Hoe duurzaam zijn we?
Publicatiedatum: 15 juli 2016
De verschillende lidstaten van de Europese Unie hebben een aantal klimaat- en energiemaatregelen afgesproken voor de periode tussen 2020 en 2030. Besloten is dat in 2030 de CO2-uitstoot met ten minste 40 procent moet zijn teruggebracht vergeleken met 1990.
Energieverbruik
Over 14 jaar moet van al het energieverbruik zeker 27 procent afkomstig zijn uit hernieuwbare energie, een bindende Europese doelstelling. Maar hoe duurzaam zijn we in Nederland eigenlijk? We vroegen het de leden van ons MAX Opinie Panel.
Een milieuvriendelijk leven
Duurzaam en milieuvriendelijk leven wordt over het algemeen vertaald met ‘niet schadelijk voor het leefklimaat’. Duurzaam leven met betrekking tot het milieu wil dus zeggen: geen vervuiling, geen uitputting van de hulpstoffen en het in stand houden van de ecologie. Ruim 84 procent van de ondervraagden geeft aan te vinden dat ze een duurzaam leven leiden. Dit doen ze onder andere door het gebruiken van groene stroom (48,7 procent), het kopen van scharrel- en biokippen (38,8 procent), duurzaam gevangen vis (36,5 procent) en biologische producten (73 procent). Bijna driekwart van de respondenten geeft ook aan bijna geen eten weg te gooien en restjes te bewaren. Opvallend is dat slecht 10,4 procent van de ondervraagden zonnepanelen heeft, terwijl landelijk steeds meer bedrijven en particulieren zonnepanelen laten plaatsen.
Afval scheiden
Een andere manier waarop we goed met het milieu om kunnen gaan, is door afval te scheiden. Op dat gebied zijn we in Nederland goed bezig: ruim 7 op de 10 respondenten scheidt huis- en groen afval van elkaar. 87 procent brengt papier apart naar de papierbak en ruim 83 procent doet dat ook voor het glas. Op het gebied van plastic valt er nog veel te winnen, eenderde van de ondervraagden scheidt het plasticafval nog niet van het gewone afval.
Energiezuinige spullen
Bijna 8 op de 10 ondervraagden recyclet regelmatig spullen, zoals plastic tasjes of kleren. Bijna driekwart van hen brengt kleren die ze wegdoen naar een kledingcontainer, zodat ze nog door iemand anders gedragen kunnen worden. 65 procent van de ondervraagden geeft aan energiezuinige apparaten in huis te hebben. Ze noemen dan vooral apparaten als wasmachines, drogers, koelkasten en lampen met LED-verlichting. Een aantal respondenten geeft zelfs aan geen vaatwasser en droger te hebben om energie te kunnen besparen. Uit het onderzoek blijkt verder dat slechts 4 procent een energiezuinige auto rijdt (hybride of elektrisch).
Gaswinning Groningen
De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) wint aardgas, onder andere uit het Groningerveld. Dit is het grootste gasveld in Nederland. Er zijn hier 20 plekken waar de NAM aardgas uit de grond haalt. Deze vorm van gaswinning veroorzaakt tegenwoordig echter zo’n 50 aardbevingen per jaar. Op de vraag of de gaswinning moet verminderen antwoordt bijna 60 procent van de respondenten dat ze vinden dat het moet verminderen. Bijna een kwart van de ondervraagden vindt zelfs dat de gaswinning moet stoppen. Bijna 11 procent vindt het niet nodig dat de gaswinning verandert.
Neemt u in uw dagelijks leven maatregelen om duurzamer en energiezuiniger te leven?
Geef een antwoord
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
In 1994-5 kwam het GEB nu Nuon met groene stroom die toen ruim 10% duurder was. Ik werd op forums uitgelachen! Méér betalen voor stroom uit hetzelfde stopcontact??? Overigens hebben wij sinds 2000 alleen nog electriciteit en geen gas meer. Dat een groot deel van alle elektriciteit nog steeds milieu vervuilend of met gas opgewekt wordt is jammer. Maar wij hebben 100% groene stroom van Nuon.
Afval scheiding en recycleren:
Inmiddels heb ik nog maar een klein RESTAFVAL bakje. Alleen blikjes (zonder etiket!) en kattebakgrid en asbak en aluminiumfolie en sinaasappelschillen vullen die. Zelfs het cellofaan van mijn sigarettenpakjes gaat altijd (mee naar huis) bij het plastic en elk sigarettenpakje, opengevouwen bij het papier. En, alle weggooi plastic flessen worden helemaal platgeknepen dan met dop afgesloten zodat er amper 5-10% lucht in zit. Want al die plastic flessen zijn feitelijk 90% lucht en volume! Het etiket van een blikje afhalen kost 5-10 seconden. Het zijn allemaal kleine dingen, maar opgeteld is het veel dat als iedereen dat zou doen een groot verschil uitmaakt. 🙂
Groene stroom… dat ruik je toch… 🙁
De hype is super doorgeschoten vinden wij, gescheiden afval, is HET woord, daar word iedereen beter van….nu wie wordt daar beter van, vragen wij ons af. Het vuil, gescheiden opgehaald wordt weer bij elkaar gestort en verbrand (??) De rekening van het vuil ophalen wordt steeds hoger ipv van lager, we krijgen steeds meet containers en zakken om alles te scheiden…..
