Let op: fout op vliegticket wijzigen kan flink in de papieren lopen

Online een vliegticket boeken is zo gedaan. Juist omdat het zo makkelijk is en zo snel gaat, is een foutje zo gemaakt. Zo’n foutje laten herstellen door de luchtvaartmaatschappij is soms een stuk lastiger

Grote verschillen

Een letter in de naam vergeten of de roepnaam opgeven in plaats van de ‘echte’ naam: er kan van alles mis gaan bij het online boeken van een online vliegticket. Wie hier pas achter komt nadat de transactie al voltooid is, moet zich wenden tot de luchtvaartmaatschappij in kwestie. Hoe die hier vervolgens mij omgaat staat beschreven in de voorwaarden. Wie de voorwaarden van verschillende airliners erbij pakt en vergelijkt, ziet dat er grote verschillen zijn.

Honderden euro’s voor 1 wijziging

Doorgaans kunnen mensen die een ticket hebben geboekt bij een grote maatschappij fouten in de namen tot 1 dag voor vertrek kosteloos laten aanpassen. Dit is bijvoorbeeld zo in het geval van KLM, Transavia, Air France en Flybe. Soms moet er een paar tientjes voor betaalt worden. Bij TUIFly kost het aanpassen van fouten in de naam 27 euro, om maar een voorbeeld te noemen. Bij Emirates moet u hier 40 euro voor betalen.

Wie boekt bij een budgetmaatschappij, moet rekenen op wisselende bedragen. Bij Easyjet is het wijzigen van 3 letters gratis en begint u met betalen als er 4 letters foutief zijn ingevoerd. Voor het corrigeren van de roepnaam moet u altijd 25 euro betalen. Bij Corendon kost het corrigeren van de naam 30 euro.

Best coulant, zeker als we het vergelijken met de 115 euro die Ryanair vraagt voor dezelfde service. Bij het Spaanse Vueling moet 50 euro per ticket worden neergelegd. Stel, u maakt een fout en u boekt een retourticket, dan betekent dit dat u sowieso 100 euro kwijt bent. Als u voor meerdere mensen tegelijk boekt en op alle tickets een fout maakt, bent u zo een paar honderd euro verder. De fout staat immers op het tickets voor de heen- en terugreis.

Daarnaast rekent Vueling ook het tariefverschil per ticket. Als u een fout laat corrigeren moet er als het ware een nieuw ticket worden geboekt, waardoor het kan voorkomen dat het ticket op de dag van de wijziging duurder is dan op de dag waarop het origineel ticket is gekocht. Het verschil tussen die 2 prijzen betaalt de consument.

Het kan erger

Als u denkt dat dit al erg is, dan vergist u zich. Wie een ticket boekt bij Turkish Airlines en een fout in de naam maakt, moet een nieuw ticket boeken. Het laten wijzigen is onmogelijk. Als u met deze maatschappij vliegt en er achter komt dat u een fout heeft gemaakt, kan het dus voorkomen dat u niet meer kunt vliegen, omdat de vlucht is volgeboekt. U zult dan zelf op zoek moeten naar een alternatief.

Geen regels

Dat klinkt wellicht oneerlijk, maar er is niets illegaals aan deze praktijken. Luchtvaartmaatschappijen hebben de vrijheid om hun eigen regels te maken op dit gebied en hoeven zich niet te houden aan Europese regels. Gerard Spierenburg van de Consumentenbond vertelt op 12 augustus in MAX vakantieman over dit onderwerp. Hij weet onder meer te vertellen dat er binnen de Europese Unie wel gepraat wordt over het beëindigen van torenhoge wijzigingskosten, maar voorlopig is er nog niets veranderd.

