dieet

Geen plezier in uw dieet? Zo maakt u eten weer leuk

Veel mensen vinden dieet niet zo’n leuk woord. Het wordt geassocieerd met weinig en saai eten, maar ook vooral met een strak eetpatroon. Allemaal niet heel gezellig. Hoe zorgt u ervoor dat u uw dieet leuk houdt? De KoelkastCoach, Sabine Leijten, legt uit. 

Wat is een dieet?

Dat het woord dieet zo’n negatieve lading heeft, is volgens De KoelkastCoach niet helemaal terecht. Bij een dieet denken we vaak aan uitgedachte diëten die gevolgd kunnen worden als iemand af wil vallen, of iets in die trant. Toch is dat geen volledige omschrijving van het woord, want in feite volgt iedereen een dieet. “Je dagelijkse routine is jouw dieet. Of je nu elke dag voor 4 boterhammen met hagelslag kiest, of juist een groene smoothie en salade.”

Ongezellig

Zowel de uitgedachte als persoonlijke diëten kunnen er soms voor zorgen dat eten niet langer wordt gezien als een leuke bezigheid. Zeker als alle ‘gezellige’ elementen eruit zijn gesloopt, omdat degene die het dieet volgt een bepaald doel wil bereiken. Volgt u een bepaald dieet waardoor u minder plezier haalt uit eten? De volgende tips kunnen helpen om dit terug te vinden.

Bewustwording

“Mocht je aan een “dieet” willen beginnen, dan is het verstandig eerst eens goed voor jezelf in kaart te brengen wat je nu doet en waar je naartoe wilt. Heel veel mensen vergeten dit stukje, waardoor diëten een gigantisch iets wordt. Als je dit voor jezelf helder hebt, dan kun je daarop inspelen. Zo is het makkelijker om een dieet vol te houden.”

Valkuilen

“Je eigen valkuilen erkennen is ook van belang. Zo hebben veel mensen na het eten zin in iets zoets. Dit kan een valkuil zijn, waardoor het misgaat. Probeer in dat geval een gezondere of betere variant te vinden die je op dat moment wél mag van jezelf. Wat nog beter werkt is om iets anders te gaan doen op lastige momenten. Ga bijvoorbeeld een stukje fietsen of wandelen, zodat je uit de situatie stapt en niet in de verleiding komt om toch die halve reep chocola te eten.”

Niet te streng

“Veel mensen kiezen een dieet dat helemaal niet bij ze past. Voorbeeld: je houdt ontzettend van brood en gaat een brood-loos dieet volgen. Dit is misschien een paar dagen vol te houden, maar daarna zorgt het bij uitstek voor frustratie. Onderzoek dus goed wat wél iets voor jou is voordat je een dieet gaat volgen of je eigen dieet wijzigt.”

Ga bewegen

“Bewegen, sporten of trainen hebben invloed op ons gewicht, maar ook op ons dieet. Waarom dan? Omdat het menselijk lichaam allerlei positieve stofjes aanmaakt tijdens beweging. Deze positieve hormonen geven een gevoel van euforie, waardoor een ander eetpatroon veel leuker wordt en juist het gewenste gevoel geeft.”

Diëten doe je samen

“Alleen een dieet volgen is vaak pittig en lastig vol te houden. Als je het samen met iemand doet, heb je steun aan elkaar. In het begin heb je elkaar vaak niet nodig, maar na een paar weken komt de klad er soms in. Op die momenten is het prettig om eens van gedachten te wisselen of elkaar te motiveren om door te gaan. Vaak zie jezelf alleen maar die donkere wolk en kan de ander de lucht klaren.

Heb je huisgenoten waarvoor u kookt? Maak dan voor iedereen hetzelfde. Dit voorkomt ook dat je in de verleiding komt toch een bord pasta voor jezelf op te scheppen, terwijl je dit volgens jouw dieet niet mag.”

Weegschaal de deur uit

“Elke dag op de weegschaal staan, is behoorlijk nutteloos. Het menselijk lichaam verandert dagelijks. De ene dag houdt het meer vocht vast dan de andere en ook de hormoonhuishouding schommelt. Hierdoor kan ook gewichtstoename ontstaan. Dat getal dat de weegschaal dagelijks laat zien, zegt in veel gevallen dus niet zoveel. Bovendien kan het voor frustratie zorgen, waardoor doorgaan met het dieet lastiger wordt. Beter is het om wat meer tijd tussen de weegmomenten in te bouwen.”

dieet
Lees ook: De KoelkastCoach legt uit: zo blijft u op gewicht na een dieet

Belonen

“Als je bent begonnen met een dieet, dan is het slim jezelf af en toe te belonen nadat je een bepaald doel hebt bereikt. Dit kan voor iedereen iets anders zijn. Bak bijvoorbeeld een lekker taartje, ga een keertje uiteten, koop een nieuw boek of doe iets anders waar je blij van wordt. Het zijn kleine dingen waardoor een dieet leuk wordt.”

(Bron: De KoelkastCoach. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

  1. Emely says:

    Ik heb altijd geworsteld met mijn gewicht, nu gebruik ik een app om de kalorieën bij te houden, werkt super. Geen stress, val gelijkmatig af en heb nooit een slecht geweten. Mijn ervaring is echter dat afvallen altijd wel lukt, maar zorgen dat ik niet weer aankomt is lastig. Kom namelijk altijd uiteindelijk weer aan. Er is zeker meer nodig dan de gegeven adviesen om blijvend slank te worden, een life style verandering ipv een dieet, zodat je het volhoud zonder moeite, ook na het bereiken van je streefgewicht. Natuurlijk is er een verschil of je drie kilo te veel weegt of dertig.