Laast een onderzoek gelezen dat normaal aanleveren (dus alles door elkaar) veel goedkoper te verwerken is, als alle die verschillende afval stromen (die ook telkens apart moet worden opgehaald!)
En waarom blijven we de overheid zich daar nu aan vast houden? Geen idee, waarschijnlijk moeten er diverse organisatie in stand worden gehouden..
Wij zijn er mee gestopt,
Gescheiden adfval…. hmmmmmmm…. en al die pruttelende gemeentes… en al die afvalverwerkers?
Veel verhogingen van afvalheffers zijn te verwachten… ik geloof de overheid, de toezichthouders en afvalverwerkers niet meer… teveel corruptie
Als alle GROENEN en alle milieu-activisten beslissen om geen citytrips meer te ondernemen en hun jaarlijks uitje naar verre landen schrappen : HEEL VEEL CO2 vervuiling minder.
Maar nergens mogen we vernemen hoe vervuilend per stoel het vliegtuig nu wel echt is. In iedere garage staat voor iedere wagen de CO2 uitstoot aangegeven. Roetfilter, katalysator en alle andere maatregelen : echt OK.
Maar waarom die vervuilende vliegtuigen uit alle media bannen ? Iedere reisbrochure zou een melding CO2/pp moeten publiceren.
Zolang een laag gasverbruik procentueel meer kost ben ik bang dat het hoger gasgebruik nog gewoon gestimuleerd blijft. Het heeft namelijk totaal geen nut om echt zuiniger om te gaan met het gasgebruik.
Klein voorbeeld 100m3 verbruik per jaar vs 1000m3 per jaar. (Voor een 1-persoonshuishouden berekenen energieleveranciers gemiddeld 1000m3 verbruik per jaar)
(de uiteenzetting van de bedragen staan verder onderaan)
Bij 100m3
100m3 x € 0,7533 all in eenheidsprijs = € 75,33
365 dagen x € 0,4866 = € 177,61
€ 75,33 + € 177,61 = € 252,94
Per m3 is dit dus € 2,53 (afgerond) all-in
Bij 1000m3
1000m3 x € 0,7533 all in eenheidsprijs = € 753,30
365 dagen x € 0,4866 = € 177,61
€ 753,30 + € 177,61 = € 930,91
Per m3 is dit dus € 0,93 (afgerond) all-in
Gebruikte gegevens voor de berekening:
Eenheidsprijzen:
Levering € 0,2770 Per m3
Energiebelasting € 0,2931
ODE heffing € 0,0524 Per m3
Btw (21,00%) € 0,1307
Prijs per m3 € 0,7533
Kosten die per dag berekend worden:
Vaste leveringskosten € 0,0904 Per dag (deze kosten zijn bij vele leveranciers nogal eens een stuk hoger!)
Btw (21,00%) € 0,0190
Netbeheerkosten € 0,3117 Per dag
Btw (21,00%) € 0,0655
Prijs per dag: € 0,4866
Voor 90% minder verbruik betaal je verhoudingsgewijs wel 2,72 keer per m3 meer.
Iemand die dus een laag gasverbruik heeft betaald meer, maar zal ook de investering voor een alternatief niet terug kunnen verdienen. De kosten voor de installatie van een warmtepomp zouden minimaal rond de 14000,- liggen. Dat krijg je in zelfs 30 jaar nog niet terug verdiend. Daar gaan ongeveer 60 jaar in zitten om het terug te verdienen. Die warmtepomp zal dan allang de geest hebben gegeven. Iemand die 1000m3 per jaar aan gas gebruikt zou dit binnen 15 jaar terug kunnen verdienen. Hier zou de regering echt iets mee moeten doen omdat de mensen die juist zuinig zijn in hun verbruik wel extra en meer mogen betalen. Dit is volledig uit verhouding!
