Compensatieregeling Schiphol wordt verlengd

31 oktober 2022
2 Min. leestijd

De compensatieregeling voor gemiste vluchten krijgt een nieuwe einddatum. Dat maakt CFO Robert Carsouw van Schiphol vandaag bekend in Tijd voor MAX. De termijn van indienen is hiermee verlengd van 11 augustus tot en met 31 oktober 2022. Je kunt tot 30 november 2022 je claim indienen. MAX Ombudsman Jeanine Janssen drong al eerder aan op een verlenging van de regeling om mensen te compenseren die ná 11 augustus hun vlucht misten. Met deze regeling is die wens een feit geworden.

Compensatieregelging voor uitzonderlijke wachttijden

Ondanks dat de herfstvakantie redelijk is verlopen, zijn er sinds het einde van de vorige compensatieregeling toch mensen die hun vlucht hebben gemist door uitzonderlijke wachttijden voor de securitycontrole op de luchthaven. Tussentijds is een hele drukke dag toegevoegd aan de regeling. Nu wordt dus de hele periode gedekt tot en met 31 oktober 2022. Mensen kunnen tot en met 30 november aanstaande hun claim indienen.

Het gaat om kosten voor bijvoorbeeld het omboeken van een vlucht of voor een vervangende vlucht, maar ook om alternatief vervoer of gemiste vakantieonderdelen. In totaal zijn in de vorige periode rond de 8000 claims ingediend. Daarvan is ongeveer de helft afgehandeld.

 

Klein percentage onterecht afgewezen

Volgens MAX Ombudsman Jeanine Janssen gaat de afhandeling van de compensatieregeling grotendeels naar tevredenheid. Er zijn wel mensen die volgens hun onterecht een afwijzing hebben gekregen. Jeanine Janssen: “Het gaat om een klein percentage. We leggen die zaken terug bij Schiphol en meestal volgt dan alsnog een toekenning. Het advies voor mensen is: eerst wachten op een definitieve afwijzing, dan nog een keer de klacht voorleggen bij Schiphol en daarna pas naar ons komen. Wat we ook zien is dat er mensen bij zitten die een vertraagde vlucht hebben gehad of dat ze om een andere reden bij de luchtvaartmaatschappij moeten zijn. Die mensen kunnen geen beroep doen op de regeling.”

Compensatieverzoek indienen

Reizigers die gebruik willen maken van de compensatieregeling en een compensatieverzoek indienen bij Schiphol, kunnen het formulier nog altijd via Schiphol.nl/compensatie invullen. Reizigers die al een compensatieverzoek hebben ingediend bij Schiphol, hoeven dat niet opnieuw te doen.

 

Jeanine Janssen en Robert Carsouw zijn maandag 31 oktober 2022 om 17.10 uur te zien in Tijd voor MAX op NPO 1.

Foto: ANP

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!