Auto huren in het buitenland? Hier moet u op letten

Wie op de vakantiebestemming meer van de omgeving wil zien, kan ter plaatse een auto huren. Maar het huren van een auto in het buitenland zorgt nogal eens voor problemen. Ze worden tegen zeer scherpe tarieven verhuurd, maar het zijn vooral de kleine lettertjes die zorgen voor de grootste problemen. Maar waar moet u nou op letten. Wij hebben tips! 

Agressieve verkoop

Autoverhuurbedrijven in het buitenland verkopen aan huurders extra verzekeringen om zo meer winst te genereren. De kans is zelfs groot dat medewerkers provisie krijgen wanneer zij zo’n verzekering afsluiten. Dit zorgt in de praktijk nog al eens voor agressieve verkoop, omdat verhuurbedrijven de verzekering opdringen aan klanten. Dit soort praktijken komt volgens het Europees Consumenten Centrum (ECC) vaak voor. Er zijn hiervoor in het verleden al behoorlijke boetes uitgedeeld, maar in veel gevallen blijven de bedrijven op dezelfde voet doorgaan. Ondanks dat er op aandringen van het ECC in 2017 betere voorwaarden zijn bedongen bij een aantal grote autoverhuurbedrijven, voldoet nog niet iedereen hieraan. Ook niet alle verhuurbedrijven vallen onder deze regeling.

Verhuurder of bemiddelaar

Een auto kunt u huren bij het autoverhuurbedrijf zelf of bij een bemiddelaar, tussenpersoon. Bemiddelaars leveren geen auto’s. Zij boeken weer bij een lokale verhuurder. Mocht u een auto geboekt hebben via een bemiddelaar en mocht er een conflict ontstaan tussen u en de autoverhuurder, dan is in principe de bemiddelaar verantwoordelijk. Daarmee heeft u per slot van rekening de overeenkomst afgesloten. De praktijk is helaas vaak anders. Boekt u via een bemiddelaar, wees u dan hier bewust van. U boek een overeenkomst met de bemiddelaar en de autoverhuurder, dus 2 overeenkomsten. Deze kunnen verschillen. Let hierop.

Heeft u geboekt via een bemiddelaar en heeft u een klacht over de autoverhuurder? Stuur dan een schriftelijke klacht naar beiden. Komt u er niet uit of heeft u hulp nodig, dan kunt u contact opnemen met de juristen van het ECC.

Waar moet u op letten bij het huren van een auto?

  • Let op de prijs. Niet altijd wordt de juiste prijs weergegeven. Zorg dat het duidelijk is wat u voor die prijs krijgt. Wat is inclusief en wat niet? Neem echt de tijd om alle voorwaarden door te nemen zo voorkomt u onvoorziene kosten.
  • Zoek online naar reviews over het verhuurbedrijf. Zijn er alleen maar negatieve reacties, ga dan op zoek naar een ander.
  • Ga na wat de brandstofregeling is. Hoe moet u de auto inleveren, met een volle- of lege tank? Maak voor u wegrijdt een foto van de brandstofmeter en als u de auto weer inlevert.
  • Check welke verzekering bij de huur van de auto is inbegrepen. Boekt u de auto via de bemiddelaar, dan is daar vaak al een verzekering bij inbegrepen. Voorkom dus dat u een dubbele verzekering afsluit. Overigens valt een huurauto nooit onder de dekking van een Nederlandse reis- of annuleringsverzekering.
  • Loop bij het afhalen van de auto met de medewerker van het autoverhuurbedrijf een rondje rond de auto en bekijk mogelijke schades. Leg ze vast op papier en maak foto’s.
  • Het ECC heeft een handige checklist opgesteld met dingen waar u op moet letten bij het huren van een auto.

Heeft u toch een auto gehuurd met een dubbele verzekering, omdat u anders de auto niet mee zou krijgen? Dan kunt u deze kosten terugvorderen. Dat moet schriftelijk. Geef in de brief duidelijk aan dat u verplicht werd om een dubbele verzekering af te sluiten en dat u het daar niet mee eens bent. Het ECC heeft hiervoor een handige voorbeeldbrief opgesteld: Voorbeeldbrief ECC – terugvorderen dubbele verzekering autohuur (Word-document). Bekijk alle tips voor het huren van een auto in het buitenland op de site van het ECC.

MAX Ombudsman Jeanine Janssen heeft nog extra tips: boek de huurauto via een pakketreis en alleen bij een bedrijf dat is aangesloten bij de ANVR.

Dit onderwerp wordt besproken met Eva Calvelo Muino, directeur van het Europees Consumenten Centrum, en MAX Ombudsman Jeanine Janssen in MAX vakantieman op maandag 3 juni 2019.

(Bron: Europees Consumenten Centrum)

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. AnnemieMH says:

    Wij huren al heel lang vis Sunny cars, met alle en extra verzekeringen inclusief. En zeker nooit gezeur.

  2. gijsb says:

    Na een ervaring met HollidayCars afgelopen jaar, huur ik voortaan alleen nog maar via SunnyCars.
    Dit is waarom:

    Wij huurden ook al heel wat jaren via SunnyCars. Naar volle tevredenheid.
    Afgelopen jaar zagen we een aanbieding van HollidayCars. Ik heb me nog verdiept in de verzekeringsvoorwaarden van beide bedrijven. Ik dacht dat het toen dus wel goed zou zitten.
    In 20 jaar tijd geen problemen gehad, mede dacht ik doordat bedrijven zoals SunnyCars en HollidayCars vast alleen zaken willen doen met autoverhuurders die geen problemen veroorzaken bij hun klanten.

