Zoekt u een nieuwe energieleverancier? Met deze tips bespaart u geld
Publicatiedatum: 12 mei 2025
Overstappen naar een andere energieleverancier kan u soms een paar honderd euro per jaar opleveren. Alleen let op, zo waarschuwt de Autoriteit Consument en Markt (ACM), want lang niet altijd is duidelijk met wie u zaken doet of wat de exacte voorwaarden zijn en dat kan vervelende gevolgen hebben. In dit artikel geven we daarom tips voor een goede (en goedkopere) overstap.
Mensen vinden overstappen vaak complex
Hoewel veel consumenten overwegen om over te stappen op een andere energieleverancier, vindt 44 procent dit uiteindelijk te veel gedoe. Vooral vrouwen tussen de 40 en 60 jaar ervaren dit zo. Dat blijkt uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht. Een belangrijke reden hiervoor is de complexiteit die men ervaart bij de keuze voor een nieuw contract.
Soms is het dan ook lastig om te bepalen wat voor u wel of geen goede energieleverancier is. Wel zijn er in het algemeen een aantal zaken waar u volgens de ACM op kunt letten. Hieronder noemen we er een paar.
Heeft de energieleverancier wel of geen ACM-vergunning
Allereerst hebben energieleveranciers een vergunning nodig van de ACM. Leveranciers krijgen deze vergunning wanneer ze aan bepaalde regels voldoen. Verder zijn de meeste energieleveranciers aangesloten bij de Gedragscode Consument en Leverancier van de brancheorganisatie Energie Nederland. Hierin staan afspraken over hoe leveranciers nieuwe klanten mogen werven, maar ook over de informatie die ze moeten geven. De ACM controleert of energieleveranciers zich ook aan deze afspraken houden.
Vergelijk energieleveranciers met elkaar
Om verder te bepalen wat voor u een goede deal is, kunt u energieleveranciers het beste met elkaar vergelijken. Dit kunt u doen door op een vergelijkingssite uw postcode en energieverbruik in te vullen en te letten op bepaalde punten. Denk bijvoorbeeld aan het soort contract (vast, variabel of dynamisch), mogelijke kortingen en eventuele terugleverkosten bij zonnepanelen (die in 2025 behoorlijk uiteen lopen).
Om goed te vergelijken moet u wel eerst weten hoeveel energie u per jaar verbruikt en wat u hier nu voor betaalt. Pak bijvoorbeeld uw laatste jaarafrekening erbij. Als u uw verbruik en kosten weet, kunt u namelijk pas zien welke leverancier goedkoper voor u is. Ziet u geen goede aanbieding? Probeer het dan op een later moment nog eens. Aanbiedingen verschillen vaak van dag tot dag.

Neem de voorwaarden goed door
Alle energiebedrijven hebben algemene en bijzondere voorwaarden, zoals actievoorwaarden. Neem deze altijd goed door, voordat u een uiteindelijke beslissing neemt, want hier staat veel nuttige info in. Wat gebeurt er als een contract stopt? Wat doet een bedrijf als er een storing is? En belooft de leverancier een welkomstpremie of welkomstcadeau? Wanneer krijgt u dit dan?
Wees waakzaam bij een aanbod via de telefoon
Wees altijd op uw hoede bij een aanbod via de telefoon en sluit in elk geval geen energiecontract af tijdens het eerste verkoopgesprek aan de telefoon. Allereerst is het volgens de ACM niet altijd duidelijk met wie u te maken heeft en daarnaast is er mogelijk een beter aanbod. Neem liever zelf het initiatief en kies bewust een leverancier die u vertrouwt. Heeft u later spijt dat u niet op een aanbod bent ingegaan? Dan kunt u altijd nog contact opnemen met de betreffende klantenservice.
Bekijk of er sprake is van een opzegvergoeding
Sluit u een contract af voor bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor 1 jaar, en zegt u dit op voor de afgesproken datum? Dan moet u waarschijnlijk een opzegvergoeding betalen. Let hier goed op, want dit wordt niet altijd duidelijk vermeld, evenals de hoogte van een dergelijke vergoeding.
En wellicht ten overvloede, maar kijk ook zeker naar uw huidige energiecontract, want bedrijven die een nieuw contract willen verkopen waarschuwen volgens de ACM vaak niet dat een klant mogelijk een opzegvergoeding moet betalen.
