etiketten

Etiketten op eten en drinken: wat staat er nu echt op?

Op verpakt voedsel en drinken vindt u altijd een etiket dat u vertelt wat er precies in zit. Helaas zijn niet alle termen die gebruikt worden even duidelijk. Zo wordt de hoeveelheid energie telkens weer anders beschreven en is het door de gebruikte terminologie niet altijd helder of ergens nu wel of geen suiker in zit. De KoelkastCoach probeer duidelijkheid te scheppen.

Wat staat er nu eigenlijk?

Voedselproducenten die hun product op de Nederlandse markt willen verhandelen, moeten kunnen aantonen wat erin zit en wat de voedingswaarden zijn. Dit wordt veelal weergeven op een etiket. De leesbaarheid van een etiket laat soms te wensen over. Niet iedereen weet bijvoorbeeld wat gemodificeerd aardappelzetmeel precies is of wat e-nummer E621 precies doet als het wordt toegevoegd in de fabriek.

Het voert te ver om hier verder op in te gaan, want er zijn ontelbaar veel ingrediënten. Toch 1 handvat: het ingrediënt waarvan er het meest in zit, staat bovenaan de lijst. Dit is verplicht. Als u aspergesoep in pak koopt en asperge onderaan ziet staan bij de ingrediënten, dan weet u dus hoe laat het is.

Voedingsstoffen ontrafelen

Wat een stuk makkelijker te begrijpen is, is de lijst met voedingsstoffen. Die is meestal wat korter dan die van de ingrediënten. “Als het gaat om voedingswaarden staan er verschillende zaken op een etiket. De hoeveelheid energie die een product levert per 100 gram of 100 milliliter, de hoeveelheid vetten, koolhydraten, eiwitten, zout, vezels en soms ook nog welke vitaminen erin zitten”, aldus Leijten.

Sommige van deze voedingsstoffen kunnen op meerdere manieren worden aangeduid, waardoor ze soms toch lastig thuis te brengen zijn. De KoelkastCoach legt uit welke termen u kunt tegenkomen bij welke voedingsstof.

Energie

“Het woordje energie op verpakkingen wordt vaak gevolgd door de afkorting kJ of kcal. kJ staat voor kilojoules en kcal voor kilocalorie. De cal in kcal staat voor calorie. Dat is een verouderde term; joule is hier de vervanging voor. Toch zijn wij mensen nog steeds gewend om calorieën te tellen en geen joules. Vandaar dat deze nog steeds op de verpakking staat. Ook wordt er geadviseerd om de juiste hoeveelheid calorieën te eten op een dag, plus het energie verbruik per persoon wordt ook nog steeds aangeduid in calorieën.
1 kilocalorie staat voor 1.000 calorieën. Eén calorie geeft de hoeveelheid warmte of energie aan die nodig is om een gram water mee te verwarmen. De regel is dat een gemiddeld persoon tussen de 2.000 en 2.500 kcal nodig heeft per dag om goed te kunnen functioneren.”

Vetten

“Als het goed is vind je de hoeveelheid vetten op het etiket, gevolgd door een toevoeging als ‘waarvan verzadigde vetzuren’ en ‘waarvan onverzadigde vetzuren’. In principe hebben wij mensen van beide vetten een beetje nodig. Toch zijn de verzadigde vetzuren die je tegenkomt in kant-en klaar-producten en verpakte producten vaak minder gezond dan in spullen zonder verpakking. Onverzadigde vetzuren zijn de gezondere vetten die het lichaam vaak goed kan gebruiken. Vet is een belangrijke bouwsteen en brandstof voor het menselijk lichaam.”
Meer informatie over hoe vetten precies werken en doen in het lichaam vindt u hier.

vetten
Lees ook: Waarom niet al het vet ongezond is

Koolhydraten

“Onder de noemer koolhydraten vallen alle suikers, ook de natuurlijke variant. Jammer genoeg worden natuurlijke suikers nooit separaat vernoemd op een etiket. Dit zou het wel een stuk overzichtelijker maken.
Koolhydraten leveren eveneens energie, net zoals vetten. Koolhydraten zijn de snelste leverancier van energie. Dat komt omdat ze sneller verteren, waardoor zij vrij snel energie geven.

