Reis annuleren? Let dan hier op

Omroep: MAX

Duur: 0:12:34

Uitzending: ma 29 jun 2020 20:00

Reis annuleren? Let dan hier op

Het programma MAX vakantieman krijgt heel veel vragen binnen van mensen die zich afvragen of zij hun vakantie kunnen annuleren. Welke voorwaarden zijn hieraan verbonden? En wat als de reisorganisatie zelf uw reis annuleert?

Van voucher naar annuleren

MAX ombudsman Jeanine Janssen, die op 29 juni 2020 te gast is in MAX vakantieman om over geannuleerde reizen te praten, wordt al sinds het begin van de coronacrisis overspoeld met allerlei aan dit virus gerelateerde reisvragen. In het begin gaat het vooral vaak over de inmiddels even beroemde als beruchte coronavouchers voor pakket- en vliegreizen, maar nu vragen steeds meer mensen zich af of zij hun reis kunnen annuleren. Dit omdat zij het bijvoorbeeld toch niet aandurven om lang in een vliegtuig te zitten, onzeker zijn over de corona-situatie in het vakantieland of geen zin hebben in moeilijkheden als het virus weer oplaait.

Annuleringskosten

Volgens Jeanine Janssen moeten mensen er rekening mee houden dat er kosten zijn verbonden aan zelf annuleren. Zeker als het een reis betreft naar een gebied met een geel reisadvies. De reis kan dan in principe gewoon uitgevoerd worden, dus is annuleren niet kosteloos. Hoe langer u wacht met annuleren, hoe meer u moet betalen aan annuleringskosten. Indien u een pakketreis heeft geboekt bij een ANVR-aangesloten reisorganisatie, gelden de volgende ANVR-voorwaarden:

* Bij annulering tot de 42e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: de
aanbetaling maar niet meer dan 35%;

* Bij annulering vanaf de 42e kalender dag (inclusief) tot de 28e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 28e kalenderdag (inclusief) tot de 21e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 21e kalenderdag (inclusief) tot de 14e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 14e kalenderdag (inclusief) tot de 5e kalenderdag
(exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
* Bij annulering vanaf de 5e kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag: 90%
van de reissom;
* Bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.

Dit is exclusief reserveringskosten of eventueel gemaakte kosten voor calamaiteitenfonds.

Afwijkende percentages

Naast de ANVR-voorwaarden hebben sommige reisorganisaties ook nog hun eigen annuleringsvoorwaarden. Zo rekent TUI tot 42 dagen voor de reis 10 procent annuleringskosten, terwijl vakantiebedrijf Sunmix 50 procent van de totale reissom eist als u 42 dagen van tevoren annuleert. Dit is niet onrechtmatig. Het kan dus nogal wat uitmaken bij welk ANVR-aangesloten bedrijf u uw reis annuleert en het kan dus ook zeker geen kwaad om voordat u boekt goed de voorwaarden van het reisbedrijf te lezen. Deze kunt u doorgaans terugvinden op hun website en er wordt meestal ook naar verwezen door de reisorganisatie als u een reis boekt. Bent u niet vooraf op de voorwaarden gewezen en gaat het om een ANVR aangesloten bedrijf? Dan gelden de ANVR-voorwaarden. Ook kan het zo zijn dat een voorwaarde van de reisorganisatie, zoals die rondom annuleren, niet duidelijk is. In dat geval geldt de meest gunstige voorwaarde, wat dus een voorwaarde van de ANVR kan zijn.

2 opties

Het is natuurlijk niet te hopen dat u door onduidelijke voorwaarde of niet gecommuniceerde voorwaarden van de reisorganisatie meer annuleringskosten moet betalen dan u vooraf dacht, maar als dit wel het geval is kunt u 2 dingen doen.

  1. Stel een brief op voor de reisorganisatie waarin u aangeeft dat u annuleert. Zorg ervoor dat u de datum van schrijven duidelijk noteert. Anders vervalt u misschien in de volgende annuleringstree en bent u dus meer geld kwijt. U meldt in deze brief dat u het geld dat u denkt verschuldigd te zijn, met argumentatie, aan hen zal overmaken. Zijn zij het daar niet mee eens, dan zullen ze proberen het geld bij u te incasseren. Dat kan uiteindelijk een rechtszaak worden. U kunt het daarop aan laten komen, maar u kunt er ook voor kiezen om het voor te leggen aan de geschillencommissie.
  2.  U kunt ook onder protest betalen. Dan geeft u echter uw geld uit handen en zal actie van u zelf moeten komen. Ook dan is het belangrijk om vast te leggen dat u annuleert ‘onder protest’ . Uiteraard ook met een motivatiebrief. Daarna legt u het voor aan de geschillencommissie.

