Hoe duurzaam zijn we?

De verschillende lidstaten van de Europese Unie hebben een aantal klimaat- en energiemaatregelen afgesproken voor de periode tussen 2020 en 2030. Besloten is dat in 2030 de CO2-uitstoot met ten minste 40 procent moet zijn teruggebracht vergeleken met 1990.

Energieverbruik

Over 14 jaar moet van al het energieverbruik zeker 27 procent afkomstig zijn uit hernieuwbare energie, een bindende Europese doelstelling. Maar hoe duurzaam zijn we in Nederland eigenlijk? We vroegen het de leden van ons MAX Opinie Panel.

Een milieuvriendelijk leven

Duurzaam en milieuvriendelijk leven wordt over het algemeen vertaald met ‘niet schadelijk voor het leefklimaat’. Duurzaam leven met betrekking tot het milieu wil dus zeggen: geen vervuiling, geen uitputting van de hulpstoffen en het in stand houden van de ecologie. Ruim 84 procent van de ondervraagden geeft aan te vinden dat ze een duurzaam leven leiden. Dit doen ze onder andere door het gebruiken van groene stroom (48,7 procent), het kopen van scharrel- en biokippen (38,8 procent), duurzaam gevangen vis (36,5 procent) en biologische producten (73 procent). Bijna driekwart van de respondenten geeft ook aan bijna geen eten weg te gooien en restjes te bewaren. Opvallend is dat slecht 10,4 procent van de ondervraagden zonnepanelen heeft, terwijl landelijk steeds meer bedrijven en particulieren zonnepanelen laten plaatsen.

Afval scheiden

Een andere manier waarop we goed met het milieu om kunnen gaan, is door afval te scheiden. Op dat gebied zijn we in Nederland goed bezig: ruim 7 op de 10 respondenten scheidt huis- en groen afval van elkaar. 87 procent brengt papier apart naar de papierbak en ruim 83 procent doet dat ook voor het glas. Op het gebied van plastic valt er nog veel te winnen, eenderde van de ondervraagden scheidt het plasticafval nog niet van het gewone afval.

Energiezuinige spullen

Bijna 8 op de 10 ondervraagden recyclet regelmatig spullen, zoals plastic tasjes of kleren. Bijna driekwart van hen brengt kleren die ze wegdoen naar een kledingcontainer, zodat ze nog door iemand anders gedragen kunnen worden. 65 procent van de ondervraagden geeft aan energiezuinige apparaten in huis te hebben. Ze noemen dan vooral apparaten als wasmachines, drogers, koelkasten en lampen met LED-verlichting. Een aantal respondenten geeft zelfs aan geen vaatwasser en droger te hebben om energie te kunnen besparen. Uit het onderzoek blijkt verder dat slechts 4 procent een energiezuinige auto rijdt (hybride of elektrisch).

Gaswinning Groningen

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) wint aardgas, onder andere uit het Groningerveld. Dit is het grootste gasveld in Nederland. Er zijn hier 20 plekken waar de NAM aardgas uit de grond haalt. Deze vorm van gaswinning veroorzaakt tegenwoordig echter zo’n 50 aardbevingen per jaar. Op de vraag of de gaswinning moet verminderen antwoordt bijna 60 procent van de respondenten dat ze vinden dat het moet verminderen. Bijna een kwart van de ondervraagden vindt zelfs dat de gaswinning moet stoppen. Bijna 11 procent vindt het niet nodig dat de gaswinning verandert.

Neemt u in uw dagelijks leven maatregelen om duurzamer en energiezuiniger te leven?

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. danielmclion says:

    In 1994-5 kwam het GEB nu Nuon met groene stroom die toen ruim 10% duurder was. Ik werd op forums uitgelachen! Méér betalen voor stroom uit hetzelfde stopcontact??? Overigens hebben wij sinds 2000 alleen nog electriciteit en geen gas meer. Dat een groot deel van alle elektriciteit nog steeds milieu vervuilend of met gas opgewekt wordt is jammer. Maar wij hebben 100% groene stroom van Nuon.
    Afval scheiding en recycleren:
    Inmiddels heb ik nog maar een klein RESTAFVAL bakje. Alleen blikjes (zonder etiket!) en kattebakgrid en asbak en aluminiumfolie en sinaasappelschillen vullen die. Zelfs het cellofaan van mijn sigarettenpakjes gaat altijd (mee naar huis) bij het plastic en elk sigarettenpakje, opengevouwen bij het papier. En, alle weggooi plastic flessen worden helemaal platgeknepen dan met dop afgesloten zodat er amper 5-10% lucht in zit. Want al die plastic flessen zijn feitelijk 90% lucht en volume! Het etiket van een blikje afhalen kost 5-10 seconden. Het zijn allemaal kleine dingen, maar opgeteld is het veel dat als iedereen dat zou doen een groot verschil uitmaakt. 🙂

  2. AnnemieMH says:

    De hype is super doorgeschoten vinden wij, gescheiden afval, is HET woord, daar word iedereen beter van….nu wie wordt daar beter van, vragen wij ons af. Het vuil, gescheiden opgehaald wordt weer bij elkaar gestort en verbrand (??) De rekening van het vuil ophalen wordt steeds hoger ipv van lager, we krijgen steeds meet containers en zakken om alles te scheiden…..
    Laast een onderzoek gelezen dat normaal aanleveren (dus alles door elkaar) veel goedkoper te verwerken is, als alle die verschillende afval stromen (die ook telkens apart moet worden opgehaald!)

