concentreren

Moeite met concentreren? Deze voedingsstoffen kunnen helpen

In een tijd waarin er constant prikkels zijn kan het soms lastig zijn om de aandacht erbij te houden. De KoelkastCoach Sabine Leijten vertelt u welke voedingsmiddelen de aandachtsspanne positief kunnen beïnvloeden. 

Magnesium

Hoewel concentratie niet is af te dwingen, kunt u het wel een handje helpen door de juiste dingen te eten. Denk bijvoorbeeld aan magnesiumrijk voedsel. “Magnesium is een belangrijk mineraal voor heel veel processen in ons lichaam. Eén daarvan is de mate dat jij je kunt concentreren en dingen onthoudt. Als er te weinig magnesium aanwezig is, dan is je ergens op concentreren een uitdaging. Ons lichaam is een grootverbruiker van deze stof, dus er genoeg van eten is geen overbodige luxe. Het zit bijvoorbeeld in volkorenproducten, groente en noten.”

Vitamine B

Ook vitaminen uit de B-familie bevorderen de concentratie volgens Leijten: “B-vitaminen, en dan vooral vitamine B6, zijn een belangrijke als het gaat om concentratie en geheugen. B-vitaminen hebben invloed op de communicatie tussen onze zenuwcellen. Als er voldoende B-vitaminen zijn, brengen deze cellen in volle sterkte de informatie naar elkaar over.
In veel voedingsmiddelen komen B-vitaminen voor. Denk bijvoorbeeld aan peulvruchten, vlees, vis, gevogelte, eieren, (zetmeelrijke) groenten en granen. Jammer genoeg gaan deze vitaminen door het verwarmen, koken en bakken vaak verloren. Hierdoor wordt erbij volwassen geregeld een tekort geconstateerd.”

Vetzuren

Naast magnesium en vitaminen b zijn ook vetzuren essentieel om het hoofd er goed bij te kunnen houden. Vetzuren komen voor in vette voeding, zoals verse vis. “Onze hersenen bestaan voor ruim 65 procent uit vetzuren. Logisch dat gezonde vetzuren essentieel zijn voor het optimaal functioneren van het brein”, legt De KoelkastCoach uit. “Omega-3 is 1 van de bekendste en belangrijkste. Het menselijk lichaam kan deze vetzuren (bijna) niet zelf aanmaken dus is het van belang om ze uit voeding te halen. Gezonde vetzuren zijn de schakel tussen de zenuwcellen. Als deze vetzuren er niet zouden zijn, dan zou er totaal geen communicatie mogelijk zijn tussen deze zenuwcellen.”

vetten
Lees ook: Waarom niet al het vet ongezond is

Ideale voeding voor het brein

Sabine Leijten legt hierboven al uit welke voeding de stoffen bevatten die de concentratie bevorderen, maar het is natuurlijk helemaal ideaal als u ze allemaal binnenkrijgt door 1 bepaald product te eten. Noten zijn een goede bron. “Noten, en dan het liefst de ongebrande en niet gezouten variant, zijn bij uitstek de ideale brand- en bouwstof voor het brein. Ze bevatten de juiste vetzuren, veel magnesium en vitamine B6. De walnoot is wat dit betreft de allerbeste keuze.”

Groene (blad)groente is ook een heel goede optie. Leijten: “Groenten zijn fundamenteel als het gaat om onze gezondheid. Er zitten vitamines als B6 in, magnesium, maar ook vezels en vocht. Dat maakt het niet alleen ideaal voedsel voor het brein, maar ook voor de darmen. Als je darmen optimaal functioneren, kun je praktisch zonder wc-papier gebruiken naar het toilet. En onthoud: hoe groener het blad hoe beter.”

Naast noten en groene groente herbergt chocolade ook allerlei voedingsstoffen die de concentratie kunnen opvijzelen. Het gaat hier wel om pure chocolade met meer dan 72 procent cacao. “In 2018 hebben onderzoekers gekeken naar de hersenactiviteit van een grote groep mensen tijdens het eten van heel pure chocolade. Wat bleek? Het aanpassingsvermogen van het brein werd sterker tijdens het eten. dat komt door de zogenoemde flavanolen. Flavanolen, die afkomstig zijn uit cacao, helpen je om je beter te concentreren en de hoeveelheid informatie op te slaan in je hersenen. Deze flavanolen stimuleren je geheugen om nog beter en efficiënter te werk te gaan.”

Op 21 mei 2021 bespreekt De KoelkastCoach Sabine Leijten dit onderwerp in het MAX NPO Radio 5-programma Lunch Lekker. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur.

Geef een reactie