groentesappen

Hoe gezond zijn groentesappen?

Naast sappen van fruit, zijn er natuurlijk ook sappen gemaakt van groente. Hoe gezond zijn die groentesappen? De KoelkastCoach Sabine Leijten legt uit.

Lees het etiket

“Het controleren van het etiket is altijd stap 1”, legt De KoelkastCoach uit. “Veel groentesappen zijn namelijk niet alleen gemaakt van groentes. Om het een beetje drinkbaar te maken wordt er vaak fruit aan toegevoegd, zoals je ook kunt zien op het etiket hieronder.”

groentesapZoals u op de foto ziet, zit er ook mango en limoen in dit drankje gemaakt van wortel, pompoen en zoete aardappel. “Het gaat om ongeveer 12 procent fruit. Dat wil zeggen dat naast de ongeveer 110 gram groenten, ook ongeveer 10 gram fruit inzit. Geen probleem als je nog geen fruit hebt gegeten die dag, maar als je wel 2 stuks fruit op hebt. Lees daarom goed het etiket zodat je precies weet wat je gaat drinken.”

Fruit
Of en hoeveel fruit er in groentesap zit is dus hetgeen dat het sapje gezond of minder gezond maakt, weet De KoelkastCoach. Dat komt omdat er in fruit fruitsuiker zitten. “Als er 3 stuks fruit nodig zijn om de sap of smoothie lekker te laten smaken, dan weet je dat het een enorme suikerbom is. Fruitsuikers moeten, voordat je er iet aan hebt, eerst door de lever worden omgezet in glucose. Als je veel fruit eet, moet de lever dus erg hard werken. Een stelselmatig overbelaste lever is funest voor je gezondheid, dus wees u daarom bewust van de hoeveelheden fruit die je per dag tot je neemt.”

Error: Ongeldige post ID.

Vetten

Mocht u weleens ergens een smoothie of groentesap kopen of bestellen in een restaurant, kijk dan op de kaart of het etiket of er iets vettigs aan toe is toegevoegd. “Denk aan avocado, kokos, amandel en zaden of pitten Als er wat vetten in verwerkt zijn, dan heeft het sapje minder invloed op je bloedsuiker. De vetten plakken vast aan de suiker en koolhydraten, waardoor deze een minder hoge insulinepiek zullen veroorzaken. Dit is gunstig is voor je gezondheid en je gewicht.”

Hetzelfde als groente eten?

Hoewel groentesap een gezond imago heeft, is het dus niet zo dat elke groentesap even goed is voor de gezondheid. Het etiket controleren is dus geen overbodige luxe.  Aan sommige groentesappen is immers ook zout toegevoegd en in niet alle sappen is puur sap gebruikt. Soms gaat het om een concentraat en dat is toch wel net een iets anders verhaal. Volgens het Voedingscentrum is groentesap drinken dan ook echt niet hetzelfde als daadwerkelijk groente eten.

Zelf groentesap maken

Wilt u zelf groentesap maken? dan is het volgens De KoelkastCoach het handigste om er wat noten, pitjes of zaden aan toe te voegen. Hierdoor krijgt u een iets dikker geheel en moet u er een beetje op kauwen, wat positief is voor uw spijsvertering. “Kauwen is voor de spijsvertering beter dan drinken. Door te kauwen krijg je minder snel trek, want de spijsvertering begint al in je mond. Speeksel bevat immers allerlei eiwitten die dit proces helpen, zoals het eiwit amylase. Daarom is kauwen op een smoothie of groentesap geen overbodig advies.”

kauwen
Lees ook: Goed kauwen is erg belangrijk, maar waarom?

Weet wel dat het vitamine C-gehalte in de groente die u gebruikt kan afnemen als u een groentesap of smoothie maakt. “Vitamine C vervliegt als het je fruit of groenten opsnijdt en deze in contact komt met zuurstof.” Het kan dus handig zijn om nog wat extra vitamine C tot u te nemen, zodat u er zeker van bent dat u genoeg van deze vitamine binnenkrijgt.

(Bron: de KoelkastCoach, Voedingscentrum, archief)

Geef een reactie