nachtschade

Overgevoelig voor nachtschade? Hier komt dat door

Het woord nachtschade doet niet vermoeden dat het hier gaat over een plantenfamilie, maar het is toch echt zo. Er zijn meer dan 2,000 verschillende soorten, sommige eetbaar en andere niet. Niet iedereen kan even goed tegen nachtschades. Hoe komt dat? 

Overal verkrijgbaar

Nachtschade zijn goed vertegenwoordigd bij de gemiddelde groenteboer of supermarkt. Een aantal zeer populaire groenten behoren tot deze familie, zoals de paprika en de tomaat. Ook de aubergine is een nachtschade, net als de aardappel en gojibes.

Alkaloïden

Hoewel ze qua vorm, kleur en structuur werkelijk niets met elkaar gemeen lijken te hebben, is er toch iets wat ervoor zorgt dat ze allemaal tot dezelfde groep behoren. Volgens De KoelkastCoach zijn dat de zogenoemde alkaloïden die ze aanmaken. Alkaloïden zijn stoffen waarmee gewassen zichzelf kunnen beschermen tegen schimmels en bacteriën, maar die ook een sterke uitwerking hebben op het menselijk gestel. Nicotine, voortkomende uit de tabaksplant, is bijvoorbeeld een alkaloïde, net als morfine en de drug cocaïne. De alkaloïden die voorkomen in nachtschade worden onder de categorie plantgifstoffen geschaard.

Lichamelijke klachten

De bekendste plantgifstoffen in nachtschades zijn solanine en tomatine. “Deze stoffen komen voor in de tomatenplant, maar ook in de (groene) schil en uitlopers van de aardappel. Onrijpe tomaten bevatten tomatine en aardappelen solanine”, aldus De KoelkastCoach. Ook aubergine bevat een solanine-achtige stof, terwijl in paprika juist veel van de plantgifstof histamine zit.

groenten
Lees ook: Kunt u groenten met uitlopers nog veilig eten?

Een beetje van plantgiftstoffen als solanine en tomatine binnenkrijgen kan vaak geen kwaad, maar te veel kan zorgen voor nare klachten zoals overgeven en buikklachten. Het schijnt ook dat mensen met bepaalde aandoeningen er extra gevoelig voor zijn. “Alkaloïden zijn de meeste sterke stoffen die in de natuur te vinden zijn en hebben een uitwerking op het autonome zenuwstelsel. Mensen met een goede gezondheid hebben vaak geen last van deze stoffen in nachtschades. Het lichaam kan het makkelijk aan en verwerkt het prima. Maar als er wel onderliggende lichamelijke klachten zijn, dan kunnen de alkaloïden uit nachtschades deze klachten versterken of zelfs veroorzaken. Neem bijvoorbeeld mensen met de ziekte van Crohn of het prikkelbaar darmsyndroom. Zij hebben vaker last van de negatieve effecten van de nachtschadefamilie.”

Om vervelende klachten door bijvoorbeeld solanine en tomatine te voorkomen, is het dus verstandig om de inname te beperken. Hoe u dat doet? De KoelkastCoach heeft een aantal tips:

  • Probeer zoveel mogelijk nachtschade groenten/vruchten te koken;
  • Schil altijd de aardappelen, want solanine zit vooral in de (groene) schil;
  • Verwijder zoveel mogelijk bladeren en stelen;
  • Verwijder groene plekjes en uitlopers van de aardappelen;
  • Kies zo min mogelijk voor onrijpe tomaten;
  • Zorg dat aardappelen donker en koel bewaard blijven.

Alleen maar slecht?

Hoewel nachtschades dus niet bij iedereen goed vallen, bevatten ze ook veel goede stoffen. Zo zit in paprika heel veel vitamine C, net als in tomaat. Aardappelen bevatten ook vitamine C, maar zijn tevens rijk aan vitamine B6 en een aantal andere B-vitaminen. In aubergine zit ook vitamine C en B, maar ook vitamine K. In alle genoemde nachtschades zitten ook veel vezels.

(Bron: de KoelkastCoach, Voedingscentrum. Foto :Shutterstock)

Geef een reactie