heel holland gezond

Heel Holland Gezond terugblik: alle tips van De KoelkastCoach op een rij

Heel Nederland écht wat gezonder te laten leven: dat is het doel van het project Heel Holland Gezond waar het NPO Radio 5-programma op 8 januari 2021 mee start. De KoelkastCoach Sabine Leijten geeft Nederlanders via deze weg allerlei tips en adviezen kunnen helpen dit doel te bereiken. Inmiddels is het project afgerond. De handige adviezen van Sabine gemist? Wij zetten ze nogmaals voor u op een rij. 

Stap 1: geen dieet en andere voedingsbronnen

Een gezondere levensstijl adopteren gaat niet van één op andere dag. Daarom verdeelt De KoelkastCoach het proces onder in 4 stappen. Zij focust zich daarbij niet alleen maar op de inhoud van de koelkast, maar ook op het gedrag en denkbeelden. Zo is het volgens haar een goede 1e stap om te beseffen dat diëten waarbij u in 1 keer veel kilo’s kwijtraakt, slechts kortstondig ‘helpen’. Wie echt gezonder wil leven en voorgoed gedag wil zeggen tegen kilo’s, kan zich hier beter niet aan wagen. Bovendien hebben dit soort diëten nog een nadeel: “in onze hersenen bevindt zich de hypothalamus. Dit deel van onze hersenen is verantwoordelijk voor onder andere onze lichaamstemperatuur en gewicht. Het bepaalt jouw “set-point” als het gaat om je gewicht. Dit is het gewicht waar jouw hersenen altijd naar terug willen. Als jij drastisch jouw voedsel inname gaat minderen, dan denkt de hypothalamus dat je er iets helemaal verkeerd gaat. Het gevolg is dat de verbrandingsmotor vertraagt en jij dus met dat opgeslagen vet blijft zitten.”

Beter is het om juist het voedingspatroon onder de loep te nemen en dat aan te vullen met voedingsstoffen die het lichaam kunnen helpen gezonder te worden. Meer over deze eerste stap naar een gezonde levensstijl leest u hier.

Stap 2: patronen doorbreken

Stap 2 in het toewerken naar een gezonde levensstijl is volgens Leijten het doorbreken van patronen die dit in de weg staan. Dit is lastig, want mensen houden van nature helemaal niet van verandering. Het is volgens Sabine Leijten daarom goed om niet meteen alle ongezonde gewoontes overboord te gooien, maar ze geleidelijk te vervangen. Om dit te doen moet u  allereerst in kaart brengen hoe uw dagelijkse patroon eruit ziet. “Het werkt het best als je het op gaat schrijven. Het hoeft natuurlijk niet alleen maar om voeding te gaan. Het kan ook zijn dat jij keer op keer in dezelfde valkuilen stapt als het gaat om je werk of met vrienden. Jij weet zelf het beste waaraan je wilt werken. Kijk naar je lijstje en omcirkel hetgeen je het allerliefst per direct wilt veranderen. Dit wordt je doel voor de aankomende weken. Niet alles tegelijk, want dat levert stress op en stress werkt niet bevordelijk als u gezonder wilt leven.”, aldus De KoelkastCoach.

Vervolgens kunt u volgens Leijten alternatieven bedenken voor uw ongezondere gewoontes. Zij geeft een voorbeeld: “ben jij iemand die het liefst elke avond na het eten een flinke plak kaas eet, dan kun je ervoor kiezen om die kaas gewoonweg niet te kopen. Dat is één. Maar dit is op lange termijn niet de oplossing, want je gaat uiteindelijk altijd weer voor kaas. Zoek dus gezond alternatief. Denk aan olijven of een plak rookvlees met een gekookt eitje, schijfje komkommer met wat hummus. Een hartige variatie, maar veel minder ongezond dan die vette kaas.”

Wat u verder nog kunt doen om uw gewoontes te veranderen, beschrijft Sabine Leijten in het 2e artikel uit de Heel Holland Gezond-reeks: Gezonder leven? Zo doorbreekt u patronen die dit tegenhouden

Stap 3: sla geen maaltijden over

Tijdens Heel Holland Gezond kan iedereen die zich wil zich via MAX Vandaag aanmelden voor dit project. Mensen moeten dan een kleine vragenlijst invullen zodat Sabine Leijten inzicht krijgt in hun eet- en leefgewoontes. Hieruit blijkt dat relatief veel mensen maaltijden overslaan. Dat is volgens De KoelkastCoach nooit een goed idee. Het kan juist een ongezonde levensstijl in de hand werken. Leijten: “Doordat je hevige trek krijgt als je een maaltijd hebt overgeslagen, ben je eerder geneigd om iets ongezonds te gaan eten. Een handje ongebrande noten is dan niet voldoende. Een lekker vers croissantje of saucijzenbroodje is vele malen aantrekkelijker op zo’n moment. Als je weleens met trek naar de supermarkt bent gegaan, dan weet je dat je met veel meer ongezonde boodschappen thuis bent gekomen dan je in werkelijkheid nodig had. Je hebt dan overal trek in.”

Niet alleen nodigt het overslaan van maaltijden uit tot ongezonde dingen eten, het kan er ook voor zorgen dat iemand sneller aankomt. “Ons lichaam is zo gemaakt dat het tot een bepaalde hoeveelheid aan voedsel kan verwerken per keer. Hetgeen te veel is binnengekomen wordt opgeslagen in de vorm van vet, omdat je lijf er iets mee moet doen. Als je op de dag weinig eet en dan opeens in 1 keer 1.500 calorieën eet, dan is de kans dus groot dat een deel opgeslagen wordt als vet. Daarnaast zorgt maaltijden overslaan ervoor dat het lichaam denkt dat het zuinig moet zijn met het aanspreken van zijn vetreserves. De spaarmodus springt aan. Je interne stofwisseling gaat op de eco-stand. Met als gevolg dat als je wel weer iets eet, je lijf het opslaat in plaats van gebruikt als brandstof, want er kan wel weer een periode komen van schaarste.”

Meer onder dit onderwerp leest u in het bijbehorende artikel. 

Stap 4: het gaat niet om eten alleen

De laatste stap in het bereiken van een gezonde levensstijl heeft volgens Leijten niet te maken met eten. Wie gezonder wil leven, moet immers verder kijken dan voedsel alleen. Ook genoeg bewegen is belangrijk, net als het verminderen van stress en genoeg ontspannen.

In het artikel dat zij hierover schrijft benoemd zij wel 1 voedselgerelateerd punt, namelijk het bewuster omgaan met eten. Zo pleit Leijten voor langzamer eten: “je hersenen hebben tijd nodig om te verwerken en te registreren dat je voldoende gegeten hebt. Als jij je goed op je eten kauwt en langzamer eet, dan doe je dus minder snel aan overeten. De snelheid waarmee je je maaltijden eet is van invloed op jouw gewicht. Verschillende onderzoeken laten zien dat snellere eters eerder in gewicht toenemen dan langzamere eters. Wilt u langzamer eten? Dan kan het helpen om tijdens het kauwen te tellen hoelang u over een hap doet.”

Leijten legt verder uit in dit slotartikel van Heel Holland Gezond

Al deze stappen zijn ook besproken in Lunch Lekker. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur op NPO Radio 5.

Geef een reactie