eieren

Hoe goed is ei nu echt? KoelkastCoach Sabine Leijten aan het woord

Eieren staan bekend als een bron van eiwitten én zijn onlosmakelijk verbonden met Pasen. De KoelkastCoach Sabine Leijten vertelt over de gezondheidsvoordelen van eieren en waar u ze door kan vervangen als u ze niet kan of wilt eten. 

Gezonde eigenschappen

U kent vast wel de verhalen of beelden uit films van sterke types die zo 5 rauwe eieren opeten. Het is niet zo gek dat spierbundels en eieren aan elkaar worden gekoppeld, want in ei zit veel eiwit en eiwit zorgt er onder andere voor dat spieren in goede conditie blijven.

Bouwstoffen

Dat eieren veel eiwitten bevatten – de voedingsstof dankt er zijn Nederlandse naam zelfs aan -, is 1 van de redenen dat eieren gezond zijn. “In bijna iedere vezel van je lijf kom je wel een eiwit tegen”, legt De KoelkastCoach uit. “Het lichaam breekt eiwitten af tot aminozuren, dat zijn bouwstenen voor het lichaam. Er zijn 3 soorten aminozuren: essentiële, niet-essentiële en semi-essentiële. De niet-essentiële maakt je lichaam zelf aan, maar alle aminozuren zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van het lichaam. De rest moet je dus uit voeding halen.” Voorbeelden van aminozuren zijn:

  • Histidine
  • Isoleucine
  • Leucine

Te weinig eiwit

Wie te weinig eiwitten eet kan mogelijk een aminozuren-tekort ontwikkelen. “Kinderen en ouderen lopen hier meer kans op. Wie te weinig aminozuren uit voedsel kan halen, kan angstig worden en zich depressief of moe voelen. Ook benadeelt het de werking van het immuunsysteem.”

Hoeveel eiwit heeft u nodig?

Hoeveel eiwitten u per dag moet eten om de eiwitspiegel op peil te houden? Hier is een handig rekentrucje voor. Sabine legt uit: “er wordt geadviseerd om dagelijks 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht te eten. Door 0,8 x je lichaamsgewicht te berekenen, weet je dus hoeveel jij ervan zou moeten eten. Kortom: stel je weegt 65 kilo, dan ligt jouw dagelijkse eiwitbehoefte rond de 52 gram.”

Eiwitten en afvallen

Normaal gesproken is het nuttigen van 0,8 gram eiwit er kilo lichaamsgewicht dus aan te raden, maar wie wil afvallen kan hier een schepje bovenop doen, vertelt Leijten. “Tijdens het afvallen mag de hoeveelheid eiwitten per dag iets omhoog. In plaats van 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht, zou dit 1 of 1,3 gram per dag mogen zijn.
“Door meer eiwitten toe te voegen aan je voedingspatroon gaat je stofwisseling omhoog en verbrand je meer calorieën. Eiwitten geven minder bloedsuikerspiegel-pieken, omdat ze langzamer worden afgebroken. Je hebt minder snel trek na het eten van een eiwitrijke maaltijd.”

Wees overigens niet meteen te enthousiast met de eiwitten, want dat kan juist weer nadelig werken.
“Alleen maar eiwitten eten is niet aan te raden, omdat het lichaam dan in de verzuring schiet. De ph-waarde in het bloed daalt, en je verzuurt. Verzuring is een slecht teken en werkt het afslankproces tegen. Door eiwitten te combineren met voldoende groente voorkom je dat deze eiwitten je lijf kunnen verzuren.”

Vitaminen en mineralen

Niet alleen eiwit maakt ei tot een gezond product. “Eieren bevatten veel vitaminen en mineralen, die wij mensen goed kunnen gebruiken. Onder andere vitamine A, B, C, E en K zijn volop aanwezig.” Ook vitamine D is te vinden in eieren. “Deze vitamine is een belangrijke stof om je immuunsysteem op peil te houden, maar ook hard nodig voor sterke botten en spieren. Naarmate je ouder wordt neemt je vitamine D voorraad af, wat een oorzaak kan zijn van botbreuken bij een valpartij. Wat extra vitamine consumeren kan dus zeker geen kwaad.” Op de website van het Voedingscentrum ziet u hoeveel vitamine D u per dag tot u zou moeten nemen.

Choline

“Nog een stofje dat rijkelijk aanwezig is in een ei, is choline”, vertelt Leijten. “Choline heeft een aantal zeer goede eigenschappen, waaronder je hersenen goed te laten werken. Voldoende choline binnenkrijgen is echt heel belangrijk. Lichamelijke klachten als een vervette lever, het verlies van spiermassa, maar ook schade aan spieren en verminderde geheugenfunctie zijn vaak een gevolg van een choline tekort.” Het Voedingscentrum schrijft op de eigen website dat een choline-tekort amper voorkomt bij volwassenen die voldoende en gevarieerd genoeg eten.

 Plaque

Choline heeft eveneens invloed op de hoeveelheid plaque, weet zij. “Plaque is de opbouw van vetachtige stoffen aan de binnenkant van de bloedvaten. Vooral naar mate we ouder worden is dit een veel voorkomend probleem. Choline werkt als een plakoplosser. Plaque kan zich minder goed hechten aan de vaatwanden en wordt hierdoor beter afgevoerd.”

Choline zit niet alleen in eieren, maar ook in bonen, groene bladgroenten en tarwekiemen. Als u dus geen eieren mag of kan eten, dan helpen deze voedingsmiddelen u dus om de chocolinewaarde op peil te houden.

Vervanging voor eieren

Niet alleen choline zit ook in andere voedingsstoffen, dit geldt ook voor de andere voedingsstoffen uit eieren. Zo is ei bijvoorbeeld niet het meest eiwitrijke voedsel dat er is. In 1 ei zit gemiddeld 6 gram eiwit, maar in 100 gram rundvlees 20 gram. Sabine heeft een aantal andere, eiwitrijke producten voor u op een rij gezet.

  • Vis 22 gram per 100 gram
  • Gevogelte 22 gram per 100 gram
  • Rundvlees 20 gram per 100 gram
  • Quinoa 16,2 per 100 gram
  • Mais 6,8 gram per 200 gram
  • Broccoli 6,4 gram per 200 gram
  • Bonen 6 gram per 100 gram
  • Broccoli 6,4 gram per 200 gram
  • Spruiten 6 gram per 200 gram

Op 2 april 2021 praat Sabine Leijten in het MAX NPO Radio 5-programma Lunch Lekker met dj Daniel Dekker over eieren en wat erin zit. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00r uur.

Geef een reactie

Reactie

  1. dragon says:

    Ha ha, nu zijn eieren ineens weer gezond.
    Steeds verandert de mening van etenswaar.
    Ik trek me al jaren geen bal meer aan van al die voedingsdeskundigen.
    Het enige waar het om gaat, is , verkoop van hun boeken, waar al deze onzin in beschreven staat.
    Maarja hun moeten ook brood op de plank hebben, (hoewel brood”!)
    Tegenwoordig mag men niets meer, en moeten van alles.
    Ik let nooit op caloriën (joule) en lees nooit wat er op de verpakking staat, zelfs niet de houdbaarheids datum.
    In een restaurant bestaat het eten tegenwoordig alleen nog maar uit rauwkost en patat, waar je dan €30 voor neer moet tellen