appels

Hoe gezond is een appel nu echt? De KoelkastCoach vertelt

An apple a day, keeps the doctor away. U heeft deze gevleugelde, Engelse uitspraak vast weleens voorbij zien of horen komen. Dit impliceert dat elke dag een appel eten het aantal doktersbezoekjes terugdringt. Met andere woorden: een appel is uitermate gezond. De KoelkastCoach Sabine Leijten legt uit of een appel echt zo’n wondermiddel is en wat de vrucht precies zo gezond maakt.

Enorm gezond

De appel: van geen enkele andere fruitsoort zijn er in de supermarkt zoveel verschillende subsoorten te krijgen. Gek op een erg zure appel? Neem dan de Granny Smith. Liever een zoete en sappige? De Pink Lady is de appel voor u. Hoewel er enorm veel appelsoorten zijn, komen ze qua voedingswaarde best overeen. “Appels bevatten veel vitaminen en mineralen, zoals bijvoorbeeld ribolflavine, caroteen, vitamine B6 en C, biotine, thiamine en foliumzuur”, aldus De KoelkastCoach. “De schil is het belangrijkste deel van de appel. Daarin zitten de meeste vitaminen, mineralen en vezels. Als je bespoten appelen koopt, was deze dan goed of leg ze een uurtje in een bak met koud water en azijn. Dit verwijdert de ongunstige stoffen.” Meteen opeten? Koop dan biologische, onbespoten appels.

Dit doen appels voor het lichaam

Omdat deze ronde vrucht zo bomvol goede stoffen zit, helpt het eten van een appel daadwerkelijk om het lichaam gezond te houden. Volgens De KoelkastCoach ondersteunen de stoffen uit appels bijvoorbeeld bij het behouden van een gezonde huid. “Quercetine, dat rijkelijk aanwezig is in de appel, verbetert het vermogen om collageen aan te maken. Collageen houdt de huid soepel en elastisch”, licht zij toe. Ook stimuleren de stoffen uit appels het zicht, door de hoeveelheid vitamine A die erin zit, en helpt het calcium uit appels de botmassa stevig te houden. Daarbij helpen ze ook het lichaam te ontgiften en het verouderingsproces te vertragen. “De antioxidanten in appels voorkomen dat je geheugen en de denkprocessen verslechteren en helpen je immuunsysteem goed te houden.”

Appeldieet

Hoewel we niet helemaal hard kunnen maken of dagelijks een appel eten doktersbezoek vermindert, zijn appels dus wel erg goed voor ons. Het is zelfs zo dat er een heel dieet rondom de appel is ontwikkeld: het – hoe kan het ook anders – appeldieet. De KoelkastCoach legt uit: “Tijdens het appeldieet mag je tot 3 uur ’s middags alleen maar appels eten. Best bijzonder, want 4 appels eten op een dag is niet de allerslimste keuze. De mooie stoffen die in de appel, zitten wegen niet op tegen de hoeveelheid fruitsuikers die je binnenkrijgt. Dit is niet goed voor de bloedsuikerspiegel en ook niet voor de tanden. Daarbij adviseert dit dieet niet over vettig voedsel dat je erbij kunt eten, zodat de bloedsuikerpiek wordt verminderd. Mocht je toch een keer een appeldag willen inplannen om je lichaam te reinigen, kies dan voor de groene, zure appel, de Granny Smith.”

Appelsap even goed?

Naast appels in vaste vorm, is het sap van de appel ook populair in ons land. Is dit goedje even gezond als de vrucht zelf? Niet echt, zegt De KoelkastCoach. “Een glas appelsap van 250 milliliter heeft ongeveer dezelfde voedingswaardes als 2 appels. Dat wil zeggen dat een glas appelsap ongeveer 30 gram suiker bevat. Dat zijn 8 suikerklontjes. Ondanks dat het fruitsuikers zijn, blijven het suikers. Zeker omdat er in een glas geperst sap bijna geen vezels meer zitten, stijgt je bloedsuiker er een stuk sneller door. Geen aanrader dus, zeker niet voor mensen met diabetes.”

Appelsap uit een pak is volgens De KoelkastCoach al helemaal geen gezonde optie. “Dit gemaakt is van appelsapconcentraat. Concentraat is diksap; oftewel ingekookt appelsap. Hierdoor zitten er totaal geen vitaminen, mineralen of vezels meer in. Zie het als een soort van limonade. Appelsap uit concentraat is dus als het waren appellimonade.”

De appel zelf eten is dus altijd beter dan het sap drinken.

Op 17 september 2021 is Sabine Leijten te gast in het MAX NPO Radio 5-programma Lunch Lekker om over dit onderwerp te vertellen. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur.

Geef een reactie

Reactie

  1. Margo Schenk says:

    17 september is al voorbij