    En waarom blijven we de overheid zich daar nu aan vast houden? Geen idee, waarschijnlijk moeten er diverse organisatie in stand worden gehouden..

    Wij zijn er mee gestopt,

  3. sneewitteke says:

    Als alle GROENEN en alle milieu-activisten beslissen om geen citytrips meer te ondernemen en hun jaarlijks uitje naar verre landen schrappen : HEEL VEEL CO2 vervuiling minder.
    Maar nergens mogen we vernemen hoe vervuilend per stoel het vliegtuig nu wel echt is. In iedere garage staat voor iedere wagen de CO2 uitstoot aangegeven. Roetfilter, katalysator en alle andere maatregelen : echt OK.

    Maar waarom die vervuilende vliegtuigen uit alle media bannen ? Iedere reisbrochure zou een melding CO2/pp moeten publiceren.

  4. Yvonne1968 says:

    Zolang een laag gasverbruik procentueel meer kost ben ik bang dat het hoger gasgebruik nog gewoon gestimuleerd blijft. Het heeft namelijk totaal geen nut om echt zuiniger om te gaan met het gasgebruik.

    Klein voorbeeld 100m3 verbruik per jaar vs 1000m3 per jaar. (Voor een 1-persoonshuishouden berekenen energieleveranciers gemiddeld 1000m3 verbruik per jaar)
    (de uiteenzetting van de bedragen staan verder onderaan)

    Bij 100m3
    100m3 x € 0,7533 all in eenheidsprijs = € 75,33
    365 dagen x € 0,4866 = € 177,61

    € 75,33 + € 177,61 = € 252,94
    Per m3 is dit dus € 2,53 (afgerond) all-in

    Bij 1000m3
    1000m3 x € 0,7533 all in eenheidsprijs = € 753,30
    365 dagen x € 0,4866 = € 177,61

    € 753,30 + € 177,61 = € 930,91
    Per m3 is dit dus € 0,93 (afgerond) all-in

    Gebruikte gegevens voor de berekening:
    Eenheidsprijzen:
    Levering € 0,2770 Per m3
    Energiebelasting € 0,2931
    ODE heffing € 0,0524 Per m3
    Btw (21,00%) € 0,1307
    Prijs per m3 € 0,7533

    Kosten die per dag berekend worden:
    Vaste leveringskosten € 0,0904 Per dag (deze kosten zijn bij vele leveranciers nogal eens een stuk hoger!)
    Btw (21,00%) € 0,0190
    Netbeheerkosten € 0,3117 Per dag
    Btw (21,00%) € 0,0655
    Prijs per dag: € 0,4866

    Voor 90% minder verbruik betaal je verhoudingsgewijs wel 2,72 keer per m3 meer.

    Iemand die dus een laag gasverbruik heeft betaald meer, maar zal ook de investering voor een alternatief niet terug kunnen verdienen. De kosten voor de installatie van een warmtepomp zouden minimaal rond de 14000,- liggen. Dat krijg je in zelfs 30 jaar nog niet terug verdiend. Daar gaan ongeveer 60 jaar in zitten om het terug te verdienen. Die warmtepomp zal dan allang de geest hebben gegeven. Iemand die 1000m3 per jaar aan gas gebruikt zou dit binnen 15 jaar terug kunnen verdienen. Hier zou de regering echt iets mee moeten doen omdat de mensen die juist zuinig zijn in hun verbruik wel extra en meer mogen betalen. Dit is volledig uit verhouding!

    En zo wordt het via de wegenbelasting ook niet echt gestimuleerd zolang dit gebaseerd is op soort brandstof en gewicht van een auto. Genoeg diesels die een lagere CO2 uitstoot hebben dan menig Benzine auto. En dat terwijl sommige benzine auto’s meer CO2 uitstoten dan een diesel. (voorbeeld: Peugeot 307sw 1.6 benzine CO2 uitstoot 178 g/km en wegenbelasting € 159 – € 179) tegenover een Citroen DS3 Diesel 1.6 e-HDI CO2 uitstoot 85 g/km en wegenbelasting € 263 – € 276) De Citroen heeft een CO2 uitstoot die minder is dan de helft van de Peugeot 307sw. Je betaald per kwartaal echter 100,- meer! Hoe wordt het dan gestimuleerd om je meer te richten op de CO2 uitstoot van een auto dan de kosten (wegenbelasting) die naast de aanschaf nog terugkerend zijn. In mijn optiek in zowel het gasverbruik als het letten op de CO2 uitstoot van een auto, de wereld op z’n kop! De manier waarop het stelsel van de wegenbelasting is ingericht zou dan beter niet op basis van gewicht en brandstof moeten worden bepaald, maar obv de CO2 uitstoot. Iemand die een leaseauto heeft krijg tenslotte ook te maken met de bijbetalingscategorie obv de CO2 uitstoot.