mond

Uw mond een plezier doen? Deze voedingsstoffen helpen (niet)

We doen van alles om onze mond zo gezond mogelijk te houden. We poetsen, flossen, spoelen of gebruiken tandenstokers. Dat moet genoeg zijn, toch? Volgens De KoelkastCoach, Sabine Leijten, is het ook handig om naar de levensstijl te kijken. Wat we in onze monden stoppen is immers ook van invloed op de mondgezondheid.

Suiker

We beginnen met een voedingsstof die niet zo goed is voor de tanden en mond: suiker. Een open deur, want het is al jaren bekend dat suiker de mondgezondheid niet bevordert. “Hierdoor kunnen gaatjes en ontstekingen makkelijker ontstaan”, vertelt De KoelkastCoach. “Gaatjes ontstaan door tandplak, een plakkerig laagje dat tot stand komt door een combinatie van vloeistoffen, voeding en speeksel. Het is een broeinest voor bacteriën.” Deze bacteriën zetten op hun beurt suikers uit voeding of dranken om tot zuren, waardoor er gaatjes ontstaan.

Om deze reden is het drinken van frisdrank of het eten van koekjes, snoepjes of andere suikerhoudende zaken niet zo goed voor de tanden.

Vitaminen

Vitamines zijn dan wel weer heel goed voor de mondgezondheid. Neem vitamine C, een echte ontstekingsremmer die dus ook kan helpen bij ontstekingen in de mond. Ook B-vitamines zijn hartstikke goed voor dit gedeelte van het lichaam. “Denk aan foliumzuur (B11), maar ook B12 en B1 zijn essentieel voor een gezonde mond. Aften, kloven in de mondhoeken en rode, kapotte lippen ontstaan vaker als er een tekort is aan B-vitaminen in het bloed.”

Eet u vegetarisch of veganistisch? Dan is het volgens De KoelkastCoach handig om voedingssupplementen te gebruiken, aangezien B-vitamines vooral in dierlijke producten voorkomen.

Ook vitamine D is goed voor de mondgezondheid. Deze vitamine gaat ontstekingen en bacterievorming tegen, waardoor ook dit de mondgezondheid ten goede komt.

mondklachten
Lees ook: We zijn tevreden over onze mondgezondheid, maar negeer deze mondklachten niet

Mineralen

Zoals u hierboven al hebt kunnen lezen, zijn vitamines erg belangrijk voor een goede mondgezondheid. Mineralen worden vaak in 1 adem genoemd met vitamines. Ook die zijn erg belangrijk voor een gezonde mond. “Zink is hét mineraal dat helpt het immuunsysteem te versterken. Het gaat ontstekingen tegen, maar vermindert ook tandplak.” U vindt dit mineraal bijvoorbeeld in garnalen, mosselen en oesters. Ook rijst, brood en peulvruchten bevatten zink, maar niet zoveel als in schaal- en schelpdieren, weet De KoelkastCoach.

Ook mineralen als magnesium en calcium zijn belangrijk voor de mond. “Om calcium goed op te kunnen nemen, heeft ons lichaam voldoende vitamine D nodig. Voor sterke botten en tanden is genoeg calcium en magnesium essentieel. Deze 2 mineralen zijn elkaars ‘synergisten’; ze hebben elkaar nodig om goed hun werk te kunnen doen. Zorg dus altijd voor een goede calcium-magnesium-verhouding, want hier kan het lichaam optimaal van profiteren.”

Essentiële vetzuren

Tot slot zijn er ook nog de gezonde vetzuren. “Ook die helpen om het tandvlees gezond te houden.” Het gaat hier om vetzuren die worden aangeduid met het woord omega. “Er bestaan verschillende omega’s. De omega’s die van invloed zijn op het remmen van ontstekingen en een antibacteriële werking hebben, zijn de omega’s 3: EPA en DHA. Van deze omega 3 vetzuren moet je dagelijks voldoende binnenkrijgen.” In ons lichaam zijn ook verschillende goede enzymen actief, zoals het enzym superoxide dismutase SOD. Dit wordt krachtiger en actiever als er voldoende omega 3 vetzuren aanwezig zijn en kan zodoende beschadigingen aan het tandvlees tegengaan.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie