Auto huren in het buitenland? Waar moet u op letten

03 juni 2019
4 Min. leestijd

Wie op de vakantiebestemming meer van de omgeving wil zien, kan ter plaatse een auto huren. Maar een auto huren in het buitenland zorgt nogal eens voor problemen. Ze worden tegen zeer scherpe tarieven verhuurd, maar het zijn vooral de kleine lettertjes die zorgen voor de grootste problemen. Maar waar moet je nou op letten. Wij hebben tips! 

Agressieve verkoop

Autoverhuurbedrijven in het buitenland verkopen aan huurders extra verzekeringen om zo meer winst te genereren. De kans is zelfs groot dat medewerkers provisie krijgen wanneer zij zo’n verzekering afsluiten. Dit zorgt in de praktijk nog al eens voor agressieve verkoop, omdat verhuurbedrijven de verzekering opdringen aan klanten. Dit soort praktijken komt volgens het Europees Consumenten Centrum (ECC) vaak voor. Er zijn hiervoor in het verleden al behoorlijke boetes uitgedeeld, maar in veel gevallen blijven de bedrijven op dezelfde voet auto’s verhuren. Ondanks dat er op aandringen van het ECC in 2017 betere voorwaarden zijn bedongen bij een aantal grote autoverhuurbedrijven, voldoet nog niet iedereen hieraan. Ook niet alle verhuurbedrijven vallen onder deze regeling.

Verhuurder of bemiddelaar

Een auto huren kunt je bij het autoverhuurbedrijf zelf of bij een bemiddelaar, tussenpersoon. Bemiddelaars leveren geen auto’s. Zij boeken weer bij een lokale verhuurder. Mocht je een auto geboekt hebben via een bemiddelaar en mocht er een conflict ontstaan tussen jou en de autoverhuurder, dan is in principe de bemiddelaar verantwoordelijk. Daarmee heb je per slot van rekening de overeenkomst afgesloten. De praktijk is helaas vaak anders. Boek je via een bemiddelaar, wees je dan hier bewust van. Je boekt een overeenkomst met de bemiddelaar en de autoverhuurder, dus 2 overeenkomsten. Deze kunnen verschillen. Let hierop.

Heb je geboekt via een bemiddelaar en heb je een klacht over de autoverhuurder? Stuur dan een schriftelijke klacht naar beiden. Kom je er niet uit of heb je hulp nodig, dan kun jecontact opnemen met de juristen van het ECC.

Waar moet je op letten bij het huren van een auto?

  • Let op de prijs. Niet altijd wordt de juiste prijs weergegeven. Zorg dat het duidelijk is wat je voor die prijs krijgt. Wat is inclusief en wat niet? Neem echt de tijd om alle voorwaarden door te nemen zo voorkom je onvoorziene kosten.
  • Zoek online naar reviews over het verhuurbedrijf. Zijn er alleen maar negatieve reacties, ga dan op zoek naar een ander.
  • Ga na wat de brandstofregeling is. Hoe moet je de auto inleveren, met een volle- of lege tank? Maak voor je wegrijdt een foto van de brandstofmeter en als je de auto weer inlevert.
  • Check welke verzekering bij de huur van de auto is inbegrepen. Boek je de auto via de bemiddelaar, dan is daar vaak al een verzekering bij inbegrepen. Voorkom dus dat je een dubbele verzekering afsluit. Overigens valt een huurauto nooit onder de dekking van een Nederlandse reis- of annuleringsverzekering.
  • Loop bij het afhalen van de auto met de medewerker van het autoverhuurbedrijf een rondje rond de auto en bekijk mogelijke schades. Leg ze vast op papier en maak foto’s.
  • Het ECC heeft een handige checklist opgesteld met dingen waar je op moet letten bij het huren van een auto.

Dubbele verzekering, vorder de kosten terug

Heb je toch een auto gehuurd met een dubbele verzekering, omdat je anders de auto niet mee zou krijgen? Dan kun je deze kosten terugvorderen. Dat moet schriftelijk. Geef in de brief duidelijk aan dat je verplicht werd om een dubbele verzekering af te sluiten en dat je het daar niet mee eens bent. Het ECC heeft hiervoor een handige voorbeeldbrief opgesteld: Voorbeeldbrief ECC – terugvorderen dubbele verzekering autohuur (Word-document). Bekijk alle tips voor het huren van een auto in het buitenland op de site van het ECC.

MAX Ombudsman Jeanine Janssen heeft nog extra tips: boek de huurauto via een pakketreis en alleen bij een bedrijf dat is aangesloten bij de ANVR.

Dit onderwerp wordt besproken met Eva Calvelo Muino, directeur van het Europees Consumenten Centrum, en MAX Ombudsman Jeanine Janssen in MAX vakantieman op maandag 3 juni 2019.

Bron: Europees Consumenten Centrum. Foto: Shutterstock

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!