4 op de 10 ouderen vindt online aankopen doen een uitkomst
Publicatiedatum: 9 november 2015
De tijd dat ouderen niets hadden met online winkelen lijkt voorbij. 9 op de 10 ouderen doet online aankopen, zo blijkt uit onderzoek van het MAX Opinie Panel. Ruim een derde van hen doet dat zelfs één keer per maand.
Ongeveer helft van de respondenten winkelt vooral via de vaste computer (56%) of via de laptop (43%). Vooral kleding en schoenen zijn populair, op de voet gevolgd door boeken, films, cd’s en dvd’s.
Het aantal online shoppers stijgt
In 2014 gaven ruim 3 op de 10 respondenten aan voor meer dan 150 euro per jaar aan online aankopen te doen. Nu is dat aantal gestegen naar bijna 5 op de 10. En op de vraag of ze verwachten in de toekomst (nog) vaker online aankopen te doen antwoordt 40% bevestigend.
1 op de 10 respondenten geeft aan juist helemaal geen online aankopen te doen. Argumenten die zij daarvoor aandragen:
“Ik koop liever in een winkel.”
“Ik wil het product eerst echt zien.”
“Zo’n webshop is niet betrouwbaar.”
Medicijnen en witgoed kopen we liever in de winkel
Twee derde van de ondervraagden geeft aan dat er ook artikelen zijn die ze nooit online zouden bestellen. Vooral medicijnen, witgoed, meubilair of auto’s kopen mensen liever in een ‘echte’ winkel. Tot slot valt op dat ruim de helft van de respondenten aangeeft dat verzendkosten hen tegenhouden om een bepaalde aankoop te doen.
Doet u wel eens online aankopen?
Geef een antwoord
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ja ik koop regelmatig online.
Alleen bij bol.com en dan alleen boeken en puzzels.
ik heb absoluut geen vertrouwen in internet als het gaat om bankieren of kopen
ik zal het dus ook niet snel doen
dan liever de moeite om naar een stad te gaan
ik koop zelden one line
kleding moet je kunnen passen en kijken of het staat
veel leuker om dingen in de winkel te zien wat het ook is.
Ik koop regelmatig via internet en heb nog nooit een negatieve ervaring mee gehad!
ja ik doe het wel
maar alleen als ik achteraf mag betalen
wel zo veilig vindt ik dat
soms lukt dat niet en gaat de KOOP ook niet door
ik moest snijplank olie hebben, die men alleen in kookwinkels in de stad verkoopt, dus ik kom daar bijna niet, en toen heb ik bij bol.com gekeken en de reviews gelezen, over deze olie, en die allemaal positief waren, die hadden zo’n flesje wel, in alle maten en prijzen,en dat heb ik besteld en betaald, het is veilig en safe, en bol.com is de enigste die ik vertrouw op het gebied van betalingen via de pc weg. Je wordt continu op de hoogte gehouden door POST.NL waar het pakketje zich bevind, en wordt exact geleverd zoals aangekondigd, ja, Bol.com, dat is het enigste bedrijf waar ik online koop,
Ik koop al jaren onlaine en dat gaat prima aangezien ik Rolstoel gebruiker ben kom je alla 2017 nog niet overal binnen
Online
bestellen vind ik ok, maar de bezorging vind ik vaak een probleem…je kan meestal bij de bestelling NIET aangeven of je de bestelling bij afwezigheid NIET bij de buren wilt laten bezorgen, in mijn geval een hoogbejaarde buurman aan de ene kant en een bijthond aan de andere kant…Je bent afhankelijk van de bezorgkeuzes van de aanbieder en de regels van PTTPost. Ze maken je verantwoordelijk voor de buren bij de bezorging van jouw pakket!
Het vertrouwen in het gehele Internet wordt steeds minder. Er wordt te vaak gebeld vanuit het Buitenland, te veel fishingmails. Het Internet maakt mij steeds onzekerder en soms zelfs bang.
