gourmetten

Hoe (on)gezond is gourmetten eigenlijk? De Koelkastcoach licht toe

Veel Nederlanders gourmetten tijdens de feestdagen. In de kleine pannetjes belandt vaak vlees en de gourmetmaaltijd wordt meestal vergezeld door flesjes saus en stokbrood met kruidenboter. Klinkt niet zo gezond, maar is dat het ook echt niet? De KoelkastCoach Sabine Leijten legt uit.

Veel vlees

“Een doorsnee portie vlees per persoon per gourmetbeurt ligt tussen de 300 à 400 gram als je een gourmetschotel koopt of bestelt”, legt De KoelkastCoach uit. “Een flinke portie als je het vergelijkt met een “normale” portie vlees, wat rond de 125 gram per dag ligt.”

Uit onderzoek blijkt dat wij Nederlanders de afgelopen jaren weer meer vlees zijn gaan eten. Er was een aantal jaar een kleine daling, maar die lijken we flink in te halen. Kerst krikt het gemiddelde aardig op, helemaal door het gourmetten. In 2020 zal dat niet anders zijn. Sterker nog: vermoedelijk zal er tijdens de feestdagen meer (gourmet)vlees verkocht worden dan gewoonlijk, omdat mensen het door de aanhoudende coronacrisis thuis extra gezellig proberen te maken.

Rood vlees

Op veel gourmetschotels liggen vaak verschillende soorten vlees, waaronder rood vlees. “Rood vlees heeft een aantal goede en minder goede eigenschappen”, vertelt Sabine Leijten. “Onder rood vlees valt het vlees dat afkomstig is van koeien en kalfjes, schapen en lammetjes, geiten, varkens, paarden en wild als hert, ree en eend.”

Goede stoffen

“Er kleven een aantal voordelen aan het eten van vlees en dan met name rood vlees. Eén daarvan is dat rood vlees behoorlijk wat B vitaminen bevat. B vitaminen zijn nodig om ons DNA te vernieuwen, onze cellen te herstellen, de aanmaak van nieuwe bloedcellen te stimuleren en onze hersenfunctie te verbeteren/reguleren”, aldus de Koelkastcoach.
“Ook bevat rood vlees veel ijzer. IJzer is een mineraal dat helpt zuurstof via ons bloed te transporteren. Het ondersteunt de groei en heeft een positieve invloed op onze ontwikkeling. IJzer heeft ook een andere functie en dat heeft te maken met de aanmaak van neurotransmitters als dopamine en serotonine, die ook wel gelukshormonen worden genoemd. IJzer is daarvoor essentieel.”

Bewerkt

In principe is (rood) vlees dus niet direct ongezond, maar op de gourmetschotel ligt vaak de bewerkte variant. Die is helaas niet zo goed voor uw gezondheid. “Als je een gourmetschaal weleens onder de loep hebt genomen, dan ligt hier vaak vlees op als shoarma, kleine slavinken, hamburgertjes en worstjes. Veel van deze vlees-soorten zijn bewerkt. Door het bewerken van vlees wordt er veel zout, suiker en andere conserveringsmiddelen aan toegevoegd, en dan heb ik het nog niet eens over de ongezonde vetten die in dit vlees aanwezig zijn.”

Ziekteverwekkend

Ook werkt vlees eten volgens de KoelkastCoach mogelijk ziektes in de hand. “De WHO (World Health Organization) claimt dat er een aannemelijk verband is tussen darmkanker en iedere dag rood vlees eten. Het risico op darmkanker wordt verhoogd als je dagelijks 100 gram of meer vlees eet”, legt De KoelkastCoach uit
“Diabetes 2 en vaatvernauwing staan eveneens in verband met te veel en te vaak vlees eten. De ontstekingsreactie die er ontstaat is hier de oorzaak van. Wat van groot belang is als je toch vlees eet, dat je er een flinke pan met groenten of een salade naast zet. Dan wordt het verteren van vlees iets makkelijker voor je spijsvertering plus het voorkomt dat je lijf gaat verzuren.”

Milieu

Behalve niet altijd goed voor de gezondheid, is vlees eten ook een belasting voor het klimaat. Volgens De KoelkastCoach is er veel ruimte nodig om de dieren op te huisvesten die wij eten. Het is geen uitzondering dat hier natuur voor moet sneuvelen. “30 procent van de alle milieu en klimaat problematiek wordt veroorzaakt door het bewerken en maken van ons voedsel. Toch iets om eens bij stil te staan, een mooie kerstgedachte.”