Annuleringsverzekering

De annuleringssom kunt u in veel gevallen niet verhalen op uw annuleringsverzekering, als u die heeft. Angst, onzekerheid of gewoonweg niet willen gaan worden doorgaans niet gezien as gegronde redenen voor annulering. Wilt u zeker weten of uw annuleringsverzekering in dit geval wel of niet dekt? Neem dan contact op met de verzekeraar zelf.

Reisorganisatie annuleert

Het wordt allemaal een ander verhaal als de reisorganisatie uw vakantie annuleert. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij een oranje reisadvies. Denk bijvoorbeeld aan een land als Noorwegen, waardoor nu zo’n advies voor geldt. Noorwegen wil geen Nederlandse toeristen ontvangen, waardoor hier naartoe gaan dus niet kan. In dit geval moet u uw geld terugkrijgen of kunt u omboeken.

Gaat u binnen afzienbare tijd naar een ‘oranje’ land? Ga dan na of u wilt wachten met zelf annuleren. Dit kost u immers geld én het kan zijn dat de reis op de vetrekdatum toch mogelijk is. Het is al meerdere malen gebeurd dat landen van de één op andere dag opeens een ander reisadvies krijgen, waardoor afwachten de moeite waard kan zijn. U moet zelf beslissen of u zich hier prettig bij voelt. Weet wel dat het allemaal een beetje koffiedik kijken is op dit moment, want een land dat oranje is kan zo geel worden en vice versa.

Oranje, maar toch op reis

Houd er overigens rekening mee dat sommige reisorganisaties de reis niet zullen annuleren, ook al geldt er een oranje reisadvies. Corendon voert vanaf 10 juli bijvoorbeeld weer reizen uit naar Turkije, omdat zij denken dat het veilig is en omdat veel mensen graag willen gaan. De keuze is aan de reizigers zelf; als zij willen, kunnen zij gaan. Als zij zich toch bedenken geeft Corendon geld terug, een voucher of mogen mensen omboeken. Dat wordt anders zodra Turkije geel wordt. Dan gaat het annuleringsverhaal weer gelden. Reizen is immers mogelijk bij dat reisadvies.

MAX vakantieman, 29 juni 2020, 20.30 uur NPO 1.

Geef een reactie

Reacties (6)

  1. Miranda023 says:

    Wat als het reisbureau, in mijn geval, Suntip de reis annuleert?
    Krijg ik dan al mijn geld terug?
    En ook het geld van mijn annuleringsverzekering? De annuleringsverzekering is via het reisbureau afgesloten bij allianz global.
    Het reisbureau Suntip wil het bedrag van de annulering niet terug betalen.

    Dit is het antwoord van Suntip..

    Echter gaat uw afgestloten annuleringsverzekering in op boekdatum en niet op vertrekdatum. Vanaf boekdatum tot de annulering van uw reis wordt hiervan gebruikt gemaakr. Daarom krijgen wij dit bedrag ook niet vergoed en kunnen wij dit bedrag ook niet aaan u terugstorten.

    Kunnen jullie hier eens naar kijken. Ik afwachting van uw antwoord.

    Groetjes Miranda

    1. Tibertenmira says:

      Beste Miranda,

      Wij hebben dezelfde ervaring met Suntip. Wij hebben gewacht met annuleren totdat ze vroegen on het restant van de reissom te betalen. Wij durfden dat dus niet aan en hebben toe geannuleerd. De verrekening met de aanbetaling is de volgende dag meteen gebeurd. Een dag later kwam Corendon in het nieuws omdat Turkije code Oranje was en de overheid reuzen naar Turkije afraadt. Corendob bood om die reden aan dat Turkijegangers hun reis kosteloos konden annuleren. Wij hebben daarna een mail gestuurd naar Suntip of ze daar ok in mee wilden gaan. Uiteindelijk heeft Suntip terug gemaild waarin ze aangeven dat Code Oranje geen reisverbod inhoudt, dat de vlucht gewoon doorgaat, dat de accommodatie open is en dat het onze keus was om te annuleren. Dus de annuleringskosten hebben wij moeten betalen.
      Nu zijn wij op zoek naar andere mensen in dezelfde situatie met Suntip. We willen ook graag weten of het klopt dat de vlucht doorgaat en of de accommodatie gewoon open is.
      Hopelijk hebben jullie alsnog een fijne zomervakantie.