Ik bestel steeds minder via Internet. Het liefst zou ik er per direct mee stoppen, maar ook dit zou ik op een goede manier willen afronden. Maar het wordt je al moeilijk gemaakt met het contact leggen door alle antwoordapparatuur die ze gebruiken + dat men steeds meer de gesprekken wil opnemen wegens trainingsdoeleinden.
Waar is men toch mee bezig achter de schermen?
Ja, zeker! Maar alleen als ik het product niet in mijn woonplaats kan vinden/kopen. Ik gun de plaatselijke middenstand mijn klandizie maar hebben ze niet wat ik wil dan schroom ik niet en koop het online.
Koop al jaren van alles via internet. Betalen die ik het liefst achteraf. Je moet echter wel goed opletten waar je iets koopt. Bij een gerenomeerd bedrijf kan je rustig bestellen. Heb geen negatieve ervaring met kopen en betalen via internet. Is een uitkomst als je een beperking hebt en winkelen niet echt een optie meer is. Koop echter nooit iets via marktplaats. Ook internetbankieren is een uitkomst. Wel op blijven letten dat je op een beveiligde site zit, let op het slotje.
Ja zeker en het gaat tot op heden goed en als het fout gaat even een mailtje en krijg ook antwoord. Het is ook gebeurt dat het afgeschreven is en het product nog in mijn winkelwagentje zat na paar dagen zonder te mailen keurig terug ontvangen dus heb er zeker geen moeite mee om online te bestellen
Kleding moet ik eerst passen.
Broeken moeten altijd ingekort worden.
Bol.com is onbetrouwbaar
Onlangs boeken besteld.
Bezorgen op de week erop op dinsdag gezet.
Dit omdat ik enkele dagen met vakantie was.
Maar 1 boek werd op dinsdag bezorgd.
De overige op vrijdag, toen ik weg was.
Werden bij de buren bezorgd
Ik koop ook alleen als ik achteraf kan betalen
Hoezo een uitkomst? Erg veel fraude, slechte klantenservice… en nog erger… rommelig retourbeleid…. ik duik liever een winkel en proef, en bekijk, en ontdek de producten of diensten… internet shopping begint voor mij een NONONO te worden
Ik koop regelmatig online, kijk wel goed uit en
laat mij niet verleiden met aanbiedingen die ik niet vertrouw.
Online kopen is vergelijken met kwaliteit en prijs.
Al jaren koop ik heel veel bij Coolblue gezien hun service en voorlichting door bekwaam en vriendelijk personeel.
Laat je niet lijden door goedkope advertenties maar doe een prijsvergelijk met wat je uiteindelijk zelf zoek in kwaliteit en dan kom ik meestal het beste bij Coolblue uit.
Reizen boek ik ook online
Ik koop vanalles online. De service is doorgaans beter als een stenen winkel.
Uitgezonderd kleding, maar dat kochten we ook nooit bij de vroegere postorderwinkels, omdat de kwaliteit vaak minder is, dan het plaatje laat zien.
Ook onderdelen van electrische apparaten (ik repareer veel zelf, ook apparaten van mijn kinderen).
Een electrowinkel is hier allang niet meer, en de service was toen ook niet best.
Ze verkochten liever nieuwe apparaten.
Ook koop ik veel bij de chinese sites zoals deal-extream,,, whis,,, aliexpres….
Ik heb daar in de afgelopen jaren al 300 orders geplaatst.
En de verzendtijd duurt dan wel lang, maar het gaat 99% goed.
De keren dat er een foutje werd gemaakt is dat altijd opgelost.
Gewoon een reactie sturen (kan meestal in het Nederlands) en je krijgt keurig antwoord.
Ook wordt direct het geld teruggestort, terwijl ik vaak het gekochte niet terug hoefde te zenden.
Voor mij is internet goud waard !!