Auto huren in het buitenland? Hier moet u op letten

Wie op de vakantiebestemming meer van de omgeving wil zien, kan ter plaatse een auto huren. Maar het huren van een auto in het buitenland zorgt nogal eens voor problemen. Ze worden tegen zeer scherpe tarieven verhuurd, maar het zijn vooral de kleine lettertjes die zorgen voor de grootste problemen. Maar waar moet u nou op letten. Wij hebben tips! 

Agressieve verkoop

Autoverhuurbedrijven in het buitenland verkopen aan huurders extra verzekeringen om zo meer winst te genereren. De kans is zelfs groot dat medewerkers provisie krijgen wanneer zij zo’n verzekering afsluiten. Dit zorgt in de praktijk nog al eens voor agressieve verkoop, omdat verhuurbedrijven de verzekering opdringen aan klanten. Dit soort praktijken komt volgens het Europees Consumenten Centrum (ECC) vaak voor. Er zijn hiervoor in het verleden al behoorlijke boetes uitgedeeld, maar in veel gevallen blijven de bedrijven op dezelfde voet doorgaan. Ondanks dat er op aandringen van het ECC in 2017 betere voorwaarden zijn bedongen bij een aantal grote autoverhuurbedrijven, voldoet nog niet iedereen hieraan. Ook niet alle verhuurbedrijven vallen onder deze regeling.

Verhuurder of bemiddelaar

Een auto kunt u huren bij het autoverhuurbedrijf zelf of bij een bemiddelaar, tussenpersoon. Bemiddelaars leveren geen auto’s. Zij boeken weer bij een lokale verhuurder. Mocht u een auto geboekt hebben via een bemiddelaar en mocht er een conflict ontstaan tussen u en de autoverhuurder, dan is in principe de bemiddelaar verantwoordelijk. Daarmee heeft u per slot van rekening de overeenkomst afgesloten. De praktijk is helaas vaak anders. Boekt u via een bemiddelaar, wees u dan hier bewust van. U boek een overeenkomst met de bemiddelaar en de autoverhuurder, dus 2 overeenkomsten. Deze kunnen verschillen. Let hierop.

Heeft u geboekt via een bemiddelaar en heeft u een klacht over de autoverhuurder? Stuur dan een schriftelijke klacht naar beiden. Komt u er niet uit of heeft u hulp nodig, dan kunt u contact opnemen met de juristen van het ECC.

Waar moet u op letten bij het huren van een auto?

  • Let op de prijs. Niet altijd wordt de juiste prijs weergegeven. Zorg dat het duidelijk is wat u voor die prijs krijgt. Wat is inclusief en wat niet? Neem echt de tijd om alle voorwaarden door te nemen zo voorkomt u onvoorziene kosten.
  • Zoek online naar reviews over het verhuurbedrijf. Zijn er alleen maar negatieve reacties, ga dan op zoek naar een ander.
  • Ga na wat de brandstofregeling is. Hoe moet u de auto inleveren, met een volle- of lege tank? Maak voor u wegrijdt een foto van de brandstofmeter en als u de auto weer inlevert.
  • Check welke verzekering bij de huur van de auto is inbegrepen. Boekt u de auto via de bemiddelaar, dan is daar vaak al een verzekering bij inbegrepen. Voorkom dus dat u een dubbele verzekering afsluit. Overigens valt een huurauto nooit onder de dekking van een Nederlandse reis- of annuleringsverzekering.
  • Loop bij het afhalen van de auto met de medewerker van het autoverhuurbedrijf een rondje rond de auto en bekijk mogelijke schades. Leg ze vast op papier en maak foto’s.
  • Het ECC heeft een handige checklist opgesteld met dingen waar u op moet letten bij het huren van een auto.

Heeft u toch een auto gehuurd met een dubbele verzekering, omdat u anders de auto niet mee zou krijgen? Dan kunt u deze kosten terugvorderen. Dat moet schriftelijk. Geef in de brief duidelijk aan dat u verplicht werd om een dubbele verzekering af te sluiten en dat u het daar niet mee eens bent. Het ECC heeft hiervoor een handige voorbeeldbrief opgesteld: Voorbeeldbrief ECC – terugvorderen dubbele verzekering autohuur (Word-document). Bekijk alle tips voor het huren van een auto in het buitenland op de site van het ECC.

MAX Ombudsman Jeanine Janssen heeft nog extra tips: boek de huurauto via een pakketreis en alleen bij een bedrijf dat is aangesloten bij de ANVR.

Dit onderwerp wordt besproken met Eva Calvelo Muino, directeur van het Europees Consumenten Centrum, en MAX Ombudsman Jeanine Janssen in MAX vakantieman op maandag 3 juni 2019.

(Bron: Europees Consumenten Centrum)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. AnnemieMH says:

    Wij huren al heel lang vis Sunny cars, met alle en extra verzekeringen inclusief. En zeker nooit gezeur.

  2. gijsb says:

    Na een ervaring met HollidayCars afgelopen jaar, huur ik voortaan alleen nog maar via SunnyCars.
    Dit is waarom:

    Wij huurden ook al heel wat jaren via SunnyCars. Naar volle tevredenheid.
    Afgelopen jaar zagen we een aanbieding van HollidayCars. Ik heb me nog verdiept in de verzekeringsvoorwaarden van beide bedrijven. Ik dacht dat het toen dus wel goed zou zitten.
    In 20 jaar tijd geen problemen gehad, mede dacht ik doordat bedrijven zoals SunnyCars en HollidayCars vast alleen zaken willen doen met autoverhuurders die geen problemen veroorzaken bij hun klanten.

    Wat zat ik mis… De auto bij HollidayCars was dus alleen maar goedkoper, omdat GoldCars op een zeer agressieve manier extra verzekeringen aansmeert, terwijl alles al gedekt is via HollidayCars.

    Bij GoldCars zijn ze alleen maar uit op veel geld uit je portemonnee kloppen als je eenmaal bij hen in de rij staat voor de balie.
    Je moet je melden op een scherm, waar je een drietal opties krijgt. Niet erg duidelijk. Eén duidelijke optie was er echter wel: als je namelijk wat sneller aan de beurt wilde zijn, zou je dat voor 24 euro kunnen doen.
    Natuurlijk niet gedaan, en we waren toch snel aan de beurt, ondanks de lange rijen.

    Wij zijn in die extra verzekering gestonken. Het verhaal over al die extra kosten, waarbij alleen gewezen werd op een bedrag onderaan, kwam ons erg bekent voor. Ook wij stonken in de extra verzekering (zonder zouden we de auto niet mee krijgen) en achteraf kregen we pas de kans om alles even door te lezen en te vertalen en bleken ze alle opties die ze hadden toegevoegd te hebben.

    Nooit meer GoldCars meer voor ons, en ook nooit geen HollidayCars meer voor ons (want zij doen zaken met GoldCars.)
    Wel nog de verzekeringskosten bij Hollidaycars teruggekregen, maar die waren maar de helft van de verzekering bij GoldCars.