    Wat zat ik mis… De auto bij HollidayCars was dus alleen maar goedkoper, omdat GoldCars op een zeer agressieve manier extra verzekeringen aansmeert, terwijl alles al gedekt is via HollidayCars.

    Bij GoldCars zijn ze alleen maar uit op veel geld uit je portemonnee kloppen als je eenmaal bij hen in de rij staat voor de balie.
    Je moet je melden op een scherm, waar je een drietal opties krijgt. Niet erg duidelijk. Eén duidelijke optie was er echter wel: als je namelijk wat sneller aan de beurt wilde zijn, zou je dat voor 24 euro kunnen doen.
    Natuurlijk niet gedaan, en we waren toch snel aan de beurt, ondanks de lange rijen.

    Wij zijn in die extra verzekering gestonken. Het verhaal over al die extra kosten, waarbij alleen gewezen werd op een bedrag onderaan, kwam ons erg bekent voor. Ook wij stonken in de extra verzekering (zonder zouden we de auto niet mee krijgen) en achteraf kregen we pas de kans om alles even door te lezen en te vertalen en bleken ze alle opties die ze hadden toegevoegd te hebben.

    Nooit meer GoldCars meer voor ons, en ook nooit geen HollidayCars meer voor ons (want zij doen zaken met GoldCars.)
    Wel nog de verzekeringskosten bij Hollidaycars teruggekregen, maar die waren maar de helft van de verzekering bij GoldCars.

  3. McCage says:

    Ook ik heb voor extra verzekering betaald bij het huren van een auto. De autoverhuurder was Goldcar in Nice en het contract met uitgebreide verzekering was tot stand gekomen via de website van Economy Car Rentals. Naar aanleiding van de uitzending van Max Vakantieman heb ik de ingevulde standaardbrief opgestuurd naar Goldcar (schriftelijk én via hun website) en een afwijzende reactie gekregen. Daarom een beroep gedaan op de bemiddeling van de ECC zoals ook in de brief staat aangegeven. Het ECC schreef terug:
    “Uit uw bericht begrijpen wij dat u voor uw gehuurde auto bij Goldcar tegen uw wil een extra bedrag heeft moeten betalen. Wij begrijpen uit uw bericht dat u heeft getekend voor deze betaling. Helaas kunnen wij uw klacht in dat geval niet in behandeling nemen. Het ECC helpt u door te bemiddelen tussen u en de buitenlandse EU ondernemer. Om de bemiddeling succesvol te laten zijn, is de medewerking van de ondernemer een vereiste. Onze ervaring is dat wij zonder bewijs moeilijk tot oplossingen kunnen komen met Goldcar. Wij kunnen daarom alleen klachten tegen Goldcar in behandeling nemen waarbij voldoende bewijs voorhanden is”.
    Zij kunnen dus niet bemiddelen omdat het contract door mij getekend is. Dat is teleurstellend omdat in de brief heel correct staat dat ik gedwongen was om de handtekening te zetten omdat ik anders de auto niet had meegekregen. Het was middernacht en de reservering was al betaald via de bemiddelaar ECR. Aan de balie was bovendien al een ruzie gaande toen wij daar aankwamen. Geen fijne sfeer natuurlijk.
    Ook een beroep op Consuwijzer van de ACM liep op niets uit:
    “U schrijft dat u een klacht hebt over Goldcar die extra verzekeringskosten in rekening brengt. Uw vraag of melding gaat over een buitenlands bedrijf. Dit is geen onderwerp voor ConsuWijzer. Wij hebben daardoor niet de juiste kennis in huis en kunnen uw vraag niet beantwoorden”.
    Ook heb ik nog geprobeerd de onterechte betaling gedaan met de VISA creditcard terug te vorderen. Ook dat is op niets uitgelopen:
    “Het is voor International Card Services niet mogelijk om voor u te bemiddelen. Door een handtekening te plaatsen en de betaling te voltooien met uw Card en pincode bent u akkoord gegaan met de tranactie. Hierdoor kunnen wij niet aantonen dat u onterecht in rekening bent gebracht. Wij betreuren het maar kunnen dit bedrag niet voor u terugvorderen”.
    Al met al een teleurstellende gang van zaken. Veel moeite, zonder resultaat. Aanvankelijk was ik blij omdat de indruk werd gewekt in de uitzending en de voorbeeldbrief dat er nog wel uitzicht was op een gunstig resultaat als de aangegeven procedure zou worden gevolgd. Niet dus. Kan de Max Ombudsman nog iets voor ons betekenen? zijn er meer lotgenoten die deze hele procedure hebben geprobeerd? Ik hoor graag van u.

    1. MAX Vandaag says:

      Beste McCage, bedankt voor uw reactie. U kunt uw bevindingen doorgeven aan de redactie van MAX Vakantieman, via:
      https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/

      MAX-leden kunnen daarnaast telefonisch advies inwinnen bij MAX Ombudsman. Zij zijn elke werkdag tussen 10 en 12 uur bereikbaar via: 035-6775511.