vis

Is alle vis even gezond?

Vis is uitermate gezond. Er zitten allerlei goede, onmisbare vetten in. Althans, dat is wat er altijd wordt gezegd. Geldt dit voor alle vissoorten? De KoelkastCoach, Sabine Leijten, buigt zich over deze kwestie. 

Zout en zoet

De ene vis is de ander niet. Sterker nog: er zijn op de hele wereld zo’n 34.000 vissoorten. Lang niet allemaal worden ze gegeten, maar ook de eetbare vissen verschillen nogal. Het begint al bij hun leefklimaat: zout- of zoetwater. “De groep zoutwatervissen is vele malen groter dan de groep zoetwatervissen. Logisch ook, want er is veel meer zoutwater dan zoetwater. De soorten vis die wij uit het zoute water halen zijn kabeljauw, koolvis, makreel, heilbot, ansjovis, rode poon, schol, tong, tarbot, heilbot, griet, tonijn, zeepaling, zeeduivel, sardienen en wijting. Uit het zoete water komt vooral paling, baars, meerval, forel, snoek en karper”, aldus De KoelkastCoach.

Qua voedingswaarde maakt het overigens niet veel uit of een vis in zout- of zoetwater leeft. Het grote verschil zit ‘m in de hoeveelheid vocht die de vis binnenkrijgt. “Zoetwatervissen hebben bijna nooit dorst en zoutwatervissen juist wel. Door het zout uit het water kan de vis sneller uitdrogen en daarom drinken ze continu. Je zou dus denken dat zoutwatervissen ook veel meer zout bevatten. Toch is dit niet het geval. Het zoutgehalte van de vis komt niet doordat de vis in het zoute water leeft.”

Gezonde vetzuren

Het water waarin de vis leeft, zorgt dus al voor een schifting in het vissenrijk, maar ook de hoeveelheid vetzuren heeft hier invloed op. Of een vis vet is of niet, zegt wel direct iets over hoe gezond deze is. Er worden 3 rangen aangehouden: vette vis, matig vette vis en magere vis. Onder vette vis vallen bijvoorbeeld zalm, haring, paling en makreel. Tot de matig vette vissen behoren onder andere de tonijn, garnalen, heilbot, schol, pangasius en zeebaars.

De vissen uit deze categorieën zijn voor de mens absoluut het gezondste. Dat komt door de omega 3-vetzuren die erin zitten. “Hoe vetter de vis, des te meer omega 3-vetzuren. Deze zijn voor ons essentieel. Neem bijvoorbeeld de wanden van onze cellen, die hebben omega 3 nodig. Ook is het belangrijk bij de hormoonaanmaak.” Wie niet genoeg omega 3 binnenkrijgt, kan allerlei vervelende kwalen krijgen. De KoelkastCoach geeft voorbeelden: “dit kan leiden tot een slechte conditie van haar en nagels, vermoeidheid, een slechter geheugen, een verminderd concentratievermogen, wazig zien, immuniteitsproblemen en zelfs hart- en vaatziekten.” Wie 2 keer per week vette of matig vette vis eet, krijgt genoeg omega 3 binnen. Er bestaan ook supplementen, maar die zijn niet altijd even goed. laat u dus adviseren door uw arts voordat u hier aan begint.

Magere vis

Naast vette en matig vette vissen, bestaan er ook magere vissoorten. Denk hierbij aan mosselen, koolvis, schelvis, tilapia, kabeljauw en inktvis. In magere vissoorten zitten ook gezonde stoffen, zoals eiwitten. Dat zijn bouwstoffen voor het lichaam. Omega 3 zit er echter niet in, waardoor vette vissen een streepje voor hebben. “Eiwitten zitten in veel meer producten, maar omega 3 niet. We kunnen dat ook niet zelf aanmaken, dus het moet echt uit voedsel komen”, licht De KoelkastCoach toe.

Schadelijke stoffen

Vette vis is dus de meest gezonde keuze, maar of een vis wel of geen omega 3-vetzuren bevat is niet het enige gezondheidscriterium. Er wordt in de winkels veel goedkopere kweekvis verkocht, waarin schadelijke stoffen kunnen zitten. Zo zitten er bijvoorbeeld resten in van zware metalen. Met name pangasius en tilapia staan bekend als vissen waar schadelijke stoffen in kunnen zitten. “Deze vissen worden in zeer vervuilde, Aziatische rivieren gekweekt. Hierdoor bevatten deze vissen veel meer giftige stoffen en bacteriën dan andere vissoorten. Daarbij moeten ze ook nog een enorme reis afleggen voordat ze bij ons in de winkel liggen, dus ze zijn ook zeer belastend voor het milieu.”

Omega 6

De genoemde Aziatische vissen bevatten in potentie niet alleen schadelijke stoffen, maar vaak ook veel omega 6. “Ondanks dat omega 6 een belangrijk vetzuur is voor het menselijk lichaam, kan een overdaad ervan een schadelijk effect hebben. Omega 6 is een vetzuur dat veel voorkomt in koekjes, taartjes, kant- en klaar producten, zonnebloemolie, maisolie, sojaolie, gefrituurd en zeer bewerkt voedsel en dus ook in deze vissoorten. In de oertijd hadden wij mensen evenveel omega 3 als 6 nodig, maar omdat onze leefomstandigheden behoorlijk zijn veranderd, is een hoge dosis omega 6 veel minder noodzakelijk.”

(Bron: Voedingscentrum, KoelkastCoach. Foto: shutterstock)

Geef een antwoord

Reacties (2)

  1. De Pintelier says:

    Of we door tweemaal per week vette vis met veel omega-3 vetzuren te eten genoeg omega 3 binnenkrijgen kan je slechts weten door een vetzuuranalyse te laten doen. Wellicht zal suppletie nodig zijn. Omega 6 vetzuren, die ontstekingen veroorzaken, krijgen we teveel binnen. De verhouding omega 3 – omega 6 moet binnen 1 op 4 liggen wat meestal een verhouding van 1 op 10 of heel wat hoger ligt.

  2. Heer Bommel says:

    Ik mis bij de zeevis-opsomming o.a. zalm en pangasius, vis die toch veelvuldig in de schappen te vinden is, meer dan b.v. heilbot. Pangasius eten wij maar niet meer. Daarin zitten, zoals ook in het artikel te lezen is, vaak veel giftige stoffen. Ook vis uit kwekerijen vermijden we zoveel mogelijk. Daarover hebben we een paar documentaires gezien. Het vervuilt niet alleen de (zee)bodem ter plaatse, maar ook voor de vissen zelf is het niet erg gezond en waarschijnlijk ook niet erg fijn leven.