d-reizen

D-reizen failliet: MAX Ombudsman Jeanine Janssen geeft antwoord op prangende vragen

De DrT-groep, het moederbedrijf van D-reizen, is failliet verklaard. Dit roept vragen op bij reizigers die een vakantie hebben geboekt via deze organisatie. MAX Ombudsman Jeanine Janssen geeft antwoord.

Allereerst wil Jeanine Janssen benadrukken dat de boekingen bij D-reizen via de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden, red.) gedekt zijn tegen faillissement. Vraag is om de SGR of reisorganisaties niet zelf te contacteren. “Zodra de SGR de klantgegevens krijgt van de curator, gaan ze u actief benaderen. De vraag is dan ook om niet met z’n allen nu de SGR of reisorganisaties te gaan benaderen. U krijgt vanzelf bericht waarna u gevraagd wordt om al uw gegevens door te geven.”

Ik heb een reis geboekt via D-reizen bij een andere reisorganisatie mét SGR-dekking. Wat moet ik doen?

“Het kan zijn dat de reisorganisatie waarmee u gaat, uw klantgegevens niet heeft. De SGR gaat dit stroomlijnen. U krijgt bericht en de reisorganisatie zal de reis gewoon uitvoeren als dat mogelijk is. Anders krijgt u alsnog uw geld.”

Ik heb een boeking via D-reizen bij FTI Touristiek. Een buitenlands bedrijf zonder SGR- en ANVR-dekking. Ik heb geen voucher gekregen. Wat moet ik doen?

“Ook u wordt benaderd door de SGR. Check op uw overeenkomst of er op staat dat er een insolventieverzekering is. Wij denken dat dit in de meeste gevallen zo is. Na contact met FTI is ons verzekerd dat FTI de reis gaat uitvoeren als D-reizen failliet is. Gaat ook FTI failliet, dan treedt de verzekering in werking. Levert dit in de toekomst toch problemen op, laat het ons dan weten!”

Ik had losse tickets geboekt. Die werden geannuleerd door D-reizen. Ik heb toen kunnen omboeken naar een pakketreis. Wat nu?

“U hebt een bevestigde boeking bij een SGR-deelnemer. Uw boeking is gedekt. Wacht op bericht van SGR.”

Ik heb een SGR-voucher van D-reizen.

“Uw voucher is gedekt als het gaat om een geldige voucher. U kunt deze voucher uploaden in de SGR-omgeving zodra u bericht hebt ontvangen van SGR. Let op: er mochten in principe geen vouchers worden uitgegeven voor losse tickets.”

Ik heb losse tickets geboekt via D-reizen. Ik heb van de luchtvaartmaatschappij gehoord dat zij het geld terug hebben gegeven aan D-reizen. Ik heb het niet ontvangen en ik heb ook geen voucher.

“U had dat geld al moeten hebben. Nu dat niet zo is, hebt u een zelfstandig recht richting luchtvaartmaatschappij. U schrijft de luchtvaartmaatschappij aan en zegt dat u binnen 7 dagen uw geld op uw rekening wilt ontvangen. Voeg een kopie van de tickets en de boeking bij. Krijgt u uw geld niet terug? Dan kunt u zich melden bij de ILT (inspectie luchtvaart en transport) en de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Ook zal een rechtsbijstandsverzekeraar deze zaak voor u kunnen oppakken. Een claimbureau kan ook, maar dat kost u geld en is vooralsnog niet nodig.”

Tenzing Travel is failliet gegaan. De SGR heeft dat faillissementsgeld aan D-reizen gestort, maar ik heb geen betaling ontvangen. Hoe zit dat?

“D-reizen had dit geld meteen aan u moeten overmaken. Vlak voor het faillissement kwam ons ter ore dat deze gelden inmiddels zijn doorbetaald aan de consument. Is dit in uw geval niet zo, laat het ons dan weten.

U hebt al lang geduld moeten hebben en opnieuw wordt uw geduld op de proef gesteld. Dit is echter de laatste keer dat u moet wachten. Hierna ontvangt u uw geld. Mochten er toch problemen ontstaan, dan staan wij uiteraard voor u klaar in ons spreekuur.”

