Ken je rechten

Elles de Bruin: ‘ken je rechten’

Het was even wachten, maar ik kan eindelijk weer naar de winkel om een spijkerbroek te kopen. De jeans die ik pas is iets te lang. De aardige medewerker adviseert hem eerst even te wassen. Als hij dan nog te lang is, kan ik terugkomen om hem korter te laten maken.

Ik schrik van het resultaat

Zo gezegd zo gedaan, maar de broek is amper gekrompen, dus ga ik ermee terug naar de boetiek. Na een week kan ik de ingekorte broek ophalen. Ik schrik van het resultaat. De mooie zoom is vervangen door een heel lelijke. Geen gezicht. Ik vraag waarom er niet eenzelfde zoom in gestikt is. “Dan had u moeten zeggen dat u zo’n zoom wilde”, antwoordt de medewerker die dit keer minder vriendelijk is. “Dat kost namelijk 15 euro en dit type zoom is gratis.”

Had ik meer mogen verwachten? Ja!

De kennis die ik heb opgedaan bij de presentatie van 10 jaar Meldpunt borrelt op. Had ik als consument kunnen weten dat ze een andere zoom in mijn jeans zouden zetten dan de originele zoom? Nee. Ben ik hierover goed geïnformeerd? Nee. Mag ik meer mogen verwachten van een kledingwinkel? Ja. Ik ga de discussie aan en uiteindelijk komt de manager erbij.

Een consument heeft rechten

Hij kijkt naar de zoom en zegt: “Hier is wat misgegaan, mevrouw. Dit is lelijk, ik begrijp dat u dit niet wilt.” Hij schrijft een tegoedbon ter waarde van de broek voor me uit. “U mag iets nieuws uitzoeken. Deze broek gaat naar het hoofdkantoor. Deze kwestie moet goed worden geëvalueerd.” Ik bedank hem hartelijk voor deze goede service en ga voldaan naar huis. Een consument heeft rechten en ik pluk daar nu de vruchten van.

MAX Meldpunt, elke vrijdag rond 19.15 uur op NPO 2

Geef een reactie