Tips om fouten te voorkomen

Daarom is het nog altijd zaak dat u uw gegevens goed controleert voordat u online vliegtickets aanschaft, zegt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. ” Houd je paspoort altijd bij de hand tijdens het boeken. Vul je naam altijd in zoals deze vermeld staat in het paspoort. Dit voorkomt een hoop ellende, frustratie en gedoe, maar vooral extra hoge kosten.” Toch een foutje gemaakt? Als u dit binnen 24 uur ontdekt en u heeft bij een airliner geboekt die dan (nog) geen hoge wijzigingskosten rekent, kunt u dit laten wijzigen. In sommige gevallen kan het annuleren van een ticket en een nieuwe kopen ook een optie zijn. “De wijzigingskosten zijn zoveel hoger dan je goedkope ticket van een paar tientjes”, aldus Janssen.

Wie de fout zelf niet ontdekt en op het punt staat het vliegtuig in te stappen, kan toegang geweigerd worden. Vooraf controleren kan dus nooit kwaad.

MAX vakantieman, maandag 12 augustus 2019, 20.30 uur, NPO 1.

(Bron: redactie MAX vakantieman, Consumentenbond, archief)

Geef een reactie

Reacties (5)

  1. oosterwijck says:

    Geheel in de lijn der verwachtingen. … Het reisvee of vakantievee, wat U maar wil, kan weer eens pootje gelicht worden met een verkeerde letter, of cijfer. En als hij dan op het vakantieadres aankomt, wordt zijn andere pootje gelicht, met een vies en versleten verblijf. Mensen wat doen jullie jezelf toch aan? blijf lekker thuis. Je weet toch niet waar je naar toe gaat. De helft kan het vakantieadres niet eens aanwijzen. Zal ik die dan maar reisrunderen en vakantie ezels noemen?

    1. B.Harmsen says:

      Ja als je niet de moeite neemt om te lezen wat je in moet vullen en zomaar wat intikt kun je alleen je zelf de schuld geven en niemand anders.

      Sinds 2006 64 keer op vakantie geweest zowel georganiseerd als alles zelf uitgezocht en geboekt en in meer dan 300 verschillende hotels/pensions/appartementen overnacht en in alle gevallen was er niks mis met de accommodatie, maar wie voor een dubbeltje eerste rang wil zitten komt vaak bedrogen uit.

  2. oosterwijck says:

    Terwijl de bevolking getild wordt bij hun vakantiereis en getild worden op hun vakantiebestemming. Nadat ze twee dagen op Schiphol hebben verbleven (op de grond zitten en liggen). Worden ze thuis getild door de overheid die hun pensioen afpakt, nadat de bevolking eerder al getild is met de woekerpolissen, de bankencrisis, de energiecrisis, en binnenkort getild gaan worden met de komende CO2 maatregelen. Het is niet te hopen dat ze in Groningen of in Limburg wonen, waar ze ook nog getild worden met de aardbevingsschade aan hun huizen. Of in Amsterdam 8 jaar op een woning wachten, terwijl de prins, 384 woningen heeft opgekocht en verhuurd aan buitenlandse toeristen (die hier ook weer getild worden).

    1. B.Harmsen says:

      Gelukkig ziet u alles van de zonnige kant.

  3. A3aan says:

    Beste mensen,

    De naam in uw ticket dient te voldoen aan de richtlijnen die betreffende luchtvaartmaatschappij daarvoor opgeeft en ook altijd benoemt bij het invullen van uw naam.
    Dit dient ALTIJD de naam als vermeld in uw paspoort te zijn.
    DIt is een WERELDWIJDE uniforme regel opgesteld door IATA, de International Airline Travel Association.
    Daar mag ook niets aan veranderd worden door individuele landen.
    Doet U niet als gewenst bent u van de coulance van een airline afhankelijk of zij de naam nog wijzigen.
    In de regel KAN dit kosteloos zijn, zo lang een ticket niet is uitgeschreven, maar dat hoeft niet dus.
    Is een ticket eenmaal uitgeschreven zullen er ALTIJD normaal gesproken kosten aan vast zitten.
    Wacht in elk geval NOOIT met een naam te wijzigen totdat u op de luchthaven bent !!!!