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (5)

  1. KoAnt says:

    In nov 2019 reis geboekt, dochter werd 50 jaar.
    Corona kwam geen reis en tot nu toe ook GEEN geld terug.
    Ik heb een factuur , en D-reizen heeft voor ons definitief geboekt bij Airtrade, Haarlem.
    aangesloten bij : ANVR, SGR.
    Datum reservering : 08-11-2019
    begindatum : 29-03-2020.
    Einddatum :
    Reisduur 33 dagen.

    Wat moet ik nu doen.??

  2. RenatevdM says:

    In september 2019 (dus voor de corona) 5 vliegtickets geboekt naar Zanzibar voor vluchten in juli 2020. Lang voor gespaard, was voor ons 25 jarig huwelijk. In mei 2020 de tickets laten omboeken naar juli 2021. Op 1 maart 2021, op advies van D-reizen, een refund aangevraagd. Qatar Airways heeft het bedrag netjes binnen een maand terugbetaald aan Airtrade Haarlem (het boekingskantoor waar D-reizen de vluchten boekt) en zij hebben het ook meteen betaald aan D-reizen. Dit hebben zij mij telefonisch bevestigd. Echter, D-reizen heeft ons niet terug betaald.
    Wat moet ik nu doen?? Gaat om veel geld, 5 vluchten in het hoogseizoen! Ik heb notabene een extra vliegticketgarantie afgesloten maar nu blijkt dat deze garantie alleen geldt als de vliegtuigmaatschappij failliet gaat.

  3. Jukhoo says:

    Ik heb een Dreizen giftcard ter waarde van 375 euro
    Vanwege corona heb ik nog geen reis kunnen boeken.
    Was van plan om in april te gaan boeken gezien het tot 4 mei 2021 geldig is.

  4. HarEl says:

    Wij hebben inmiddels zowel een tussenboekingsbureau ( de dienstverlener voor D Reizen) als de luchtvaartmaatschappij aangeschreven.
    Nette reacties gekregen dat zij al vorig jaar de refund hebben overgemaakt naar D Reizen, luchtvaartmij naar tussenboekingsbureau en die naar D Reizen. D Reizen heeft willens en wetens het bedrag onder zich gehouden, ook vlak voor het faillissement werd telefonisch medegedeeld dat het bedrag zich nog onder het ticketbureau bevond. Weet iemand welk rechtsartikel de luchtvaartmaatschappij en/of het tussenboekingsbureau toch verplicht de restitutie alsnog aan ons te storten. Ergo wij als consument worden geadviseerd met de curator contact op te nemen en dus onze vordering in te dienen ( concurrent dus 99 % fluiten naar de vluchtsom) . Ingeval wij toch kunnen claimen kan de luchtvaartmij ( of tussenboekingsbureau) haar vordering indienen, maar ja het lijkt dan een vordering op een voor hen onverschuldigde betaling: 1 x aan D Reizen en 1 x aan ons als consument waar wij ons op het standpunt stellen dat het tussenboekingsbureau en de luchtvaartmij ons nooit hebben geinformeerd dat het bedrag al bij D Reizen lag. Wij vragen ons af wat voor zin het heeft ons te melden met een klacht bij ILT en ACM. Uit Max info blijkt niet wat die kunnen doen.

  5. Evdp says:

    onze gezinsvakantie(40jarig huwelijksfeest)ging in april 2020 niet door vanwege corona,ik heb toen omgeboekt bij d-reizen naar april 2021. op 23februari 2021 heb ik deze vakantie helaas om medische redenen geannuleerd.fti zegt het bedrag van €11 025,85 al terug gestort te hebben naar d-reizen maar d reizen heeft verzuimd dit aan mij terug te geven,ik heb hier div.keren telefonisch contact over gehad maar niks terug gekregen en toen ging d-reizen failliet.Wat kan ik doen om alsnog mijn geld terug te krijgen?neemt sgr nu ook in mijn geval contact op of????