Aandachtspunten bij autopech in het buitenland

Door de coronacrisis gaan meer mensen met de auto op vakantie. Maar wat als uw auto het over de grens begeeft? Als dit gebeurt moet u rekening houden met een aantal belangrijke zaken.

Verzekering

Uiteraard begint het allemaal bij de verzekering voor pechhulp. In Nederland kunt u zich hiervoor bij verschillende partijen verzekeren. Dit kan bijvoorbeeld bij uw autoverzekeraar, via de reisverzekering, maar ook bij partijen als de ANWB. Deze laatst genoemde is veruit de grootste op het gebied van verzekeringen voor pechhulp en heeft ook de Wegenwacht onder haar hoede. Bijna 4 miljoen automobilisten zijn aangesloten bij de Wegenwacht.

Bij de ANWB kunt u zich verzekeren voor hulp in Nederland, maar ook voor hulp bij autopech in Nederland en Europa. Als u dit laatste pakket heeft bent u ook verzekerd voor autopech in het buitenland. De pechhulp-verzekeringen zijn er in allerlei soorten en maten, van standaard tot zeer uitgebreid. In de uitgebreidere pakketen is bijvoorbeeld ook vervangend vervoer opgenomen.

Hulp bij pech

Als u verzekerd bent voor pechhulp in Europa en u komt onverhoopt stil te staan in het buitenland, dan krijgt u in de meeste gevallen hulp vanuit de verzekering. U belt dan de ANWB alarmcentrale (of de alarmcentrale van een andere verzekeraar) en zij zorgen ervoor dat de wegenwachtservice in het land waar u bent u komt helpen. Europese landen met een eigen wegenwacht zijn:

Duitsland, Cyprus, Italië, België, Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland, Kroatië, Griekenland, Zweden, Finland, Polen, Ierland, Hongarije, Luxemburg, Groot-Brittannië, Spanje, Tsjechië, Portugal, Noorwegen, Roemenië en Slovenië.

Afwijkende situatie Frankrijk

Zoals u wellicht is opgevallen staat Frankrijk niet in deze lijst. In Frankrijk werken ze niet met een wegenwachtservice. Daar wordt u bij pech langs de weg geholpen door een zogenoemde dépanneur (berger). Deze maakt uw auto niet, maar sleept u weg naar een garage.

Hoe u de hulp van deze berger inroept ligt aan de plek waar u strandt. Als dit op een snelweg is moet u hulp inroepen door te bellen naar 112 of gebruik te maken van een praatpaal. Let op! In Frankrijk is het praatpalen-systeem niet goed onderhouden en lang niet alle praatpalen doen het.

Als u zelf de dépanneur belt zegt u dat u pech heeft. U kunt dit natuurlijk in het Engels proberen, maar mogelijk werkt het noemen van de Franse term beter. Dat is en panne, uit te spreken als an pan. U kunt daarna de alarmcentrale bellen.

praatpaal

Zo ziet een Franse praatpaal eruit.

Wie ergens anders pech krijgt dan langs de snelweg kan zich direct wenden tot de alarmcentrale van de verzekeraar. Zij kunnen dan schakelen met de dépanneur die u vervolgens komt wegslepen naar een garage.

Omdat Frankrijk een ‘afwijkend’ systeem kent, kan het hier langer duren voordat u geholpen wordt met autopech. In de landen met een eigen wegenwachtservice gaat dit vaak wat sneller.

Eigen kosten

De meest voorkomende ‘kwalen’ aan auto’s onderweg zijn startproblemen, accuproblemen, een lekker band, kapotte dynamo, kapotte lampen of sleutelproblemen. Meestal zijn deze problemen zo opgelost en hoeft de auto niet naar een garage voor verder onderzoek. Als dit wel nodig is, kan het zijn dat u zelf opdraait voor de kosten. Het is raadzaam om te achterhalen hoe dit in uw geval geregeld is, zodat u onderweg niet voor verassingen komt te staan.

Dicht op feestdagen

Moet uw auto naar een garage, maar is het een feestdag in het land waar u bent? Dan zijn garages vaak dicht. Bij de alarmcentrale van uw verzekeraar kunnen ze u vertellen wat uw opties dan zijn.

Vervangend vervoer

Als u verzekerd bent voor vervangend vervoer bij autopech in het buitenland, dan moet u er rekening mee houden dat u misschien niet direct een andere auto krijgt als die van u stuk gaat. Vaak duurt het 2 dagen voordat dit geregeld is.

Daardoor moet u vermoedelijk een aantal dagen op dezelfde plek blijven en maakt u extra kosten. Als u uitgebreid verzekerd bent kan het zijn dat u de kosten voor een accommodatie kan verhalen op de verzekeraar. Weet wel dat zij vaak een maximum bedrag hebben dat zij uitkeren; alles daarboven moet u zelf betalen. U kunt dit terugvinden in de algemene voorwaarden van de verzekering.

Repatriëring

Soms is het nodig om een kapotte auto te laten repatriëren naar Nederland. In het geval van de ANWB gebeurt dit als de auto niet binnen 48 uur nadat u het defect heeft gemeld gemaakt kan worden én niet voor uw terug- of doorreis gerepareerd kan worden. De ANWB repatrieert niet als de reparatie wel mogelijk is, maar u het te duur vindt. Ook als de repatriëringskosten hoger zijn dan de dagwaarde van de auto wordt er niet gerepatrieerd.

Corona en pechhulp

Het coronavirus kan ook effect hebben op de pechhulp in het buitenland. Vooral in gebieden met een oranje of rood reisadvies kan dit zo zijn, omdat hier de mogelijkheden wellicht iets beperkter zijn. Zo kunnen er garages dicht zijn, of kan het door de sluiting van de grenzen tijdelijk niet meer mogelijk zijn om de auto te laten repatriëren.

MAX vakantieman

In MAX vakantieman van 3 augustus 2020 wordt aandacht besteedt aan pechhulp in het buitenland. U ziet MAX vakantieman elke maandag om 20.30 uur op NPO 1.

Heeft u een vakantieklacht die u graag wil voorleggen aan dit programma? U kunt uw verhaal insturen naar de redactie. Ook kunt u corona gerelateerde consumentenvragen stellen aan MAX Ombudsman. Het spreekuur van MAX Ombudsman is opengesteld voor MAX-leden, en is op werkdagen te bereiken tussen 10.00 en 12.00 uur, op telefoonnummer 035 – 6775511 (lokaal tarief). U kunt hier ook terecht voor juridisch advies over zaken die niets te maken hebben met corona.

(Bron: redactie MAX vakantieman, ANWB)

Geef een reactie