verkeersslachtoffers

Verdachten van verkeersmisdrijven komen er vaak makkelijk vanaf

Rechters zijn de afgelopen jaren minder vaak gaan straffen voor roekeloos rijden. Dat blijkt uit onderzoek van Tilburg University in opdracht van het Fonds Slachtofferhulp onder (nabestaanden van) slachtoffers en door honderden vonnissen onder de loep te leggen.

Lagere straffen

Rechters veroordelen verdachten van verkeersdelicten nauwelijks voor roekeloos rijden. Dat leidt mogelijk tot lagere straffen, blijkt uit het onderzoek onder 175 (nabestaanden van) slachtoffers van verkeersdelicten en ongevallen. Daarnaast zijn ook honderden vonnissen van de afgelopen jaren onder de loep genomen, aldus de NOS.

Veroordelingen gedaald

Volgens het rapport zijn rechters de afgelopen jaren minder vaak gaan straffen voor roekeloos rijden. Voor 2013 leidde grofweg 1 op de 5 onderzochte verkeerszaken tot een veroordeling wegens roekeloosheid, daarna daalde dat tot 1 op de 20. De oorzaak zijn enkele arresten van de Hoge Raad, die de rekbaarheid van het begrip flink beperkten.

Taakstraf

Tweederde van de bevraagde slachtoffers vindt de straf die de rechter heeft opgelegd in hun zaak te licht. In de meeste gevallen kreeg de dader een taakstraf en werd het rijbewijs afgepakt. Gevangenisstraffen werden maar weinig opgelegd “Het onderzoek bevestigt de signalen die wij kregen van veel slachtoffers. Het is zorgelijk dat de rechters de mogelijkheden in de wet niet gebruiken om strenger te straffen. Het is mooi dat het onderzoeksrapport een advies geeft over hoe de wet kan worden veranderd om in de toekomst bij verkeersmisdrijven wel strenger te gaan straffen”, aldus directeur Ineke Sybesma op de website van het fonds.

Te weinig handvatten

De rechters hebben volgens het onderzoek nu vaak te weinig handvatten om verdachten zwaar te straffen. In de wet moet daarom een artikel worden opgenomen waarin het veroorzaken van het gevaar in het verkeer strafbaar wordt gesteld. Dit is eenvoudiger te bewijzen dan doodslag en roekeloosheid, aldus het onderzoek. “Slachtoffers willen naast een straf vooral dat een ander niet datgene overkomt wat met henzelf is gebeurd”, zegt Sybesma.

Geldende wetgeving

De Raad voor de Rechtspraak herkent zich in het beeld dat de onderzoekers schetsen, maar de rechters moeten zich houden aan de geldende wetgeving en jurisprudentie, zoals de uitspraken van de Hoge Raad . “De Hoge Raad heeft de ernstigste vorm van schuld in dodelijke verkeerszaken – het ‘roekeloos rijden’ – streng ingekaderd, waardoor een veroordeling hiervoor vrij weinig voorkomt. Dat leidt binnen de rechterlijke macht tot de discussie of de Hoge Raad hier niet te streng is. Rechters kunnen hier echter niks aan veranderen, dat is aan de Hoge Raad of de wetgever”, aldus de raad.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Hetzelfde verhaal als bij alle andere criminele handelingen. … Straffen kost geld. En niet straffen kost geen geld. Ze hebben niet voor niets het merendeel van de gevangenissen gesloten en het personeel naar de bijstandswet verwezen. … Dat jouw kinderen dood gereden worden door dronken psychopaten en drugsverslaafde criminelen, is Justitie een rotzorg.