gezonder eten

Gezonder leven? Zo doorbreekt u patronen die dit tegenhouden

Tijdens het project Heel Holland Gezond van het NPO Radio5-programma Lunch Lekker nodigt De KoelkastCoach Sabine Leijten iedereen uit om een gezondere levensstijl te adopteren. Op 15 januari behandelt zij stap 2 in het bereiken van dit doel: oude patronen doorbreken die een gezonde levensstijl in de weg staan. 

Kritische blik

Stopt u vaak bijna ongemerkt een koekje in uw mond als u een kop koffie drinkt? Of drinkt u iedere morgen standaard 4 koppen koffie als ontbijt? En schenkt u altijd voor het eten een wijntje in? Zomaar een paar ongezonde patronen die u eens kritisch onder de loep kan nemen als u graag gezonder wilt leven.

Vasthouden aan gewoontes

Maar dat kritisch onder de loep nemen is nog niet zo makkelijk. “Wij mensen vinden verandering niet zo prettig, daarom gaat het doorbreken van patronen vaak moeizaam. Vasthouden aan oude patronen voelt vertrouwd en is 1 van de reden waarom we daar niet graag afstand doen”, legt De KoelkastCoach uit.

Stappenplan

Toch zijn er heus stappen die u kunt zetten waardoor het makkelijker wordt om ongezonde eet- en leefgewoontes achter u te laten. De KoelkastCoach licht ze toe:

Stap 1: maak uzelf bewust

“Om hetgeen wat jij doet te veranderen dien je eerst goed in kaart te brengen hoe uw jouw dagelijkse patroon eruit ziet. Het werkt het best als je het op gaat schrijven. Het hoeft natuurlijk niet alleen maar om voeding te gaan. Het kan ook zijn dat jij keer op keer in dezelfde valkuilen stapt als het gaat om je werk of met vrienden. Jij weet zelf het beste waaraan je wilt werken. Kijk naar je lijstje en omcirkel hetgeen je het allerliefst per direct wilt veranderen. Dit wordt je doel voor de aankomende weken. Niet alles tegelijk want dat levert stress op en stress werkt niet bevordelijk als u gezonder wilt leven, dus dat wilt u vermijden.”

Stap 2: bedenk haalbare vervangers

“Simpele en haalbare alternatieven voor hetgeen je nu doet zijn dé oplossing. Verplicht jezelf om dingen niet meteen te laten vallen of volledig anders te doen, want zo’n rigoreuze aanpak werkt wellicht averechts. Hieronder een paar voorbeelden:

Ben jij iemand die het liefst elke avond na het eten een flinke plak kaas eet, dan kun je ervoor kiezen om die kaas gewoonweg niet te kopen. Dat is één. Maar dit is op lange termijn niet de oplossing, want je gaat uiteindelijk altijd weer voor kaas. Zoek dus gezond alternatief. Denk aan olijven of een plak rookvlees met een gekookt eitje, schijfje komkommer met wat hummus. Een hartige variatie, maar veel minder ongezond dan die vette kaas.

Wellicht steek jij iedere morgen na het opstaan een sigaretje op met een kop koffie. Dit is een ingewikkelde en hiervoor zal écht iets haalbaars tegenover dienen te plaatsen, inclusief een goede dosis discipline. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is direct na het opstaan gaan douchen en je tanden te poetsen. Zo voorkom je dat je gelijk naar dat koffiezetapparaat loopt en een sigaret aansteekt.

Wat ook kan helpen is ‘s avonds al je sportschoenen klaarzetten om de volgende ochtend een halfuurtje te gaan sporten of een lekkere wandeling te maken. Wekker zetten en gaan. In het geval van slechte motivatie spreek je af met een vriend/vriendin om samen te gaan. Dat geeft je een stok achter de deur.”

Stap 3: zorg voor een glimlach

“Schrijf affirmaties. Affirmaties zijn positieve teksten die oude negatieve (denk)patronen ombuigen. Zo geef je jezelf een ander beeld van jezelf. Wat je vaak ziet is dat mensen zichzelf zwak en slap vinden als zij dingen die zij willen veranderen niet volhouden. Als zoiets zich voordoet kun je het omdraaien. Denk niet dat je iets hebt opgegeven maar zoiets als “goed van je dat al zover bent gekomen”. Positiviteit wint het altijd van negativiteit.

Plak notitieblaadjes op plekken waar je geregeld de fout in gaat. Schrijf daar een tekst op die jou stimuleert deze verandering vast te houden. Plak deze op de spiegel in de badkamer of op de koelkast zodat je deze tekst meerdere malen per dag tegenkomt.”

beloning

Positief denken over uw prestaties helpt u verder.

Stap 5: ontwikkel wilskracht en discipline

“Iets wat je in tientallen jaren hebt opgebouwd verander je niet binnen een dag. Daar heb je veel langer de tijd voor nodig. Haal de druk van de ketel en geef jezelf lucht zonder al te veel de teugels te laten vieren, want je wilt wel die verandering bereiken.

Om je ego ook deel uit te laten maken van deze verandering is het belangrijk een stevig standpunt in te nemen. Niet van: “Ik ga proberen minder te snoepen.” Maar juist: “Ik ga minder snoepen.” Dit is een stuk krachtiger en laat zien dat je wilskracht hebt. Nu het komt aan op je discipline.

Discipline is een kwestie van trainen. Dit gaat met vallen en opstaan. Wees daarom niet te streng voor jezelf maar geef jezelf de ruimte dit te ontwikkelen. Je hebt net gelezen dat jouw brein helemaal geen verandering wil, dus heeft dit ook écht tijd nodig. Alleen kleine stappen kunnen grote worden. Dat is als het gaat om discipline één van de belangrijkste punten.

Discipline en wilskracht zijn vrienden. Door iedere dag iets te doen waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt ontwikkel jij jouw wilskracht. Neem de gedachte “Ik heb geen zin om een half uur eerder op te staan om mijn eten voor te bereiden…” Toch ga je dit doen. Hoe vaker je dit doet ga het je vanzelf steeds minder moeite kosten.”

Stap 6: beloning

“Beloon jezelf als je een kleine stap hebt gezet. Alleen op die manier blijf je gemotiveerd. Kijk niet te veel en te vaak naar dingen die niet lukken, maar schrijf vooral de dingen op die wel lukken. Als je maaltijd veranderen nog niet lukt maar wel kleinere hoeveelheden, is dat een stap in de goede richting.

Trakteer jezelf op een glas wijn, stukje kaas of iets anders waar je enorm naar verlangt. Zo wordt het geen straf om jouw oude patronen te doorbreken en er gezondere voor in de plaats te zetten.”

Sabine Leijten vertelt op 15 januari 2021 meer over dit onderwerp in Lunch Lekker. Lunch Lekker is elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur te horen op NPO Radio 5.

Geef een reactie