Onduidelijkheid over kosten bij aanvragen visum

Omroep: MAX

Duur: 0:12:29

Uitzending: ma 15 jul 2019 00:00

MAX vakantieman: onduidelijkheid over kosten bij aanvragen visum

Reisorganisaties Stip Reizen en de VakantieDiscounter werken niet langer samen met CIBT VisumCentrale. Ze merken dat klanten geregeld achteraf met hogere prijzen worden geconfronteerd, dan ze aanvankelijk is voorgespiegeld. ANWB en TUI hebben aangedrongen op verbeteringen bij het bureau. Dit laten de organisaties weten aan MAX vakantieman, die onderzoek heeft gedaan naar CIBT VisumCentrale en de resultaten aan de samenwerkingspartners voorlegde. 

Toeristenvisum

Wie landen buiten Europa bezoekt, heeft vaak een toeristenvisum nodig. De aanvraag hiervoor kan een ingewikkelde en tijdrovende klus zijn, maar speciale bureaus kunnen werk uit handen nemen. Een grote speler in deze markt is CIBT VisumCentrale, een Amerikaans bedrijf dat in Nederland onder meerdere namen opereert. Het bestelproces is echter onoverzichtelijk. Het bureau werkt op internet bijvoorbeeld met vinkjes die de klant moet afvinken om een dienst niet te krijgen. Daar kijken klanten makkelijk overheen, waardoor deze extra dienst ongewild op de eindfactuur staat.

Veel reisorganisaties werken samen met dit bureau. ‘Het regelen van een visum kost vaak veel tijd. Je hebt de mogelijkheid om de afhandeling via ANWB-winkels te laten lopen in samenwerking met de VisumCentrale’, meldt ANWB op haar site. De voorlichter van de vereniging laat weten in gesprek te zijn met de CIBT VisumCentrale. “Dat bijvoorbeeld de duurste diensten op de site staan aangevinkt is not done.”

Meer geld afgeschreven

MAX vakantieman besteedt vanavond onder andere aandacht aan de zaak van Annie Meijer. Zij heeft via de ANWB een visum aangevraagd voor Bangladesh. De ingevulde formulieren heeft zij ingeleverd bij de ANWB-winkel. Op de bon die ze heeft meegekregen staat 98,72 euro, alleen heeft CIBT VisumCentrale 188,14 euro van haar creditcard getrokken.

De Autoriteit Consument & Markt zegt de zaak in de gaten te houden, maar kan niet ingaan op lopende zaken. “Het bedrijf moet duidelijk zijn over de prijzen die gehanteerd worden en de dienst die zij aanbieden”, zegt een woordvoerder. “De wet bepaalt expliciet dat er geen aanvullende opties mogen zijn.”

Een voorlichtster van de CIBT VisumCentrale zegt “de feedback te waarderen”. Ze benadrukt dat de visumwereld complex is. Wel heeft de centrale enkele aanpassingen doorgevoerd. Zo krijgen klanten van ANWB sinds mei wel een totaalprijs te zien voordat ze hun betalingsgegevens invoeren. Ook heeft de centrale een aantal vinkjes aangepast.

MAX vakantieman, maandag 15 juli om 20.30 uur op NPO 1.

Geef een reactie

Reacties (6)

  1. Guydutchie says:

    Na een heel slechte ervaring met CIBT gezocht naar een andere bemiddelaar. Met VisumPlus.nl hebben we juist heel goede ervaring. CIBT nóóit meer!

  2. Guydutchie says:

    Ook wij hebben in 2012 – na doorverwijzing door het reisbureau: Sawadee – bij CIBT te maken gehad met zeer onduidelijke kostenberekening. Nog afgezien daarvan was ons Visa voor India foutief (dubbel) afgedrukt. Dat constateerden we ruim voor vertrek. CIBT wilde niets voor ons doen tenzij we bereid zouden zijn opnieuw een volledige visumaanvraag te betalen met de winstwaarschuwing dat het opnieuw zou kunnen gebeuren. Volgens CIBT zou het helemaal geen probleem opleveren. Dat deed het dus wel. Op Schiphol al. Uiteindelijk is de Marechaussee er aan te pas gekomen om met veel gedoe toch nog te kunnen vertrekken. We hebben alles teruggekoppeld aan zowel CIBT als ook aan het reisbureau en klachten ingediend. Helaas doet Sawadee nog altijd zaken met De Visumcentrale / CIBT. Wij nooit meer. Wij hebben in VisumPlus.nl een prima alternatief gevonden.

  3. visumprof says:

    Dit zijn maar enkele gevallen. Wij horen dagelijks berichten over de dure en onjuiste dienstverlening van CIBT. Bij visumdienst.com wordt in ieder geval de juiste informatie gegeven, en worden er geen verborgen kosten berekend.

  4. oosterwijck says:

    In 1999 heb ik een paar maanden in Syrie gewerkt op een archeologische site. Ik had vooraf in Nederland een visum aangevraagd en gekregen. Toen ik in Syrie door de douane wilde, werd ik gesommeerd om een nieuw visum te kopen. Mijn visum uit Nederland was niet goed. En erger nog, ik kon alleen contant betalen met Syrische valuta, die ik niet had. Ik mocht niet even over de streep om geld te wisselen bij het wisselkantoor, 2 meter achter de streep. Ik werd naar buiten gestuurd en zat op de vluchthaven 4 uur in de zon. Bij de volgende vlucht heb ik reizigers aangesproken met de vraag om geld te wisselen. Gelukkig lukte dat en kon ik een visum kopen en mij reis vervolgen.

    1. B.Harmsen says:

      Waarschijnlijk je reis niet goed voorbereid maar laten we even bij de tijd blijven 1999 is al een tijdje terug en er zal best het een en ander veranderd zijn. Toen ik in 2007 in Syrië aan kwam kon ik gewoon een visa aanschaffen aangezien ik mij had ingelezen.

    2. oosterwijck says:

      Juist omdat ik me goed had ingelezen en voorbereid, waar geadviseerd werd dit vooraf te doen, heb ik vooraf een visum aangevraagd en ook vooraf ontvangen. Alle medewerkers van het museum deden het op die manier. Nadat ik op mijn bestemming aankwam, en mijn ervaring deelde met de medewerkers van het Museum voor Oudheden die al aanwezig waren, hoorde ik dat dit regelmatig voorkwam, bij reizigers die nog geen stempel in hun paspoort hadden en ook bij (sporadische) Syrie toeristen. Dit was eerder een extra bijverdienste van de ambtenaren, als dat er werkelijk iets niet goed was aan het in Nederland verstrekte visum. Het tweede visum was een nep handeling, waarmee een heel maandsalaris werd binnengehaald. In de vooraf verstrekte informatie stond ook geschreven, dat je reischeques kon inwisselen, voor Syrische valuta. Dat bleek ook niet te kloppen, zonder slag of stoot. Toen ik de eerste keer bij een grote bank in Aleppo wilde wisselen, werden de cheques geweigerd. Pas toen ik met de directeur van het plaatselijke museum terugging, accepteerde de bank mijn cheques.