groentes

Lekkere en gezonde groentes die juist nu goed verkijgbaar zijn

De lente is nog steeds aan de gang. In dit seizoen zijn er allerlei groentes te koop die we in andere jaargetijden minder vaak zien. De KoelkastCoach, Sabine Leijten, zet er een aantal op een rij. 

Asperges

“De witte asperge is Nederlands trots. Zelfs in de landen om ons heen smullen ze ervan. De witte asperges groeit, in tegenstelling tot de groene, onder de grond. Doordat de witte asperge niet in contact komt met zonlicht, blijft deze groente ongekleurd.
Asperges zijn best kostbaar. De prijs is redelijk hoog, omdat ze met de hand uit de grond worden gehaald, stuk voor stuk. Ga er maar aanstaan.

asperges
Lees ook: Zijn witte of groene asperges gezonder?

Asperges staan bekend om de grote hoeveelheid B-vitaminen die erin aanwezig zijn. De meeste vitaminen zitten in het kopje. Dit bovenste gedeelte is een soort van delicatesse, maar ook het kwetsbaarste deel van de asperge. Niet alleen de B-vitaminen zijn volop aanwezig in de asperge, ook mineralen als magnesium, calcium en kalium. Ook bevat deze groente veel vezels. Deze vezels geven langer een vol gevoel en zorgen voor minder bloedsuikerpieken.”

Rabarber

“In de natuur is van alles te vinden dat invloed kan uitoefenen op onze gezondheid, zo ook groentes die de stoelgang bevorderen. Rabarber behoort tot deze categorie. Vooral de wortels bevatten stoffen die een laxerende werking hebben. Dit geldt ook voor de stengels, maar daar zitten wel minder van dit soort stoffen in. Rabarber staat bekend als bron van antioxidanten. Dit maakt dan ook dat rabarber een sterke ontstekingsremmende werking heeft, want antioxidanten kunnen slechte stoffen ‘opruimen’. In de Chinese geneeskunde wordt rabarber om die reden al vele jaren gebruikt als immuunbooster.

rabarber
Lees ook: Deze maand is rabarber het lekkerst en zo gezond is deze groente

In rabarber komen de vitaminen C en K veel voor. Vitamine C is is erg belangrijk voor het lichaam, omdat we hier dagelijks heel veel van gebruiken. Dagelijks minimaal 300 gram groenten eten waar dit inzit, is een verstandige keuze.
Magnesium en calcium zijn de mineralen waar rabarber rijk aan is. Hoeveel van deze mineralen er in de grond zitten, verschilt wel per oogst en per boer, omdat mineralen door de plant opgenomen worden uit de grond.”

Knolraap

“Knolraap wordt ook wel meiraap genoemd. Deze voorjaarsknol is een beetje vergeten en daardoor niet meer overal verkrijgbaar.
De meiknaap wordt veelal verkocht met de bladeren er nog aan. Dit is gunstig, want hierin zitten nog meer vitaminen en mineralen dan in de raap zelf. Het gaat vooral om Vitamine C, K en A en de mineralen calcium en mangaan. In de knol zelf zit veel vitamine C, maar in de bladeren is dit gehalte nog 3 keer zo hoog. Gooi de bladeren dus niet weg. Verwacht overigens geen verfijnde smaak als je je tanden erin zet, want het blad is wat bitter. Dit wordt minder als je ze wast en kort blancheert. Leg ze daarna in ijswater en maak er een lekkere salade mee.”

Raapstelen

“Veel mensen onderschatten deze groente. Het wordt ook steeds minder gegeten, wat jammer is. Raapstelen zijn immers ontzettend gezond. Het valt onder de kolen en lijkt in volgroeide vorm een beetje op broccoli.
Ook qua voedingsstoffen lijken die 2 groentes op elkaar. Raapstelen zijn behoorlijk vezelrijk, wat goed is voor de spijsvertering en helpt bij het afvallen. Ook zitten er verschillende vitaminen en mineralen in. Denk aan vitamine A, K, B, C, zink, magnesium, calcium, kalium, ijzer en een beetje omega 3. Omega 3 komt zelden voor in groenten en fruit.
Wat deze groente nog meer bijzonder maakt, is de belangrijke stof indole-3-carbonol (I3C). Hiervan wordt gezegd dat het onder andere de bijwerkingen van chemotherapie kan verminderen. Vraag altijd een deskundig persoon om advies op dit vlak.”

Komkommer

“De komkommer is natuurlijk het hele jaar te koop, maar de lente is toch wel het komkommerseizoen bij uitstek. In aanloop naar de zomer zijn veel mensen meer bezig met huisverbetering en de komkommer kan hieraan bijdragen. Dat komt omdat het een goede bron is van silica. Silica helpt bij het verbeteren van het bindweefsel, botten en spieren. Aangezien onze huid voor een groot deel opgebouwd is uit bindweefsel, kan komkommer helpen om dit gezond te houden.
Omdat de komkommer een hoop vocht in zich heeft is het ook een goede voedingsbron om mee te ontgiften en te hydrateren. 95 procent van de komkommer is water. Door regelmatig een komkommer met schil te eten, voorkom je dat er een tekort aan vocht ontstaat en blijf je er stralend uitzien.”

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie