voedingssupplement

Wanneer kunt u welk voedingssupplement het best innemen? De KoelkastCoach legt uit

Elk uur zijn er op radio en tv wel reclames te horen en te zien voor voedingssupplementen. Slikt u ook een supplement? De KoelkastCoach, Sabine Leijten, vertelt u op welk moment van de dag u dit het best kunt innemen.

Multivitamine

Meteen allerlei vitamines en mineralen in 1 keer tot u nemen? De multivitamine is dan een uitkomst. Veel mensen slikken zo’n capsule of pil. In veel multivitamine zit vitamine C en B, waardoor het verstandig is om dit supplement overdag te nemen. Volgens De KoelkastCoach zorgen deze vitamines immers voor wat meer energie en dat is misschien niet per se handig in de avond.

“In veel multivitamine zitten ook vetoplosbare vitaminen. Zoals de naam al doet vermoeden, worden deze vitaminen beter opgenomen als er vet aanwezig is in de maaltijd.” Het ontbijt is vaak minder vet dan de lunch of avondeten, dus ze innemen tijdens het middageten is wellicht de beste keuze. Multivitamine innemen tijdens de maaltijd heeft nog een voordeel: “als er een maaltijd verwerkt moet worden, is de spijsvertering het actiefst. Op dat moment worden voedingsstoffen ook het best opgenomen.”

vitamines
Lees ook: Welke vitamines zijn er allemaal en waar zijn ze goed voor?

Mineralen supplementen

Er bestaan ook speciale supplementen van mineralen. Denk hierbij aan magnesium preparaten, of pillen of capsules met calcium. “Magnesium is het meest bekende mineraal dat als supplement gebruikt wordt door veel mensen. Het slimste is om dit in de avond te nemen, aangezien magnesium een ontspannende en rustgevende werking heeft.”

Overweegt u extra magnesium te nemen? Dan heeft De KoelkastCoach een tip: “Magnesium wordt het best opgenomen door de huid.  Het is er in de vorm van huidolie, maar ook als kristallen voor in een (voeten)bad.”

Visolie

Visolie is ook een populair supplement. het is goed voor de hersenen en ondersteunt nog tal van andere functies. Neemt u dit? “Het is een olie en dus vet. Het beste tijdstip om visolie te gebruiken is dan ook ‘s avonds, bij een maaltijd waar ook vet in zit. Visolie heeft in onderzoeken laten zien dat het de nachtrust kan verbeteren, dus ook daarom is de avond een goede keuze.”

Probiotica

“Probiotica is een preparaat met darmbacteriën”, legt De KoelkastCoach uit. “Omdat er vandaag de dag veel mensen zijn die te weinig voedingsvezels, groente en fruit binnenkrijgen, ontstaat er een verslechterde darmfunctie. Om de darmen beter te laten werken en de darmbacteriën te verbeteren, kan het slim zijn een probiotica te gaan gebruiken.”

Probiotica dient op nuchtere maag genomen te worden, weet de KoelkastCoach. “Deze bacteriën vragen wel om voldoende vezels uit groenten en fruit. Die dienen als een soort bodem voor de bacteriën uit probiotica.” De combinatie probiotica en jodium, wat in veel multivitamines zit, is overigens niet de beste, benadrukt De KoelkastCoach. “Het zijn geen vrienden, dus neem dit niet tegelijk in.”

Vloeibare supplementen

Veel van de hierboven benoemde preparaten zijn er in capsule- of pilvorm. Naast supplementen in harde vorm, zijn er ook vloeibare varianten. Dit worden liposomale supplementen genoemd. “Liposomale voedingssupplementen bevatten liposomen, vetachtige balletjes waarin een voedingsstof verpakt zit”, licht De KoelkastCoach toe. Vloeibare supplementen hebben volgens haar 1 groot voordeel ten opzichten van andere soorten. “Speeksel en maagzuur zijn funest voor voedingssupplementen. Veel tabletten en capsules kunnen niet optimaal werken, omdat zij niet zijn opgewassen tegen speeksel en maagzuur. Vooral maagzuur zorgt voor een grote afbraak aan voedingstoffen. Doordat liposomen een speciale structuur hebben, worden ze minder beïnvloed door deze stoffen. Daardoor worden voedingsstoffen uit liposomen beter door het lichaam opgenomen.”

Goed controleren

Interesse in een vloeibaar voedingssupplement? Scheid het kaf van goed van het koren. “De kwaliteit van een goed liposomaal product is te herleiden aan een hoge dosering pure phosphatidylcholine/fosfaditylcholine. Als er op de verpakking staat ‘gemaakt met x procent olijfolie’ of een ander soort olie, dan kunt u het beter links te laten liggen. Er dient minimaal 200 milliliter pure fosfaditylcholine per 5 milliliter in het product te zitten.”

Een goed product gevonden? U kunt het meestal gewoon toevoegen aan een glas drinken en op die manier innemen.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie