supermarkt

Gezond eten, maar een klein budget? De KoelkastCoach geeft tips

Wilt u graag gezonder eten dan dat u op dit moment doet, maar heeft u niet altijd het geld om gezonde producten te betalen? Dan is er goed nieuws: volgens De KoelkastCoach, Sabine Leijten, hoeft gezond eten helemaal niet veel te kosten. In dit artikel legt zij uit hoe u een gezonde leefstijl kunt hebben zonder dat u daarvoor de hoofdprijs hoeft te betalen.

Bedenk wat u wilt gaan eten

Volgens Sabine is vooral goed plannen erg belangrijk als u voordelig, maar ook gezonde boodschappen wilt halen. “Van te voren een planning maken met daarop wat je de rest van de week wilt eten geeft je de mogelijkheid om gericht boodschappen te doen. Zet dit lijstje in je telefoon, want geschreven lijstjes raken sneller kwijt.” Schrijf alle ingrediënten die u voor deze gerechten nodig hebt op een (digitaal) boodschappenlijstje. Zo voorkomt u volgens De KoelkastCoach dat u eenmaal in de winkel onnodige dingen koopt.

Als u weinig eetinspiratie heeft kunt u er altijd de reclamefolders van die week bijpakken. Ziet u meteen wat in de aanbieding is en kunt u hier mogelijk uw keuzes op afstemmen.

Houd rekening met het soort maaltijden

Tijdens het maken van de planning is het handig om te kijken welke gerechten u hierop zet. “Kies in ieder geval 2 gerechten waar je 2 dagen van kunt eten. Zo maak je het jezelf makkelijk en ben je vlug klaar. Stress om je voeding is stress die je op een simpele manier kunt vermijden door dit soort kleine stappen te zetten.”

Diepvries groenten

Voor een hele week groenten kopen vinden sommige mensen lastig, omdat het natuurlijk iets is met een beperkte houdbaarheid. “Kies dan ook een aantal diepgevroren groenten. Deze bevatten vaak nog meer voedingsstoffen dan de groenten in het schap”, legt De KoelkastCoach uit. Thuis kunt u deze groenten gewoon weer in de vriezer doen en loopt u dus niet de kans dat ze verlept zijn als u ze wilt eten.

Boodschappen doen in de supermarkt
Lees ook: Wie in de supermarkt geld wil besparen, moet zich niet laten afleiden

Seizoensgebonden producten

“Tegenwoordig kunnen we bijna alle groente- en fruitsoorten het hele jaar door kopen. Hierdoor heb je soms geen idee meer welke soorten van het seizoen zijn”, vertelt Sabine. “Als je regelmatig groente en fruit koopt dat op dat moment geteeld wordt, is de prijs een stuk aantrekkelijker.” Op de website van het Voedingscentrum vindt u welke groente en fruit er op dit moment in het seizoen zijn. 

“Ook vind je er een handig ezelsbruggetje als je niet weet welke fruitsoorten je het hele jaar door kunt eten. Onthoud ABCDE: Appels, Bananen, Citrusvruchten, Druiven En peren.”

Naast voordeliger is het eten van seizoensgroente ook beter voor het lichaam, vertelt Sabine Leijten: “onze voeding dient te matchen met ons DNA. Groente en fruit dat niet uit het seizoen komt is dan ook minder verstandig om te eten, dan groenten en fruit dat wel uit dat seizoen komt. Logisch, want het lichaam is van nature afgestemd op de beschikbare voedselbronnen.”

Om groente en fruit, of ze nou in het seizoen zijn of niet, betaalbaarder te maken voor meer mensen is supermarktketen Dirk van den Broek een petitie gestart om de btw op deze producten te verlagen. U kunt de petitie tekenen op detijdisrijp.nl.

Koop in grote hoeveelheden

“Als je er de ruimte voor hebt dan is groot inkopen een oplossing”, adviseert De KoelkastCoach. “Zeker als je voor meer mensen kookt, maar ook als je in je eentje bent. Door naar de groothandel te gaan of op de markt je inkopen te doen kan je een grotere hoeveelheid van een bepaald soort groente en fruit op de kop te tikken dan in de supermarkt. Let er wel op dat je niet alleen voor gezond kiest, maar ook voor voeding die makkelijk in te vriezen is. Stevige groenten zijn doorgaans makkelijker dan fijne bladgroenten als spinazie en andijvie.”

Nooit meer een knorrende maag op pad

“Ga nooit boodschappen doen als je trek hebt want dan ga je geheid voor gaas. Als je met een lege maag de supermarkt in loopt dan worden bij het eerste schap je smaakpapillen al geprikkeld”, legt zij uit.  “Op zich geen probleem als dit alleen maar gebeurt bij de groente- en fruitafdeling, maar dat is vaak niet hetgeen waar je dan zin in hebt.”

“Zorg dan ook altijd dat je iets gegeten hebt voordat je de supermarkt inloopt. Het liefst iets van eieren, een bakje kwark of yoghurt of een flinke hand ongebrande noten. Dit helpt je om minder ongezonde producten mee te nemen en alleen maar echt de hoognodige boodschappen te kopen.”

Doe online boodschappen

Het bestond natuurlijk al voor de coronacrisis, maar het heeft het afgelopen jaar echt een vlucht genomen: online boodschappen doen. “Dit heeft voordelen zeker als je een klein budget hebt. Door online je boodschappen te kom je minder in de verleiding ongezonde of meer producten aan te schaffen. Dit komt omdat je, weet ik uit eigen ervaring, veel minder andere producten ziet dan waar je specifiek naar op zoek bent. In de supermarkt zijn de verleidingen vele malen groter omdat hier verleid wordt door wat je ziet, maar ook door de geur van bijvoorbeeld versgebakken brood.”

“Door online boodschappen te heb je ook heel makkelijk grip op je te besteden budget. Je ziet namelijk al wat je kwijt gaat zijn aan boodschappen terwijl je aan het winkelen bent. Zo kun je slim en snel dingen wisselen of schrappen.

Eet zo veel mogelijk thuis

Ook zoveel mogelijk thuis eten kan helpen om gezonder te eten voor een relatief klein budget. “Of je nu een broodje op het station haalt, even door de McDrive rijdt of uit eten gaat: je betaalt altijd extra voor het bereiden van je eten.” Bovendien zijn dit soort maaltijden bijna altijd veel ongezonder, weet Sabine. “Ze bevatten bijvoorbeeld meer zout en suiker, plus meer calorieën.”

Het is daarom handiger om maaltijden zelf te bereiden. Bent u gewend om vaak eten af te halen? Probeer dit dan te reduceren. van het geld dat u overhoudt kunt u weer gezondere ingrediënten kopen in de winkel.

Op 26 februari 2021 bespreekt Sabine Leijten dit onderwerp in het MAX NPO Radio 5-programma Lunch Lekker. U hoort Lunch Lekker, gepresenteerd door Daniel Dekker, elke werkdag tussen 12,00 en 14,00 uur. 

(Bron: Sabine Leijten, Voedingscentrum)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. johanna78 says:

    Eens met de stelling: eet seizoensgebonden producten. Deze bevatten alles waar het lichaam op dat ogenblik behoefte aan heeft. Tenminste zo was het vroeger. Tegenwoordig bevatten de groentes veel minder vitaminen, sporen en mineralen omdat de grond verarmd is en letterlijk zo dood als een pier. Het bevat wel landbouwgiften. Ik geef dus verreweg de voorkeur aan biologisch producten, gewassen die geteeld worden op levende grond waar pieren nog volop aanwezig zijn. Voedsel wat niet vergiftigd is door zware fabrieksmatige bewerkingen.
    Echter gezond voedsel, biologisch (groenten en vlees) is een stuk duurder. Dus de stelling “gezond eten hoeft niet duur te zijn” gaat niet op.
    Fabrieksmatig bewerkt voedsel zit vol met chemicalien. Hier hoor ik het Voedingscentrum nooit over. Ik neem het voedingscentrum ook niet erg serieus en volg met eigen wijsheid wel.

  2. DOORNROOSJE says:

    Je hebt helemaal gelijk Johanna, Echt gezond eten is echt heel duur.