ACM spreekt bedrijven aan over pakketreisvoucher-beleid

Omroep: MAX

Duur: 0:04:24

Uitzending: ma 22 jun 2020 20:00

Toezichthouder ACM spreekt reisorganisaties aan op pakketreisvoucher-beleid

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft TUI en Corendon aangesproken op hun beleid aangaande pakketreisvouchers. Volgens de toezichthouder houden beide partijen zich niet aan de gestelde voorwaarden. Dat vertelt ACM-directeur Edwin van Houten op 22 juni in MAX vakantieman.

Pakketreisvoucher

Sinds het begin van de coronacrisis verstrekken reisorganisaties vouchers aan mensen van wie de pakketreis niet door kan gaan. Dit is eigenlijk een soort waardebon voor een nieuwe reis, maar het stelt reisorganisaties ook in staat om de reissom niet meteen terug te hoeven betalen. Als zij dit wel hadden moeten doen zouden er waarschijnlijk een aantal faillissementen zijn geweest.

Veel klachten

Hoewel de pakketreisvoucher op papier een prima regeling is, gaat het in de praktijk vaak anders, zo merkt de ACM. Al tijden krijgt de autoriteit veel klachten binnen over reisorganisaties die zich niet aan de voorwaarden houden. Over TUI en Corendon komen de meeste klachten binnen, waardoor deze 2 nu op de volgende punten zijn gewezen:

  • De consument behoudt altijd het recht op geld terug en moet daarover ook duidelijk worden geïnformeerd.
  • Als de consument een deel van de waarde van de voucher aan een nieuwe reis besteedt, komt het restbedrag niet te vervallen. Dit bedrag moet op verzoek óf uitbetaald óf opnieuw als voucher worden verstrekt.
  • Als de consument de voucher heeft geaccepteerd en er binnen de geldigheidstermijn geen gebruik van maakt, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde dan wel het restbedrag automatisch terug te betalen. De consument hoeft daar niet zelf om te vragen. Het bedrag moet worden uitgekeerd uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van 1 jaar na uitgifte van de voucher.
  • Consumenten hebben geklaagd over achterstanden bij de uitgifte van vouchers. Bij Corendon kwam dit niet voor. Bij TUI zijn de achterstanden inmiddels ingelopen.

Vinger aan de pols

De ACM laat weten dat de 2 bedrijven de communicatie hebben verbeterd en de voorwaarden aangepast, met name waar het gaat om het recht op geld terug dat de consument behoudt als hij een voucher accepteert. Hoewel er al verbeteringen zijn, blijft de ACM een vinger aan de pols houden binnen de reisbranche: “Voor de acceptatie van de voucherregeling is van belang dat de regeling door alle reisaanbieders correct wordt uitgevoerd. Ook moeten zij de consument goed informeren. De ACM zal hier de komende periode scherp op toezien, onder andere aan de hand van meldingen bij ACM”, schrijft de toezichthouder in een persuiting over dit onderwerp.  Heeft u zelf een geschil met een reisorganisatie rondom een pakketreisvoucher? U kunt u klacht neerleggen bij de ACM ConsuWijzer, het consumentenprotaal van de overheid. 

MAX vakantieman

Zoals al gezegd wordt in  MAX vakantieman van 22 juni 2020 onder meer met ACM-directeur Edwin van Houten gesproken over het pakketreisvoucher-beleid van reisorganisaties. U ziet MAX vakantieman elke maandag om 20.30 uur op NPO 1.

(Bron: ACM, redactie MAX vakantieman)

Geef een reactie

Reacties (8)

  1. CatooMurph says:

    Ik heb mijn reisburo een paar keer gemailed om te vragen voor het geld terug van een 8daagse reis naar Madeira ( pakketreis) met TUI ipv een voucher.
    Maar kreeg te horen dat dit pertinent niet ging gebeuren.
    Ik heb toen een artikel meegestuurd in de mail om te bewijzen dat de consument recht heeft op zijn geld.
    Maar geen speld tussen te krijgen.
    De reis was 13 mei geplanned maar heb ook nog steeds geen voucher?
    Ik vind het lang duren en ik wil geld zien.
    Ik heb nooit problemen met dit reisburo maar vind dit niet leuk.
    Hoe nu verder?

  2. Andre Kubatz says:

    Op 13 maart jl. heeft Belvilla mij een creditfactuur doen toekomen voor de annulering door Belvilla voor accommodatie AT-5742-46 Chalet H XL met boekingsnummer 1V BU Z8 83.
    Tot op heden heb ik nog geen betaling mogen ontvangen. Terwijl dit wel telefonisch is overeengekomen.
    Daarin wordt tevens bevestigd dat de betaling vóór 15 maart 2020 zal plaatsvinden.
    De voucherregeling die de ANVR & SGR onlangs in het leven hebben geroepen, is van kracht geworden vanaf 16 maart jl., terwijl de factuurdatum van 13 maart dateert.
    Ik wil geen voucherregeling omdat ik deze accommodatie voor 14 reisgenoten heb geboekt. Een voucher in 15 stukken knippen is mijn in ziens niet mogelijk. Ik heb dit diverse malen getracht duidelijk te maken aan Belvilla, maar zij stellen zich zeer star op. Het is toch de bedoeling dat wij hier uit komen. Dit verzoek is toch niet onredelijk?
    Kunt u iets betekenen?
    B.v.d.

  3. gracekelly88 says:

    Ik heb een pakket reis geboekt bij Corendon en een aanbetaling gedaan van 800 euro. Ik heb voucher gekregen. Maar er is geen overleg geweest door de reisorganisatie. De voucher wordt eigenlijk zo door je strot geduwd.
    En daar ben ik helemaal niet blij mee. Ik ben net met pensioen en krijg AOW en een klein pensioentje.
    Ik wil het geld gaan gebruiken om in Nederland op vakantie te gaan.
    En nog een andere ergernis is, dat je bedolven wordt met e-mails door de reisorganisatie om maar op vakantie te gaan. U heeft uw voucher nog niet gebruikt. Bellen en mailen helpt niet. En ik kan niet een jaar wachten op mijn geld. Hoe nu verder.?

  4. matseat 1 says:

    Heb corendon al en paar keer een verzoek gestuurd mijn voucher terug uit te betalen,daar ik dit jaar helemaal niet op vac ga.
    Maar ze doen net of ze gek zijn je krijgt nog geen antwoord,reis nooit meer met deze organisatie.
    Het zal hun veel klanten gaan kosten.

  5. oosterwijck says:

    Als het nog niet duidelijk was, is het nu duidelijk: De reisbranche is een maffia branche, waar de consument niet meer betekend als, een wandelende geldbuidel. In reclamebrochures en reclamespotjes, niets anders als vrolijkheid, blijheid en vrijheid. Maar bij calamiteiten niets anders als kommer en kwel. Ik verwacht (hoop) dat consumenten, na deze Coronacrisis een andere manier weten te bedenken, om hun geld weg te smijten. Janine van omroep Max, wordt overspannen van de klachtenbehandeling. En heeel misschien gaat de ACM nu maatregelen nemen. Maar ik vrees het ergste. de ACM staat niet bekend als een daadkrachtige organisatie.

    1. B.Harmsen says:

      Gelukkig bent u zo verstandig om geen gebruik te maken van welke reisorganisatie maar regelt en zoekt u het allemaal zelf uit, helaas is dit niet voor iedereen weggelegd en boekt via een reisorganisatie en dit gaat vaker naar tevredenheid dan niet.

      Nu heb ik de laatste jaren veel gereisd zowel georganiseerd als zelf uitgezocht, alleen ben ik in dit laatste geval meestal duurder uit en wordt ik niet voor de deur van hotel afgezet of overal naar toegebracht wat bij georganiseer wel het geval is. Ik heb geen auto en moet het dus met openbaarvervoer doen en dat is over het algemeen niet zo goed geregeld als in Nederland.

      Maar dat is voor u als deskundige op allerlei gebieden wel bekend. mag ik aannemen.

  6. oosterwijck says:

    Op iedere populaire vakantiebestemming is een Nederlands sprekende makelaar beschikbaar, die met alle plezier een appartement verhuurd (van een Nederlandse eigenaar). Een kale vliegreis kost tussen de €30 en de €60 per persoon. Er is keuze uit honderden appartementen. En dat geldt ook voor een autoverhuurbedrijf. Ik regel dat vanuit huis, via internet. Als ik op de plaats van bestemming aankom, word ik opgewacht door een medewerker van het autoverhuurbedrijf met een nagelnieuwe auto, zonder allerlei onnodige verzekeringen en beperkingen (huurkosten € 5,- per dag) en begint mijn tocht naar het 4-kamer appartement aan de boulevard (huurkosten €200 per week buiten het hoogseizoen). De huishuur wordt vooraf betaald. De huurauto wordt achteraf betaald. In ieder restaurant liggen folders over bezienswaardigheden en ook op internet is er van alles te vinden (ik neem altijd mijn laptop mee). Ik heb nog nooit enig probleem gehad. Niet met de woning en niet met de auto.

    1. oosterwijck says:

      Het spreekt voor zich, dat ik dit jaar even afwachtend ben, i.v.m. gezondheidsrisico’s. Normaal bespreek ik de huur een half jaar vooraf en reserveer in september of oktober. Nu wacht ik zolang mogelijk met reserveren en zal niet gaan, als in september de situatie nog niet normaal is.