Suikers worden overigens niet alleen als koolhydraten vermeld, maar hebben talloze benamingen. Denk bijvoorbeeld aan lactose en glucosestroop. Dat zijn suikers en worden door het lichaam als zodanig herkend, maar het wordt dus niet zo genoemd.”

Vezels

“Vezels zijn een belangrijk onderdeel voor een optimale spijsvertering. Ze geven je langer een vol gevoel en remmen je eetlust. Er zijn 2 soorten vezels: oplosbare en de niet-oplosbare vezels. Oplosbare vezels komen vooral voor in producten als groenten, fruit en peulvruchten. Deze vezels zijn voor de darmflora een feestje. Hierdoor gaat deze optimaler werken. Onoplosbare vezels zitten over het algemeen in graan- en volkoren producten, lijnzaad en noten

Om misleidende informatie te voorkomen mag een producent niet lukraak de hoeveelheid vezels op de verpakking zetten. Alleen als het percentage boven een bepaald getal uitkomt, mag dit.”

Eiwitten

“Eiwitten zijn een bouwsteen en ook brandstof voor het menselijk lichaam en worden soms ook aangegeven als proteïne. Die 2 zijn hetzelfde. Eiwitten, of proteïne, worden op etiketten vaak niet onderverdeeld in dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zijn – zoals de naam al zegt- afkomstig uit producten als eieren, melk en vlees. Voor vegetariërs of veganisten kan het dus geen kwaad om de ingrediëntenlijst af te speuren om zeker te weten dat de eiwitten geen dierlijke oorsprong hebben.”

eiwitten
Lees ook: Zijn eiwitten en proteïne hetzelfde?

Natrium

“Natrium is een ander woord voor zout. Omdat het verstandig is je zoutinname per dag te beperken tot 6 gram, kan het geen kwaad dit een beetje in de smiezen te houden. De gemiddelde Nederlander eet ongemerkt zo’n 9 gram zout per dag.”

Op 7 mei 2021 bespreekt De KoelkastCoach Sabine Leijten dit onderwerp in het MAX NPO Radio 5-programma Lunch Lekker. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur.

Geef een reactie

Reactie

  1. Ernst Anepool says:

    Waarom kan ik hier wel reageren maar niet onder het onzin bericht van de koelkastcoach.?

    Vind dat soort berichten niet thuishoren bij de publieke omroep die zich toch op zijn minst rudimentair aan de grondwet hoort te oriënteren?

    Zonder actief bewegen gaan niet alleen de sprieren binnen 6 weken naar de vaantjes, maar ook het bendweefsel verdroogt en verhard met alle pees en bandletsel vandien als men uiteindelijk toch iets wil gaan doen aan het door Corona beeldbuiskleven veroorzaakte BMI van 30+

    Ik sanap dat jij kscijfers tegenwoordig belangrijker zijn dan eigen principes, maar daaraan toegeven is een letterlijk doodlopende weg, waarom zou men nog kiezen tussen de een of andere zender ala er geen principieel onderscheid meer te bekennen is?

    Dan is commerciele pulp veel goedkoper…

    Geef mij dan maar ARTE of ZDF, waar ze nog wel journalistieke waarden als dragend fundament voor hun publieke verheffende taak zien…

    Zelfs Tatort van ARD met hun laatste bijna Polizeiruf 110 achtige aanklacht tegen entmietung en Fallguy voyeurisme ten gevolge van woekerwinsten op voormalige sociale woningbouw projecten de conservatieve signatuur van de Algemeine Rundfunk Deutschland overstijgt, waar Flikken Maastricht een persoonlijkheids verheerlijkend vehikel is geworden van een omhooggevallen b-acteur die n8et eens het limburgs machtig is.

    Oh Nederland mijn Moederland wat is er toch gebeurt, dat u uw ooit zo wereldweid bekende solidariteit en kleurijke vrijheid heeft ingeleverd voor commerciele conformiteit tbv een maatschappelijk gezien ontspoorde overheid.