Bagage vermist, beschadigd of vertraagd? U heeft mogelijk recht op een schadevergoeding

Omroep: MAX

Duur: 0:12:07

Uitzending: ma 29 jul 2019 00:00

Bagage vermist, beschadigd of vertraagd? U heeft mogelijk recht op een schadevergoeding

Niets vervelender dan dat u op vakantie gaat met het vliegtuig en uw bagage komt niet of extreem vertraagd aan. Of nog vervelender, uw bagage komt beschadigd van de band. Dat er af en toe iets mis gaat is begrijpelijk, alleen op Schiphol worden jaarlijks zo’n 50 miljoen stuks bagage verwerkt. Maar als het gebeurt heeft u mogelijk recht op een schadevergoeding.

PIR, Property Irregularity Report

Het allerbelangrijkste is dat u wat voor problemen u met uw bagage ook heeft, dat u dit direct meldt. Dit moet op het vliegveld waar u dit constateert bij de Lost & Found of bagageservice. Hier vult u een PIR-formulier in. PIR staat voor Property Irregularity Report. Dit rapport en bijbehorend nummer is direct uw persoonlijke dossier, dus bewaar dit goed. Het PIR-formulier heeft u tevens nodig om een claim in te kunnen dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Bekijk in de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij wat er vergoed wordt bij vermissing, vertraging en beschadiging en bewaar bonnen van uw aankopen zodat u ze bij de claim kunt doen.

Vermist

Een claim indienen voor uw vermiste koffers moet schriftelijk binnen 3 weken. Bij uw claim dient u een kopie van het PIR-formulier te doen, uw boardingpass en een bagage-ontvangstbewijs. Dit is de streepjescode die op uw boardingpass is geplakt. Wordt uw bagage Wordt uw bagage niet terug gevonden, dan is de luchtvaartmaatschappij volgens internationale verdragen aansprakelijk tot een maximum van ongeveer 1300 euro onafhankelijk van de werkelijke waarde van uw bagage. Kijk voor aanvullende informatie over het traceren van uw bagage op de website van de luchtvaartmaatschappij.

Vertraagd

Voor bagage die vertraagd is geldt het zelfde als voor als het vermist is, meld het direct bij de bagage service en vul een PIR-formulier in. Dien ook voor vertraagde bagage binnen 3 weken een schriftelijke claim in voorzien van een kopie van het PIR-formulier, uw boardingpass en een bagage-ontvangstbewijs. In Europa worden de rechten van vliegtuigpassagiers met betrekking tot bagage beschermd door Verordening 889/2002. Buiten Europa kunnen vliegtuigpassagiers zich beroepen op het Verdrag van Montreal. In beide regelgevingen staat dat passagiers noodzakelijk artikelen mogen aanschaffen of huren wanneer hun bagage is vertraagd. Het is gebruikelijk dat maatschappijen de kosten voor essentiële benodigdheden zoals kleding en toiletartikelen op de reisbestemming vergoeden totdat de bagage is opgespoord. Dit geldt niet als dus niet als uw bagage vertraagd is op de terugreis en u gewoon thuis bent. Mocht de bagage retour komen en is het beschadigd, maak dan foto’s en stuur deze mee met de claim. Dit geldt net als u bagage op de terugreis vertraagd is en u gewoon thuis bent. Wat er bij welke vertraging wordt vergoed, verschilt per maatschappij. Check hiervoor de voorwaarden en bewaar bonnen van kleding.

Beschadigd

Zijn uw koffers beschadigd na aankomst, meld het dan ook direct bij de bagageservice en vul wederom een PIR-formulier in. Een claim voor een beschadiging dient u binnen 7 dagen schriftelijk in te dienen. Voeg ook aan deze claim het PIR-formulier, de boardingpass en het bagage-ontvangstbewijs toe. Behalve bij de luchtvaartmaatschappij kunt u ook een claim indienen bij de reisverzekering. Vaak krijgt u van de verzekeraar meer terug dan wanneer u alleen de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stelt. Mocht de reisverzekering de schade niet volledig vergoeden, dan kunt u de rest claimen bij de vliegtuigmaatschappij.

Op de website van Consuwijzer staat een voorbeeldbrief vermissing bagage en een voorbeeldbrief schade bagage die u kunt gebruiken als uw bagage vermist wordt.

Dit onderwerp wordt besproken in MAX vakantieman op 22 juli 2019.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. oosterwijck says:

    Klinkt allemaal heel aannemelijk. Maar de werkelijkheid is toch iets anders. Ik had een geval van twee beschadigde koffers (gaten op de hoeken) op een lijnvlucht van Yerevan naar Brussel. Op de luchthaven een formulier ingevuld. Ik kreeg de mededeling dat ik in de loop van de week even moest bellen naar de administratie, naar een onderstreept nummer. Toen ik belde, sprak de mevrouw alleen Pools. ??? Dat hield ze drie dagen vol. Drie dagen achtereen geprobeerd te bellen. Vervolgens heb ik contact opgenomen met reisbureau Thomas Cook in Dendermonde, waar ik de tickets had gekocht. De manager van Thomas Cook had meteen contact met (nu wel) een Nederlands sprekende mevrouw en binnen 5 minuten was de schade geregeld. We mochten twee nieuwe koffers uit gaan zoeken in een aangewezen winkel in Brussel. In ons geval goed opgelost, omdat we een groot deel van de tijd in Dendermonde verblijven (naast een woning in Nederland). Maar als je ver weg woont van de aangewezen winkel, heb je opnieuw een probleem. Ik ben ervan overtuigd, dat héél véél reizigers, met een schade achterblijven, omdat de bagage afhandelaars een ontmoedigingssysteem hanteren, waardoor gedupeerden het er bij laten zitten.

  2. oosterwijck says:

    Bovenstaand probleem is natuurlijk groter, als je tickets of nog erger, vakantiereisjes, op internet besteld. Dan heb je geen reisbureau achter je staan en word je nog makkelijker afgezeikt.