen aan MAX Ombudsman. Het spreekuur van MAX Ombudsman is opengesteld voor MAX-leden, en is op werkdagen te bereiken tussen 10.00 en 12.00 uur, op telefoonnummer 035 – 6775511 (lokaal tarief). U kunt hier ook terecht voor juridisch advies over zaken die niets te maken hebben met corona.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Martha van Engen says:

    Geachte mevrouw Janssen,

    graag leg ik volgende vraag aan u voor:
    – In maart heb ik 2 vluchten geboekt (heen- en terug) bij KLM (Alicante-Amsterdam v.v.. Ik woon in Spanje), op dinsdag 11 mei heen en dinsdag 1 juni terug . KLM annuleerde de vlucht van dinsdag 11 mei en boekte mij ongevraagd op de vlucht van zondag 9 mei.
    – Op deze vluchten heb ik met de GGD afgestemd de momenten waarop ik in Nederland gevaccineerd zou worden tegen Covid-19. (op 10 mei en 1 juni)
    – Op de ochtend van mijn vertrek naar Nederland (9 mei) kreeg ik van KLM bericht dat ze de terugvlucht op 1 juni (de dag v.d. 2e vaccinatie) hadden geannuleerd.
    – Gelijke tijd kreeg in van de Spaanse GGD (op mijn speciaal aangevraagde ziekenfondskaart) een uitnodiging voor vaccinatie op 10 mei en 31 mei.
    Door het cancellen van de vlucht op 1 juni kon ik mijn 2e vaccinatie in Nederland niet meer op tijd krijgen. Daarom heb ik noodgedwongen mijn heenvlucht op 9 mei (de eerder dus door KLM verplaatste vlucht van 11 mei) naar 12 mei.
    Hiermee was mijn vaccinatie vezekerd.
    Echter, nu komt mijn vraag:
    Op zaterdagavond 8 mei heb ik een verplichtte PCR-test laten uitvoeren. 14 uur later cancelde KLM mijn terugvlucht.
    Daardoor moest ik noodgedwongen omboeken naar 12 mei, en moest op 11 mei opnieuw een PCR-test laten uitvoeren. Deze PCR-testen -met reiscertificaat- kosten € 110,– per stuk.

    Ik heb bij KLM een schadevergoeding ingediend voor een PCR-testba € 110,– euro maar KLM weigert hierop in te gaan, en claimend dat hun handelen ‘conform de richtlijnen’ is en zij niet tot vergoedingen gehouden zijn. Ik heb hun verzocht mij deze richtlijnen toe te sturen maar daarop willen zij ook niet ingaan.

    In hoeverre heeft KLM gelijk, en klopt het dat zij door al hun (te late) annuleringen de door mij ondergane (en achteraf dus onnodig) PCR-test niet hoeven te vergoeden.

    Tot mijn grote frustratie (maar dit terzijde) kreeg ik op dinsdagavond 11 mei – de avond voor vertrek dus – bericht van KLM dat de vlucht van 1 juni (AMS-ALC) PER ABUIS ! was geannuleerd. (En was dit alles dus onnodig geweest)

    Graag uw reactie,
    met vriendelijke groet,

    Martha van Engen

  2. MAX Ombudsman says:

    Beste mevrouw van Engen,
    U bent in een erg vervelende situatie terechtgekomen. Daarom heb ik over uw casus gelijk overleg gehad met iemand die zaken voert op dit terrein.

    Moreel zijn we het met u eens dat u het geld van uw test terug moet krijgen. Echter, juridisch ligt dat anders. Ze hebben u omgeboekt naar 9 mei. Als u die vlucht had genomen, dan had u geen nieuwe test hoeven doen. Hoezeer wij ook begrijpen dat u hem verplaatste naar een datum erna door uw vaccinatie, ligt dat echter waarschijnlijk niet binnen de invloedsfeer van de luchtvaartmaatschappij.

    Het is wel een poging waard om bij de luchtvaartmaatschappij nogmaals aan te kloppen met dit bericht, omdat uw eerste boeking blijkbaar per abuis is geannuleerd.

    We verwachten wel meer van dit soort klachten. Van mensen die worden omgeboekt naar een latere datum waardoor de test niet meer geldig is. We denken dat die mensen wel het recht hebben om de kosten van de test terug te krijgen. Maar omdat u zelf een andere datum hebt gekozen zien we voor u minder kansen.

    Geen fijn bericht voor u, maar waagt u toch nog een poging naar de luchtvaartmaatschappij. Graag lezen we hoe het afloopt.

    Met vriendelijke groet,
    Jeanine Janssen
    MAX Ombudsman.