Wederverkopers die namens de energieleverancier opereren
U kunt een energiecontract rechtstreeks met een energieleverancier afsluiten, maar u kunt ook een contract afsluiten via een wederverkoper. Een wederverkoper heeft geen vergunning om energie te leveren, maar werkt samen met een energieleverancier die dit wel heeft (wat mag volgens de wet).
Formeel heeft u uiteindelijk dan ook een contract met de energieleverancier (van wie de naam op het document moet staan). Maakt u afspraken met een wederverkoper over bijvoorbeeld welkomstcadeaus of geld dat u te goed heeft bij de jaarafrekening? Bekijk dan of dit duidelijk in uw contract met de energieleverancier staat.
Wees voorzichtig met het afgeven van een volmacht
Sommige wederverkopers gebruiken een volmacht van de consument. Hiermee kunnen ze dan namens u (en zonder overleg) een energiecontract afsluiten bij een energieleverancier. Zo kan het volgens ACM zelfs voorkomen dat iemand niet weet met welke energieleverancier er een contract is.
Wees daarom voorzichtig met het afgeven van een volmacht. Teken alleen als u echt wilt dat de wederverkoper een contract voor u uitzoekt en afsluit. Een getekende volmacht kunt u ook altijd weer intrekken. Daarna bepaalt u zelf weer met welke energieleverancier u een contract afsluit.
(Bron: Autoriteit Consument en Markt, Consuwijzer, Independer. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ooit in 2023 had ik 3 sites getest, kwam op verschillende bedragen uit.
Ook de voorwaarden en Bonus verschilde maar rechtstreeks de goedkoopste was nog voordeliger.
1 aanbieder die service van na afloop zoeken wij tegen lage prijs een volgende?
Die werd flink duurder en lastig van Verlengservice opzeggen + hun aanbod wat ik ook weigerde dus 2x moeten stoppen.
In april kreeg ik dus die verhoging en in Mei voor iets dat in Augustus afliep aanbod.
Na opzeggen deze service nog een verleng aanbod dus ongeldige?
Een ramp om zonder verlengservice per augustus er vanaf te komen.
Nu Dynamische gevonden en mag elke maand gewoon weg en geen looptijden meer.
En langs de deur gezeur vertelde dat ik gelijk weg kon maar lopende + volgende maand is er nog wel.
Vertrouw nooit Telefoon verkopers en gezeur aan je deur types…..
Ze verlaagde mijn jaarverbruik en ja, dan zijn ze wel heel erg voordelig als ik dat zou halen.
Ga zelf goed online kijken en klik nooit gelijk op nu of nooit aanbiedingen, vaak met valkuilen en foute jaar opgave na controle van hun opgave.
Ja, als ik Uw verbruik in Stroom en/of Gas halveerde lijkt zelfs de duurste nog voordeliger.
En ik had 1 aanbieder in augustus 2023 zelf op zegging gedaan, en met Welkomst bonus + lage verbruik nog geld tegoed!
Maar ze stuurde voor September een voorschot dat flink hoger was en ik was al weg.
Die terug geboekt + blokkade gezet en ik ga geen maand extra dubbel betalen bij oude + nieuwe en wachten tot zij terug betalen.
Ze hebben wel prima incasso bureau voor iemand die niet betaalde omdat die bewijsbaar van bevestiging opzeggen nog geld willen en dreigde met afsluiten!
Ook later kreeg ik dat ik teveel betaalde + welkomst bonus pas zou krijgen na september 2023 waarin geen klant meer ben zou betalen.
Gelijk rechtsbijstand verzekeraar Opzeg bevestiging + meter standen gestuurd en ze dreigde met hun kosten.
Ja, ze waren voordelig maar in november pas welkomst + teveel betaalde terug gekregen!
2 maanden renteverlies en mijn Rechtsbijstand stuurde factuur hiervoor, 3 dagen laten gestort!
Als zij lastig doen?
Maar juli 2024 een telefoontje van kom terug en geweldige aanbieding?
Nee, deze Teringzooi nooit meer en zij kon er ook niets aan doen, ze moest Ex klanten na jaartje bellen.
Mijn kleinzoon van net 4 nam op en vertelde hoe Opa over hun dacht en of ze de rechtszaak + kosten had gezien!
Ja, stond in hun Archief en ze bood gelijk excuus aan, terwijl ik mee luisterde.
Maar als hij Ja had geroepen, kleinkinderen mogen niet voor Opa & Oma iets afsluiten als er gebeld werd, hij stond wel op opname gesprek.
Vele verkopers lijken op provisie ingehuurde hufters!
Ze worden per contract betaald.