diëten

Hoe zinvol is diëten? De KoelkastCoach legt uit

Het nieuwe jaar is weer begonnen en daar hoort voor veel mensen een verandering van het eetpatroon bij. Op zich een goed voornemen om eens kritisch naar het eetpatroon te kijken, maar wat is nou een goed dieet? Of is diëten helemaal niet zinvol? En nog veel belangrijker, hoe houdt u de aanpassingen in uw voedingspatroon vol? We leggen de vraag voor aan De KoelkastCoach Sabine Leijten.

Vetweefsel is een orgaan

Eerst even iets meer over ons vetweefsel. Want ons vetweefsel is niet alleen maar een lekker zacht kussen waar iemand anders tegenaan kan liggen of kan dienen als beschermlaag. Nee, (buik)vet is een op zichzelf staand orgaan. Dit vetweefsel leeft als het ware. Het maakt allerlei hormonen aan, geeft ontstekingsstoffen af, is een opslagplaats voor bijvoorbeeld vitamine D en zelfs in sommige gevallen is het ook verzamelplek/thuisbasis voor virussen.

Vetcellen en virussen

Inmiddels is bekend dat mensen met overgewicht/obesitas meer risico lopen op ernstige klachten tijdens een besmetting met het coronavirus. Hoe komt dit? “Doordat mensen met overgewicht veel vaker last hebben van onderliggend leiden denk aan diabetes type 2, hart en vaatziekte, een verhoogde bloeddruk, verminderde immuunreactie etc. Wat het verloop van de ziekte kan verergeren. Maar dat niet alleen, deze mensen hebben ook veel meer opgeslagen (buik)vet.”

“Vetcellen hebben bepaalde receptoren die aansluiten op andere stoffen en hormonen. Een receptor is als het ware het sleutelgat en een hormoon, vitamine of in dit geval het virus heeft de sleutel die hierop past. Als er veel buikvet aanwezig dan is er dus ook veel ruimte waar bijvoorbeeld het coronavirus zich kan nestelen. Er zijn veel receptoren die matchen waardoor er meer van het virus zich kan nestelen, met alle gevolgen van dien.”

Soorten diëten

Niet alleen als het gaat om gewicht, maar ook om andere nare lichamelijk ongemakken kan een verandering van eetpatroon geen onverstandige keuze zijn. Nu zijn er veel manieren om aan uw gewicht en eetpatroon te werken. Ook komen er steeds extremere diëten en vormen om te lijnen. Hieronder gaat De KoelkastCoach op een aantal van deze vormen in.

Sappenkuur:

“Vaak wordt een sappenkuur ingezet als reinigingskuur. Mensen die vaak in het weekend een borreltje te veel drinken houden op maandag een balans-dag door op die dag alleen maar sappen te drinken. Maar dat is maar 1 dag. Er zijn ook mensen die een aantal weken een sappenkuur doen.”

“Het reinigen van het lichaam kan een slimme keuze zijn. Door sappen te maken met groenten en niet al te veel fruit krijg je direct een flinke portie vitaminen binnen. Toch dien je er ook voldoende vetten aan toe te voegen denk aan; amandelen, avocado, kokos(olie), olijfolie etc. Dit is nodig omdat je anders veel te weinig voeding binnenkrijgt op een dag waardoor je lichaam het als een crash-dieet ervaart met als gevolg een vertraging van de stofwisseling. Dit is ook de valkuil van de meeste diëten. Het is vaak tijdelijk met alle gevolgen van dien.”

Plantaardig dieet:

Steeds meer mensen kiezen ervoor om plantaardig te gaan eten, ook vanuit het oogpunt milieu. Een plantaardig dieet wil zeggen dat u geen vis, vlees, gevogelte, eieren, kaas, zuivel of dan ook maar van dieren afkomstig is eet.

“Iets doen wat beter is voor het milieu is altijd een mooie gedachtegang, toch kan dit voor ons mensen soms een wat minder slimme keuze zijn. Dan bedoel ik vooral het weglaten van voedingsstoffen en daar dan andere dingen voor in de plaats zetten. Veel mensen die al het dierlijke weglaten gaan meer koolhydraten eten. Wat overigens logisch is, want je wilt toch iets eten wat vult. Dit kan een valkuil zijn en juist voor gewichtstoename zorgen.”

