mediterrane dieet

Is het mediterrane dieet echt zo gezond? De KoelkastCoach vertelt

In de nieuwe video en podcast van De Muzikale Koelkast vertelt zangeres Belle Perez over haar liefde voor de mediterrane keuken. KoelkastCoach Sabine Leijten heeft zelf 12 jaar in Spanje gewoond en weet  hoe er daar gegeten en gedronken wordt. Is het echt zo gezond als altijd wordt gezegd, of heeft een mediterrane dieet ook nadelen?

Bejubeld

Voordat we ingaan op of het mediterrane dieet echt alle lof verdient die het krijgt, eerst wat meer informatie over waarom het alom bejubeld wordt. Wie eet volgens de mediterrane maatstaven, krijgt veel minder koolhydraten en suikers binnen dan iemand die eet volgens traditionele ‘Nederlandse’ standaarden. Dat komt uiteraard door de producten die worden gebruikt. Volgens De KoelkastCoach zijn dit de hoofdlijnen:

  • Veel groenten en fruit
  • Gevogelte
  • Vis
  • Peulvruchten
  • Olijfolie
  • Noten
  • Zaden
  • Volkoren producten
  • Zuivelproducten, maar met mate
  • Af en toe een stukje vlees

Puur natuur

Niet alleen de voedingsmiddelen zelf doen het lichaam veel goed. Het echte geheim lijkt te schuilen in de manier waarop ze tot stand komen. “Landen als Griekenland, Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk liggen voor een groot of kleiner deel aan de Middellandse Zee. In deze landen schijnt de zon veel meer en sterker dan bij ons in Nederland. Doordat de zon prominenter aanwezig is, hebben producten als olijven en verschillende soorten groenten en fruit, de mogelijkheid flink te groeien zonder dat hier een kas aan te pas hoeft te komen. Ook is de grond in deze landen minder bewerkt dan in Nederland. De combinatie zon en goede grond zorgt ervoor dat groenten en fruit uit deze landen extra voedingsstoffen bevatten en meer smaak hebben.”

De producten die samen het mediterrane dieet vormen, worden vaak snel na de vangst, slacht, oogst of pluk verkocht. Meestal gebeurt dit nog dezelfde dag op de markt. “Doordat groenten, fruit en andere producten niet lang op met transport hoeven of lang in koelcel hoeven te liggen, bevatten ze meer voedingsstoffen. Groenten die van het land komen en direct worden ingevroren, bevatten in de regel ook meer van deze stoffen dan producten waarmee dit niet gebeurt.
Hoe puurder je eet, hoe beter dit is voor jouw lijf. Dat is ook de reden dat biologische voedingsmiddelen de voorkeur hebben.”

Echt zo gezond?

Tot zover waarom het mediterrane dieet wordt gezien als enorm gezond. Klopt deze zienswijze? Volgens De KoelkastCoach zijn er wel wat kanttekeningen te plaatsen. “Het échte mediterrane dieet is iets wat de afgelopen jaren een beetje aan het verdwijnen is in een land als Spanje. Ze zijn daar gewend om tussen de middag flink wat koolhydraten te eten. Denk bijvoorbeeld aan paella met stokbrood erbij of een pasta met brood. Deze gerechten zie je niet terug in het originele mediterrane dieet.”

Ook het drankgebruik is tegenwoordig niet helemaal ‘volgens het boekje’. “Het is daar veel normaler om dagelijks bij elke maaltijd 1 of meerdere glazen wijn te drinken. Dat heeft natuurlijk geen positief effect op de gezondheid en alchohol is ook niet terug te vinden in de hoofdlijnen van het dieet.”

pioppi
Lees ook: Voedingsmisverstand: moeten nu wel of niet aan het Pioppi-dieet?

Mediterrane dieet toepassen?

Lijkt het mediterrane dieet in zijn puurste vorm u wat? Dan heeft De KoelkastCoach wat tips.

Koolhydraten

“Mocht je toch af en toe een koolhydraatrijke maaltijd willen, ga dan vooral voor volkoren pasta’s, zilvervliesrijst, zoete aardappelproducten en/of volkorenbrood. Deze hebben van nature minder invloed op onze bloedsuiker waardoor jij je energieker en fitter voelt.”

Groente

“Probeer bij elke maaltijd iets van groenten te eten. Hierdoor hoef je ‘s avonds niet een heel bord vol te scheppen en verdeel je jouw dagelijkse hoeveelheid over de dag. Een smoothie maken met spinazie, boerenkool, sla of bietjes is een optie, maar ook een omelet met bijvoorbeeld gemengde groenten is een mogelijkheid.”

Dierlijke producten

“Laat bewerkte vleesproducten en varkensvlees  in het algemeen zoveel mogelijk staan. Die zijn minder gezond en verhogen de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekte. Een kleine portie verzadigde vetten kan geen kwaad, maar dagelijks deze producten kiezen is niet verstandig.”

Suiker

“Beperk je dagelijkse behoefte aan suikers. Te veel kunstmatige suikers maken je bloedvaten stugger, zorgt voor de nodige vetopslag en kan vermoeidheid, futloosheid, ontstekingen of depressie in de hand werken. Allemaal vervelende bijkomstigheden.”

Sabine Leijten en MAX-dj Daniel Dekker zijn elke week te zien en te horen in de video en podcast van De Muzikale Koelkast

Geef een reactie

Reactie

  1. madeliev says:

    Dat de grond in een land meer smaak geeft aan groente is waar. De nederlandse bloemkool is goed van smaak in tegenstelling tot de franse bloemkool die ik zelfs als vies ervaar. Zo ook de andere koolsoorten, wortels, prei en zelfs de andijvie smaken als ze van nederlandse bodem zijn veel beter dan de buitenlandse. Dat geldt zelfs voor de aardappelen. Klei- of zandaardappelen, nederlandse of buitenlandse allemaal anders van smaak.