  2. Angel Lique says:

    Ik heb helaas ook alleen maar strijd gehad met vakantie discounters. Wij hadden een reis geboekt met vertrek 23 mei (uitvoerder Tui). 10 April moesten we de restant hoofdsom betalen voor een reis die zeker niet zou doorgaan. Het was of de rest betalen of zelf annuleren. Het was eind maart/begin april. We moesten een keuze maken met de wetenschap die we toen hadden. Misschien ging de boel wel failliet…. dus we wachtten net zo lang als kon met annuleren. Vakantie discounters bleef vasthoudend annuleerde zelf de reis niet. Vakantie discounters hield steeds vast aan de voorwaarden van Tui. Tot 42 dagen voor vertrek zouden we alleen de aanbetaling kwijt zijn.
    Andere opties zijn onderzocht /besproken:
    We gingen ook akkoord met een voucher voor de aanbetaling. Dit was geen optie.
    Omboeken zonder kosten….. ja maar als je een goedkopere reis koos, moest ik een onwerkelijk hoog bedrag bij betalen. Niks omboeken zonder kosten….

    Inmiddels contact met Tui zelf. Zij waren wel bereid zonder kosten te annuleren, dat kreeg ik via een chat door. Ook gaf tui via de eigen website aan, vanaf begin april, de betaling voor de restant som op te schorten naar 3 weken voor vertrek. Dan kon ik wachten met betalen en zou de reis uiteindelijk toch worden geannuleerd, maar dan door TUI zelf.
    Aan beide nieuwe voorwaarden / regels werkte de vakantie discounters niet mee.

    Ik voelde me zo onder druk gezet. Daardoor heb ik zelf geannuleerd. Ik had voor de zomer al een vakantie geboekt, dus had niks aan een voucher. En er was nog steeds geen uitsluitsel over het kunnen weigeren van een vouchers.
    Ik voelde me vooral tussen twee grote partijen in staan, die niet met elkaar in gesprek gingen. En vakantie discounters schuilt achter de voorwaarden van Tui totdat het slecht voor henzelf uitpakt.
    Online heb ik ontzettend veel mensen in deze situatie gezien in de maanden april/mei.
    Ongelofelijk hoe vakantie discounters met klanten omging. En die standaard antwoorden….
    Ik boek er nooit meer!

  3. Duygu Dayi says:

    In februari met Corendon Airlines 4 tickets (€ 1600,-) gekocht naar Izmir (Turkije). Corendon annuleert niet en wij hebben als die tijd gewacht totdat ze gingen annuleren, alles was zo onzeker. Nu zegt Corendon wij vliegen of je nou meegaat of niet en we geven geen voucher. Ik kan alleen zelf annuleren, (vertrek 12 juli) waardoor ik dus 800 euro boete moet betalen. Ik ben radeloos, dit is voor een gezin veel geld, als ik een voucher kon krijgen dan zou ik die met liefde accepteren. Dit geeft zo veel stress. Mijn baas raadt me af om te gaan en als ik ga MOET ik 2 weken in quarantaine (semi overheid) samen met gezin. Zie je de kinderen al 2 weken in de vakantie thuis zitten? Ik niet… wat kan ik doen?

  4. MAX Vandaag says:

    Vakantievragen kunt u stellen via het formulier voor MAX Ombudsman Jeanine Janssen: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/stel-uw-corona-vraag-aan-jeanine-janssen/ of een vakantieklacht indienen via: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/

  5. Eline1950 says:

    Wij hadden bij Roompot een huisje in Nederland geboekt in mei. In overleg met de reisorganisatie hebben wij de vakantie geannuleerd, omdat er op het complex niets open was en ook in de fietsomgeving niets om even koffie te drinken of uit eten te gaan. Het enige dat kon was op ons eigen terras zitten (dat kan ik thuis ook) en voor onderweg eigen koffie en versnapering meenemen. Van Roompot kregen wij een voucher voor het hele bedrag inclusief de borg (wat ik heel vreemd vind, want niks gehuurd, dus ook geen borg verschuldigd) Nu wil ik alsnog het volledige bedrag terug ontvangen, want iets in september is al gauw duurder dan het voucherbedrag, maar geld terug is er niet bij.