“Als je de keuze maakt voor plantaardig lees je dan goed in of liever laat je begeleiden door iemand die daar verstand van heeft, zodat jij jezelf letterlijk en figuurlijk niet te kort doet. Te veel van bijvoorbeeld soja kan ook leiden tot lichamelijke ongemakken. Vandaar het advies om zelfs een plantaardig dieet goed voor te bereiden in de zin van kennis.”

Dr. Now dieet:

“Dit is op het moment dé arts die in Amerika mensen met obesitas opereert en adviseert om 1000 tot 1200 calorieën per dag te eten. Een zeer streng dieet wat uiteindelijk voor veel meer klachten kan zorgen. Dit is gewoonweg een crash-dieet. 1300 calorieën is de ondergrens wat wij mensen nodig hebben. Organen als onze schildklier vragen om voldoende calorieën, voedingsstoffen als vezels om goed hun werk te kunnen blijven doen. Als er onder deze marge wordt gerommeld dan zie je de weegschaal misschien zakken, alleen verhoog je aan de andere kant juist de kans dat allerlei andere lichamelijke klachten om de hoek komen zetten.”

75 Days Challenge:

Wat ook uit Amerika is over komen waaien is de 75 Days Challenge. Een pittige uitdaging die u 75 dagen vol dient te houden. Hoe pakt u deze challenge aan? Dat gaat als volgt:

  • Elke dag 2 x 45 minuten sporten waarvan minimaal 1 keer buiten, ongeacht het weer.
  • Elke dag minimaal 3,75 liter water te drinken.
  • Kies een dieet en houd u daaraan. Plus daarbij mag u absoluut geen koekjes, taartjes, snoep, chips, frisdrank, alcohol of andere ongezonde voeding eten in die periode.
  • Dagelijks dient u 10 pagina’s te lezen uit een boek waar u zakelijk en/of persoonlijk van groeit.
  • En het leukste van allemaal, iedere dag een foto maken van uzelf.

Liever geen extreem dieet

Zoals u leest zijn weer verschillende trends en hypes die gevolgd kunnen worden. Toch geeft Sabine Leijten de voorkeur aan een wat minder extreme manier. “Alleen op die manier voorkom je dat je terugvalt in je oude patroon en verminder je de kans dat die verloren kilo’s er weer in no time aanzitten. Kijk eens samen met een deskundige welke aanpassingen je kunt doen in je voedingspatroon of ga samen op zoek naar een dieet dat bij je past.”

Sabine Leijten en MAX-dj Daniel Dekker zijn elke week te zien en te horen in de video en podcast van De Muzikale Koelkast. De nieuwste aflevering van de podcast vindt u elke vrijdag op onze podcastpagina.

In het MAX-radioprogramma Lunch Lekker wordt ook elke vrijdag het onderwerp besproken waarover Leijten op MAX Vandaag vertelt. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. madeliev says:

    Mijn leven lang zit ik al op een gewicht van 60-62 kilo, ik ben 1.75 lang. Ik ben nu 72 jaar. Volgens mij zit het geheim van niet aankomen ingebakken in je jeugd/puberteit. Als je dan al een normaal gewicht hebt, passend bij je lengte en je blijft ook voldoende in beweging, dan hoef je bij het ouder worden niet bang te zijn dat je zwaarder wordt. Ik heb 3 zussen die telkens op dieet gaan/moeten, maar die waren al zwaarder tijdens hun jeugd. Simpelweg door teveel eten c.q. snoepen. Vaak zeggen ze; ja jij kan alles eten, maar ik zie zelf dat zij veel meer eten dan ik, dat ze dat altijd al hebben gedaan, meer eten dan ze verteren, dan ze nodig hebben. Ik kan inderdaad alles eten, maar het zijn normale porties, niet meer dan ik nodig heb. En daar ben ik dus op geprogrammeerd, ik krijg er gewoon niet meer in.

  2. Thees says:

    Helemaal eens met Madeliev…..
    Mensen proppen zichzelf helemaal vol en genieten niet meer van eten.
    Als je heerlijk van kleine beetjes geniet heb/ krijg je echt geen probleem met je gewicht..
    Genoeg is genoeg en hou eens op met dat eeuwige gesnoep.
    Als je gezond eet heb je daar helemaal geen behoefte aan…