Deze groenten rauw eten? Beter van niet

Groenten zijn lekker en gezond, u kunt er dan ook niet genoeg van eten. Toch moet u bij sommige rauwe groenten wel opletten hoeveel u er van eet. Een aantal exemplaren bevatten namelijk natuurlijke gifstoffen of bacteriën, waarvan u er beter niet teveel binnen kunt krijgen.

Aubergines

Deze groentesoort bevat de stof solanine, die maag- en darmklachten van veroorzaken. Ondanks dat solanine erg hittebestendig is, wordt de stof een stuk minder krachtig wanneer u de aubergine opwarmt door hem te koken of te bakken. Teveel solanine in uw lichaam kan symptomen als  maagpijn, diarree, braken, misselijkheid en duizeligheid tot gevolg hebben.

rauwe groentenrauwe groenten

Champignons

Ook champignons bevatten een giftige stof. Het gaat om aratine, wat in grote hoeveelheden giftig en volgens het Voedingscentrum zelfs mogelijk kankerverwekkend is. Het kan geen kwaad om een paar rauwe champignons te eten, maar u kunt er dus beter niet teveel eten. Dit geldt ook voor andere rauwe paddenstoelensoorten. Het gehalte aratine daalt overigens wanneer u de champignons verhit, of door de paddenstoelen in de koelkast te bewaren.

Kidneybonen

Het is belangrijk om kidneybonen (nierbonen) altijd te weken en te koken voordat u ze eet. Deze bonen bevatten namelijk het giftige stofje lectine, wat misselijkheid veroorzaakt en u kan laten braken. Kidneybonen uit blik kunt u wel rauw eten, omdat deze al zijn verhit. De gedroogde variant bevat daarentegen nog wel een eventueel gevaarlijke hoeveelheid lectine.

rauwe groentenrauwe groenten

Sperziebonen

Net zoals kidneybonen, bevatten ook sperziebonen lectine. Daarom kunt u de rauwe variant van deze bonensoort beter laten staan. Als u de sperziebonen kookt voordat u ze eet is er echter niets aan de hand. Door de bonen te verhitten, daalt het lectinegehalte, waardoor de kans op klachten nihil wordt. Sperziebonen in blik of uit de diepvries hoeft u niet per se te koken, omdat deze al verhit zijn.

rauwe groentenrauwe groenten

Kiemgroenten

Ondanks dat kiemgroenten als taugé en alfalfa geen gifstoffen bevatten, kunt u ook deze groenten beter niet rauw eten, er kunnen namelijk schadelijke bacteriën zoals salmonella en E. coli op voorkomen. Door de kiemgroenten onder te dompelen in kokend water of mee te wokken met de maaltijd, voorkomt u een voedselinfectie. De schadelijke bacteriën worden namelijk gedood door hitte.

(Bron: Voedingscentrum, ELLE eten)

Geef een reactie