En zo wordt het via de wegenbelasting ook niet echt gestimuleerd zolang dit gebaseerd is op soort brandstof en gewicht van een auto. Genoeg diesels die een lagere CO2 uitstoot hebben dan menig Benzine auto. En dat terwijl sommige benzine auto’s meer CO2 uitstoten dan een diesel. (voorbeeld: Peugeot 307sw 1.6 benzine CO2 uitstoot 178 g/km en wegenbelasting € 159 – € 179) tegenover een Citroen DS3 Diesel 1.6 e-HDI CO2 uitstoot 85 g/km en wegenbelasting € 263 – € 276) De Citroen heeft een CO2 uitstoot die minder is dan de helft van de Peugeot 307sw. Je betaald per kwartaal echter 100,- meer! Hoe wordt het dan gestimuleerd om je meer te richten op de CO2 uitstoot van een auto dan de kosten (wegenbelasting) die naast de aanschaf nog terugkerend zijn. In mijn optiek in zowel het gasverbruik als het letten op de CO2 uitstoot van een auto, de wereld op z’n kop! De manier waarop het stelsel van de wegenbelasting is ingericht zou dan beter niet op basis van gewicht en brandstof moeten worden bepaald, maar obv de CO2 uitstoot. Iemand die een leaseauto heeft krijg tenslotte ook te maken met de bijbetalingscategorie obv de CO2 uitstoot.
podcastluisteren.nl/ep/De-Correspondent-Jelmer-Mommers-Terugkeren-naar-het-normaal-van-voor-corona-is-waanzin
stand van zaken en kijk op de nabije toekomst anno juli 2020
waarom houdt MAX niet een jaarlijks onderzoek inzake dit onderwerp om te zien of meningen veranderen? langzamerhand komt er eindelijk meer en meer informatie tot beschikking waardoor men betere inzichten krijgt.
Ik begrijp het niet, ik hoor dat daar is weinig grond om huizen te bouwen maar die regering wil graag grote velden vul met zonnepanelen en overall daar zijn zoveel daken zonder iets op. Voor die grond is opgemaakt met zonnepanelen waarom niet alle daken vul maken met zonnepanelen en ook windmolen tussen die fabrieken in waarbij geen mens heeft problemen van die geluid.
Grote PV-parken en grote Windmolen zijn verbonden met het Transport Net van TeNNeT.
De Europese Energie snelweg.
Deze Energie is eerder in Berlijn dan ergens bij de mensen, die ernaast wonen.
Maar er bestaat ook mooie vogel vriendelijke muisstille Windside Wind turbines. (0-5dB)
Ideaal voor het gebruik bij elk woonhuis. En een gouden Europese EEP-Award in 2005.
Windside turbines gaan ook nog ca.7x langer mee dan een luidruchtige Windmolen.
De onderhoud kosten zijn verwaarloosbaar en de Energie Label bijdrage blijft constant.
De turbines zijn een deel van het Woonhuis en worden samen afgeschreven.
De muisstille Windside turbines brengen direct Energie en/of Warmte in huis.
Hierdoor wordt ons eigen Distributie Net ontlast en geeft meer Energie ruimte aan andere.
Nederland is niet duurzaam bezig… kijk naar plastic en supermarkten
De financiële onderneming is gespecialiseerd in alle gebieden van kredietverlening.
Wij bieden u aanbiedingen die aangepast zijn aan al uw financieringsbehoeften met een persoonlijke lening en investeren in uw grote projecten.
Dit is voorbehouden aan bedrijven en serieuze mensen die op zoek zijn naar een lening om hun projecten te financieren.
Wij bieden leningen aan particulieren: consumentenleningen, woningleningen, kredietaankopen, schuldaankopen om alle schulden te consolideren in één enkele lening, schoolleningen voor studenten, autoleningen.
Wij begeleiden de financiering van uw projecten, zoals de bouw van uw huis, kantoren, uw bedrijf of een project waarvoor externe financiering nodig is. Neem voor meer informatie over het aanbod contact met ons op.
Het e-mailadres in bovenstaande reactie is verwijderd, conform de voorwaarden voor het plaatsen van reacties.
Helaas bouwen vele een huis dat net aan de norm haalde!
Isolatie is al ruim 40 jaren relatief goedkoop en bij de bouw is dubbele isolatie nauwelijks meer werk.
Zo is een passief huis uit 1986 , vrijstaand met triple glas en heel veel isolatie maar 340 kuub gas per jaar!
Zeker nu in 2023 is dat zeer leuk en Warmtepomp is daar niet rendabel, de kleinste is al veel te groot voor deze behoefte.
De Airco van 3.5 kW geplaatst heeft tot nu toe voldoende geleverd en hoefde zelfs in 1e week februari 2021 niet vol gas te draaien om alles bij -15 C weekje warm te houden!
Vandaag worden er huizen verkocht/opgeleverd die kleiner zijn en veel meer gebruiken met BENG norm!
Over langere tijd, vooral omdat de gasprijs al 60 jaren lang is gestegen! ….denk vooruit.