Reistest MAX vakantieman: vliegtuig versus trein

Omroep: MAX

Duur: 0:05:44

Uitzending: ma 27 mei 2019 00:00

Hoe reist u klimaatvriendelijk?

Bij onze keuze voor een vakantiebestemming, houden we steeds meer rekening met het milieu. Maar liefst 60 procent van de Nederlanders vindt het belangrijk om duurzaam op vakantie te gaan. Toch reizen we het liefst met het vliegtuig, ook in 2019, terwijl reizen met het vliegtuig  juist erg slecht is voor het milieu. Maar hoe reist u klimaatvriendelijk? 

CO2

Wie reist per auto, bus of vliegtuig belast het milieu. Ze verbranden benzine, diesel en kerosine. Al deze brandstoffen worden gemaakt van olie. Bij de verbranding van de brandstof komt het broeikasgas CO2 (koolstofdioxide) vrij. En daar zit precies het probleem. Want de uitstoot van CO2 is zeer schadelijk voor het milieu en onze gezondheid. Ten opzichte van de auto, trein en bus is het vliegtuig nog altijd het favoriete vervoermiddel om naar onze vakantiebestemming te gaan. Vliegen is goedkoop, maar bijna 6 keer slechter voor het milieu dan de andere vervoersmiddelen.

Per trein of bus

Het duurzaamst reist u met de trein. En hoewel de consument de omslag naar de trein langzaam maakt, is de internationale treinwereld nog niet voorbereid op een grote stroom reizigers. Dat begint al bij het boeken van de treinreis, want er is nog niet 1 reserveringssysteem. Spoorwegmaatschappijen hebben ieder een eigen systeem en planning, die zijn niet eenvoudig te koppelen. Daarnaast is een treinkaartje in verhouding duurder, omdat er btw wordt gerekend voor een kaartje. Op een vliegticket zit geen btw en luchtvaartmaatschappijen betalen geen accijns op de brandstof. Reizen met de bus is ook een goed alternatief. De meeste bussen zijn nieuw en voldoen aan de emissienormen die nu gelden. Reis bij voorkeur met een pendelbus in plaats van een lijndienst. Pendelbussen zijn vaak beter bezet waardoor de milieubelasting per persoon lager ligt.

Met de auto

De auto is ook een milieuvriendelijk alternatief. De klimaatimpact van de auto hangt af van een aantal factoren. Het bouwjaar, hoe zuinig de auto is en het aantal inzittenden. Hoe meer inzittende, hoe lager de milieu-impact per persoon. Ook of u een caravan meeneemt heeft invloed op het verbruik van de auto. De CO2 uitstoot van een auto met caravan is 1,5 keer hoger dan zonder caravan. Ook met een dakkoffer of fietsenrek stijgt het brandstofverbruik. Daarnaast speelt de afstand, het soort weg en de snelheid een rol. Over de snelweg rijden is zuiniger, vooral als u een lange afstand hebt af te leggen.

Klimaatimpact-test

Reist u toch met het vliegtuig, denk dan goed na over uw bestemming. Hoe verder, hoe meer belastend het voor het milieu is. Bent u nieuwsgierig hoeveel klimaatimpact uw vakantie heeft. Doe de test! Meer tips voor een duurzame vakantie vindt u op de website van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal.

Op 27 mei 2019 is Mariken Stolk van Milieu Centraal te gast bij MAX vakantieman.

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. oosterwijck says:

    Wat gebeurd er met al die benzine en kerosine als de mens plotseling besluit om niet meer te reizen? Waar moeten we ermee blijven? De Shell gaat echt niet borduurwerkje maken, als er nog zoveel geld in de grond zit. Al die aardolie moet toch eerst allemaal op. … En als het gepeupel allemaal gaat reizen met de trein, waar moeten ze zitten, er zijn nu al te weinig zitplaatsen. Er zijn nu al te weinig treinen, om aan de vraag te voldoen. En als er genoeg treinen zijn, zijn er weer te weinig sporen, om al die treinen te laten rijden. Op het spoor Amsterdam-Eindhoven passeert elke 2.5 minuut een trein. Je zult maar naast dat spoor wonen, of elke dag dat spoor moeten oversteken. Bij elke spoorovergang staan voortdurend rijen auto’s en bromfietsen te wachten. Je zult maar bij zo’n spoorwegovergang wonen, met al die wachtende auto’s die remmen en optrekken elke 2.5 minuut. Lekker al dat fijnstof en al die benzinedampen. Zijn er gewoon niet teveel mensen? De stelling moet zijn: Wie kindertjes maakt belast het milieu. En als die kindertjes er eenmaal zijn, gaan ze reizen en consumeren. Dat belast het milieu.

    1. B.Harmsen says:

      Spoorwegovergangen zouden eigenlijk allemaal al lang niet meer moeten bestaan en die er nog wel zijn zo snel mogelijk ondertunneling en het probleem wat u schetst is voor een gedeelte al opgelost.

      Nu hoeven mensen die vakantie gaan vieren niet in de spits te reizen en dan is er voldoende zitplaatsen beschikbaar en men zou net als in het buitenland bij de kaart verkoop een vaste zitplaats reservering kunnen geven en al weer een probleem oplost.

      U probleem met kindertjes naken etc. vergeet u een belangrijk aspect namelijk dat deze kindertjes op latere leeftijd het mogelijk maakt dat er nog AOW betaald kan worden aan al die mensen die van hun ouwe dag genieten.

      Met de benzine en kerosine kunnen we misschien elektrische in de centrales opwekken.

      Dus niet alles zo zwart wit zien beste hr. oosterwijck.

  2. valerie3 says:

    ik doe heel bewust mee met het klimaat, als ik in de ochtend mijn hondje uitlaat loop ik de blikjes van de jeugd op te ruimen, helaas het vliegtuig voor vakantie zal ik blijven nemen. Zolang ik zie hoe de heren met het geld of bijvoorbeeld de kon familie voor het weekend even vliegt naar de zon dan zakt de moed mij in de schoenen om zelf positief te blijven qua milieu en klimaatbeheersing.

  3. oosterwijck says:

    Moraal van het verhaal: de oplossing van het ene probleem, veroorzaakt een ander probleem. Eigenlijk blijft de totale som van de problemen gelijk. En de totale probleem van de oplossingen blijft gelijk. Alles is perfect in balans.