Gezonder gourmetten

Goed, dat vlees dat in de gorumetpannetjes verdwijnt is in essentie niet per se slecht, maar ook niet heel goed. Hoe kunt u het gourmetten in 2020 gezonder maken? Ook daar weet De KoelkastCoach wel wat op. “Omdat we veel aan huis gebonden dit jaar is er dus meer tijd en ruimte om zelf dingen klaar te maken. Koop bijvoorbeeld zelf kipfilet, biefstuk, een stukje varkenshaas en snijd daar zelf kleine stukjes van. Maak zelf van het soort vlees dat jij lekker vindt, kleine hamburgertjes.” Ook adviseert zij om er veel groente bij te eten, mocht u hiervan houden. “Probeer eens gevulde champignons te maken of uitgeholde tomaatjes die gevuld zijn met iets lekkers. Je kunt ook kiezen voor halloumi, dat is een smeltkaas gemaakt van schapenmelk. Snijd dat in plakken en leg het in het pannetje. Dat is bijvoorbeeld heerlijk met een stuk gegrilde paprika.”

 Zelfgemaakte sausjes

Tijdens het gourmetten staat de tafel vol met sausjes en boter om in te bakken. “Kant en klare sausjes staan stijf van de geur-, kleur-, en smaakstoffen. Terwijl dit allemaal heel simpel zelf te maken is. Neem bijvoorbeeld knoflooksaus. Dit maak je zelf met 1 deel volle Griekse yoghurt, 1 deel crème fraîche, fijngesneden knoflook (zoveel als jijzelf lekker vindt, ik zou rustig aan beginnen) en aardig wat verse fijngehakte peterselie. Peterselie en knoflook kun je ook ingevroren kopen, net zo lekker en makkelijk. Dit is een simpel en gezondere knoflooksaus en heel snel te maken. Maak ‘m wel een paar uur van tevoren dan kun je er eventueel nog wat knoflook aan toevoegen, mocht het te weinig zijn.”

 Alternatief voor stokbrood

Naast al het andere voedsel zetten veel mensen ook altijd een mandje stokbrood op tafel. Dit brood kunt u volgens De KoelkastCoach ook prima vervangen door gevulde eieren als voorafje. “Gezonder, lekkerder en voedzamer.”

Groene pannenkoekjes

Sommige mensen maken ook pannenkoekjes tijdens het gourmetten. U ook? Vervang het reguliere pannenkoekenbeslag dan eens door een beslag gemaakt van 50 gram havermout, een rijpe banaan, 2 eieren, beetje kaneel en een flinke hand spinazie. “Doe al deze ingrediënten in een maatbeker en pureren met de staafmixer of in de blender. Merk je dat het beslag iets te dik is dan voeg je er gewoon wat water of melk aan toe. Roeren tot je de gewenste dikte hebt. Deze groene pannenkoeken hebben geen suiker of stroop nodig, omdat ze al zoet zijn gemaakt door de banaan en ze zien er ook nog eens feestelijk uit.”

Op 18 december 2020 bespreekt Sabine Leijten dit onderwerp in het NPO Radio 5-programma Lunch Lekker. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur. In deze uitzending zal zij ook meer vertellen over Heel Holland Gezond, een nieuw project van Lunch Lekker. Lees meer over Heel Holland Gezond in deze oproep.

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. RABE says:

    Gourmetten is dus in het geheel niet heel gezond. Ik vraag me dan ook nog af hoeveel damp er van de teflon pannetjes afkomt. Vogels kunnen daar niet tegen dus lijkt het me voor de mens ook niet heel gezond.

    En wat ik mis in deze dagen; Kerst gaat over vrede op aarde, maar het lijkt meer op vreten op aarde.

    Hoe voller het winkelwagentje hoe beter. Kijk mij eens lekker boodschappen doen.

    De betekenis van Kerst is dus helemaal verdwenen, Helaas.

  2. Liesbeth SterkenburgSpoormaker says:

    Tuurlijk zal gourmetten niet gezond zijn…Maar die ene dag per jaar…Is dat nu werkelijk zo erg?
    Geloof er niets van..Af en toe mag je best flink genieten! Vier uw dagen staat er in de bijbel.!
    Iedereen goede dagen gewenst…..

  3. MartinSchuurman says:

    Wat ik in het artikel mis, zijn de vele vegetarische en veganistische alternatieven voor vlees (en vis) bij gourmetten. Die zijn volop te koop en die kun je (nog beter) zelf ook maken. Die zijn gezonder en ook beter voor milieu en dierenwelzijn.

  4. pk49 says:

    als alternatief voor het vele vlees wat erdooheen gaat, zijn er heel veel smakelijke vegetarische alternatieven in de supermarkt. Als vegetarier en één dochter ook, maar vriendin en andere dochter niet, ben ik gaan zoeken naar vegetarische mogelijkheden. En er is veel smakelijks te vinden.