Duur 03:43
Gepubliceerd op 30 juli 2019

Milieuvignet en milieustickers voor milieuzones, waar zijn ze verplicht?

In steeds meer steden in Nederland zijn er milieuzones. In deze zones mag u bijvoorbeeld niet met auto’s ouder dan een bepaald jaar rijden, vanwege de CO2-uitstoot. Maar ook in het buitenland zijn er steeds meer plaatsen waar u met de auto niet gewenst bent. In Nederland wordt dit aangeduid met een bord voor aan de stad, maar in het buitenland is in veel gevallen een milieuvignet of -sticker verplicht.  Waar heeft u in welk land een milieuvignet nodig? 

Soorten zones

Een milieuzone waar u onder een bepaalde voorwaarde in mag is bedoeld om de luchtkwaliteit van dat gebied te verbeteren. De CO2-uitstoot van vooral oude diesels is enorm en zeer belastend voor de (oude) steden. Er zijn verschillende soorten zones, waaronder:

  • Verkeersluwe zones. Die zijn er veel in Italië. Daar mag u dan op bepaalde tijden niet rijden of een bepaald soort auto mag er niet komen.
  • Milieuzones waar u een sticker of vignet voor nodig hebt. Zonder mag u het gebied niet betreden.
  • Zones waar u zich vooraf voor moet registreren, zoals voor Brussel.
  • Zones waar geen diesels of benzine-auto’s mogen komen.
  • Zones waar een tijdelijke milieucode geldt. Deze zones komt u onder andere in Spanje tegen rond de grote steden. Dan mag u onder bepaalde omstandigheden, bij extreme luchtvervuiling, de stad of het gebied niet in.
  • En er zijn zones waar u op bepaalde dagen of uren niet mag komen.

De regels verschillen per land. Is er een milieuvignet of registratie verplicht, dan wordt er aan de hand van uw kenteken bepaald of u wel of niet of onder welke omstandigheden u een stad of zone mag betreden.

Milieuzones Duitsland

In Duitsland worden bijvoorbeeld groene, gele of rode stickers verstrekt. Op basis van uw kenteken wordt de kleur bepaald. Vervolgens staat per zone aangegeven met welke kleur vignet u er in mag. De stickers kunt u kopen in de garages en stations van TÜV en Dekra in de steden waar het vignet van toepassing is, of via de ANWB. Berlijn en Stuttgart kennen beiden een dieselverbod voor een aantal trajecten. Het gaat uitsluitend om diesels met de Euronorm 4 of lager. Euronorm 5 en 6 vallen nog buiten de maatregel.

Milieuzones Frankrijk

In Frankrijk wordt ook gewerkt met een kleurcodering. Er zijn stickers in 6 categorieën: 0 (groen), 1 (paars), 2 (geel), 3 (oranje), 4 (rood) en 5 (grijs). De categorie wordt bepaald door het type voertuig (auto, motor, bromfiets, enzovoort), de mate van CO2-uitstoot (Euronorm) en de leeftijd van het voertuig. Wie naar Frankrijk wil met een wat oudere auto is gewaarschuwd, want  personenauto’s geregistreerd vóór 1 januari 1997 en motoren van vóór 1 juni 2000, krijgen geen sticker.

De sticker heet in het Frans officieel certificat qualité de l’air (CQA) maar wordt veelal pastille Crit’Air of vignette Crit’Air genoemd en is geldig in heel Frankrijk. De beperkingen kunnen wel per stad verschillen. U kunt op de website certificat-air.gouv.fr (klik op ‘simulation’) of  certificat-air.gouv.fr/docs/tableaux_classement.pdf kijken in welke categorie uw auto valt. Wees er op tijd bij, want het kan even duren, soms wel 2 weken, voor u het vignet in huis heeft. De kosten van een vignet zijn 4,51 euro, dat is inclusief verzendkosten. U kunt ze alleen online bestellen. Ze zijn niet in Frankrijk te koop of in Nederland bij de ANWB. Het vignet mag u rechtsonder op de vooruit plakken en gaat de gehele levensduur van de auto mee.

Milieuzones Spanje

Ook Spanje heeft milieuzones, de zogeheten ‘zona de bajas emisiones’. Voor deze zones heeft u een milieusticker, istintivos ambientales, nodig. De kleur blauw duidt hier de schoonste auto aan gevolgd door groen-blauw, groen en geel. De stickers zijn in Spanje verkrijgbaar bij het postkantoor, vergeet niet uw kentekenbewijs mee te nemen, of via de website van de Spaanse overheid (alleen Spaanstalig).  Daarnaast kent Spanje ook zogeheten APR-zones. Dit zijn gebieden waar de luchtkwaliteit verbetering nodig heeft en waar de omgeving leefbaarder wordt gehouden voor omwonende. Hier mag u dus alleen in met een speciale vergunning.

Milieuzones Italië

In Italië heten de milieuzones Zona a Traffico Limitato (ZTL). De Italianen houden er wel wat ingewikkelde regels op na. Ze verschillen per stad. Ga goed na welke regels er voor uw bestemming gelden. Kijk voor meer informatie over de diverse zones en verkeersbeperkende maatregelen op accessibilitacentristorici.it In Italië is het in sommige gevallen ook mogelijk een dagticket te kopen. De kosten daarvan bedragen rond de 15 euro.

Boetes

Wie denkt dat het halen van een vignet of sticker niet nodig is, kan bedrogen uitkomen. Want de boetes van ongeoorloofd een milieuzone betreden, kunnen behoorlijk oplopen. In Duitsland zijn dat boetes van 80 euro, Frankrijk rond de 68 euro en Italië kan de boete oplopen tot 110 euro. Dus wie boetes en onnodig oponthoud wil voorkomen doet er goed aan zich voor te bereiden op de reis. Ga na hoe de borden die een milieuzone aangeven eruit zien in het land waar u naar toe gaat. Dit voorkomt dat u er langs rijdt en een boete riskeert.

Dit onderwerp wordt besproken in MAX vakantieman op 29 juli 2019 met Annemiek Zerdoun van de ANWB.

(Bron: ANWB, bijgewerkt op 10-8-2020)

Lees ook: De (nieuwe) verkeersregels in het buitenland, kent u ze al?(Vakantie)verkeer dat zich niet aan verkeersregels houdt, krijgt fors hogere boetes in BelgiëKent u de verkeersregels nog? en Verdiep u voor u op vakantie gaat in de lokale regels en gebruiken en Met de auto op vakantie? Zo bereidt u zich goed voor

Geef een reactie

Reactie

  1. Rob B says:

    Ik heb Max vakantieman gekeken met het onderwerp milieusticker. Ik ga binnenkort naar Spanje en heb de benodigde stickers Frankrijk en Spanje in mijn bezit. Nu heb ik 1 parkeer, 2 milieustickers, navigatie en een tolpoort badge op mij voorraam wordt dit niet een drama wanneer er nog meer stickers verplicht worden in Nederland waardoor mijn zicht belemmerd wordt. Via het bedrijf die mijn achterramen met folie beplakt heeft is het risico groot dat de stickers op de ramen het veiligheidsglas en specifiek de folielaag los raakt waardoor er een witte schim tussen het raam verschijnt en dat kan een afkeur APK tot gevolg hebben. Misschien is het een oplossing om vaart te zetten achter de zelfrijdende auto dan hoef je helemaal geen voorraam te hebben.