goede voornemens

Haalbare goede voornemens creëren doet u zo volgens De KoelkastCoach

2021 is begonnen. Net als tijdens vorige jaren hebben veel mensen nu ook het goede voornemen om wat gewicht kwijt te raken of een gezondere levensstijl na te streven. U ook? Met deze tips van De KoelkastCoach Sabine Leijten lukt het u vast om echt haalbare doelen op te stellen op dit gebied en deze ook echt na te leven.

Noteer uw voornemens

“Het klinkt misschien heel stom, maar je dient ervoor te zorgen dat je op alle vlakken gestimuleerd wordt. En dat lukt een stuk beter als je jouw goede voornemens op gaat schrijven. Het werkt het beste als je hiervoor geen standaard exemplaar aanschaft, maar een mooie. Eentje die bij je past. In dit notitieblok schrijf je jouw goede voornemens op. Je zult zien dat als je dit doet, je een stuk bewuster met jouw goede voornemens aan de slag gaat.”

Stel realistische doelen

“Je hebt nu als het goed is een aantal goede voornemens genoteerd in je mooie notitieblok. Dan wordt het tijd om realistisch naar dit lijstje te gaan kijken. Ga rustig zitten en bekijk de voornemens die je hebt genoteerd. Zijn deze voornemens haalbaar? Leg je de lat niet te hoog? Of kan er nog een tandje bij, misschien? Wees kritisch.”

Maak een top 3

“Als je de bovenste 2 punten met zorg hebt uitgewerkt dan komt nu het leukste: jouw top 3 maken. Welke 3 goede voornemens zet je bovenaan je lijstje? Dit zijn de goede voornemens waar je de eerste periode naar toe gaat werken. Te veel goede voornemens leiden af. Bepaal welke voor jou op dit moment het allerbelangrijkste zijn of misschien wel noodzakelijk.
Het kan namelijk heel goed dat je voor je gezondheid meer dient te bewegen of juist gezonder te gaan eten, omdat er echt een aantal overtollige kilo’s vanaf moeten. Deze komen dus in jouw top 3.”

Creëer een stappenplan

“Wilt u dit jaar werken aan een gezondere levensstijl? Probeer dan te achterhalen wat hiervoor nodig is. Maak daar een stappenplan voor. Schrijf op wat je in de 1e week verandert wilt zien en voor de 2e en daarop volgende weken. Werk met kleine stappen. Beter een paar kleine extra stapjes, dan grote stappen die niet direct te realiseren zijn.

Bereid u goed voor

“Goede voorbereiding is het halve werk. Dit is echt een feit. Als de koks van een keuken in een restaurant hun zaken niet goed op orde hebben voor het diner van die avond, dan draait de hele boel in de soep. Zo werkt het ook met goede voornemens. Als je 2 dagen van tevoren opeens bedenkt: “overmorgen begin ik”, zonder daar goed bij stil te hebben gestaan, wordt het vaak een fiasco. Het is bewezen dat een goede voorbereiding op mentaal en fysiek vlak, ervoor zorgt dat je 50 procent meer succesvol zult zijn.”

Veranderen kost tijd

“Een leef- of eetpatroon dat je in 30 jaar hebt ontwikkeld, kan nooit in 4 weken compleet veranderen. Daar dien je jezelf écht meer tijd voor te geven. Veel mensen denken dat ze in een paar weken tijd flink wat kilo’s kwijt kunnen raken. Dat kan ook zeker, maar dit is niet geheel zonder risico. Te veel veranderingen in één keer kunnen wij mensen niet aan. Doe het stap voor stap, dan lukt het je zeker om die nieuwe levensstijl vast te houden.”

Wees niet te streng

“Herkenbaar? Je MOET van jezelf 3x in de week sporten of je MOET zoveel kilo’s zijn afgevallen in een bepaalde periode. Dit opgelegde gedrag zorgt ervoor dat je van binnen gaat protesteren. Moeten werkt bij veel mensen niet. Je gaat er onbewust volledig tegen in verzet. Dit werkt averechts. Laat de teugels gewoon een beetje vieren, dat werkt beter.”

Bekijk de tussenstand

“Ga niet bij de pakken neer zitten als het even niet helemaal gaat zoals je wilt. Want je bent op de goede weg. Kijk regelmatig achterom naar waar je vandaan komt en wat je tot nu toe hebt bereikt. Probeer hier echt goed bij stil te staan zodat je jezelf hieraan kunt herinneren tijdens een eventueel volgend dipje.”

Een medestander kan helpen

“Het kan heel goed zijn dat een familielid of vriend dezelfde goede voornemens heeft als jij. Ga dan samen de uitdaging aan. Vraag hem of haar om je af en toe te wijzen op je valkuilen als je per ongeluk in de verleiding komt. Dat helpt.”

Beloon uzelf

“Zorg dat je naast je goede voornemens ook een beloning vaststelt aan het begin van dit traject. Zo heb je iets tastbaars en duidelijks waar je hard je best voor gaat doen. Doe dit echt en denk niet “nou, dat komt wel”. Alle beloningen zijn goed, zolang je maar iets met jezelf afspreekt.

Begin niet op 1 januari

Dit artikel leest u misschien wel op 1 januari, maar dat is volgens De KoelkastCoach niet echt de meest handige dag om de goede voornemens ook echt in de praktijk te gaan brengen. U kunt beter wat later in de maand januari beginnen. Wat dacht u bijvoorbeeld van 8 januari? De dag waarop het NPO Radio 5- programma Lunch Lekker start met het project Heel Holland Gezond. Hierbij zal De KoelkastCoach 4 weken lang elke vrijdag tips geven die bijdragen aan een gezondere levensstijl. Zij geeft ook persoonlijk advies aan luisteraars. U kunt zich hiervoor aanmelden via de oproepenpagina van deze site.

(Bron: Sabine Leijten, archief)

Geef een reactie

Reactie

  1. Strous J says:

    Hallo,

    Mijn naam is Joke Strous.
    Per 1 oktober ben ik gestopt met roken.
    Ik “loop” nu bij een diëtiste en wordt iedere 2 a 3 weken gewogen.
    Iedere keer komt er gewoon een kilo bij in plaats van er af.
    Ik ben 1.70.m en weeg nu 85 kilo en ik begon met 82 kilo.
    Ik hou me best goed aan het dieet, maar soms het ik een “snoeomoment”
    Wat raadt U mij aan?

    Vr. Gr. Joke Strous