Maxime op reis: zuidoost Amerika

Onder de noemer ‘Maxime op reis’ leest u regelmatig verhalen over de eigen reiservaringen van de redactie van MAX Vandaag. Deze keer verkennen we het zuidoosten van de Verenigde Staten en zien we het Witte Huis, plantages, de graven van John F. Kennedy, Elvis en Martin Luther King, het Coca Cola museum, de geboortestad van de jazz: New Orleans en we sluiten onze reis af op de hagelwitte stranden van Florida’s ‘Panhandle’.

Washington D.C.

Onze ‘roadtrip’ start in Washington D.C. Veel van de belangrijkste bezienswaardigheden liggen op loopafstand van elkaar, maar alles bij elkaar zijn het toch aardig wat kilometers. Er kan daarom ook gebruik worden gemaakt van de metro om de langere trajecten af te leggen. Wij wandelen als eerste naar het Witte Huis. Het is niet altijd mogelijk om het te bezoeken, kijk daarvoor op de website van de Nederlandse ambassade.

zuidoost Amerika

Wij bekijken het Witte Huis uitgebreid van buiten en daarvandaan is het een klein stukje naar de National Mall. De Mall strekt zich uit van het Captitool aan de ene kant naar het Lincoln Memorial aan de andere kant. Er tussen liggen vele oorlogsmonumenten, het Washington Monument en de gebouwen van het Smithsonian Institute.

Abraham Lincoln Monument. Hier heeft Dr. Martin Luther King Jr. zijn beroemde “I have a dream”-speech gehouden.

zuidoost amerika

Monument voor de gevallenen van de Vietnam-oorlog. Alle namen staan op de muur vermeld.

Korean War Veterans Memorial

zuidoost usa

In de verte het Washington Monument uit 1885. Bezoeken is mogelijk, maar reserveer dan wel vooraf een ticket.

Aan de Mall ligt ook het Smithsonian Natural Museum of Natural History met onder andere de vele overblijfselen van dinosauriërs. Voor wie de film A Night at the Museum gezien heeft, heeft het museum een meerwaarde. In die film komen de museumattributen ’s nachts tot leven.

zuidoost Amerika

Eenmaal bij het Capitool aangekomen hebben wij geen voeten meer over. Hadden we nou die metro maar gebruikt… De volgende keer willen we er zeker naar binnen, maar nu genieten van de aanblik ervan.

Arlington National Cemetery

Vandaag verlaten we de stad en rijden we via het pittoreske stadje Georgetown, dat net buiten Washington ligt, naar de beroemde begraafplaats Arlington. We lopen eerst langs een interessante expositie, alvorens we de enorm uitgestrekte begraafplaats betreden. Op het terrein zijn de graven te vinden van vele soldaten, waaronder een groot monument voor ‘de onbekende soldaat’, maar ook graven van bekende Amerikanen, zoals John F., Jackie en Robert Kennedy.

zuidoost Amerika

Hier liggen de Kennedy’s begraven.

Vanaf de heuvels van Arlington is in de verte het Pentagon te zien. Daar rijden we later nog langs om het van wat dichterbij te bekijken. We wisten al dat het een gigantisch pand is, maar verwonderen ons alsnog over de omvang.

Op de achtergrond het Pentagon.

Charleston

Dwars door de staten Virginia en North Carolina rijden we naar Charleston in South Carolina. Het is één van de oudste steden van South Carolina en het heeft een belangrijke rol gespeeld in de onafhankelijkheidsoorlog tussen 1775 en 1783. Het is ook de plek waar het eerste schot van de burgeroorlog van 1861 – 1865 gelost is. In het Historic District waant u zich ook nu nog terug in vroeger tijden. De vele schitterende huizen staan hier dicht bij elkaar. Slechts één kamer breed aan de straatkant, maar ver naar achteren doorlopend. Wij hebben ons laten vertellen dat, dat met kosten te maken heeft. Er werd betaald voor de ruimte aan de straatkant en die is op deze manier beperkt gehouden.

Plantages

In de buurt van Charleston liggen verschillende plantages. Wij bezoeken de Drayton plantage en de Magnolia plantage. De katoenvelden zijn inmiddels verdwenen, maar de landgoederen bevatten nog wel mooie tuinen, een verdwaalde alligator en de sfeer van weleer.

Savannah

De volgende mooie, zuidelijke stad is Savannah. Van deze stad wordt gezegd dat het er spookt… Het draagt dan ook de bedenkelijke bijnaam ‘America’s Most Haunted City’. Er wordt veel geadverteerd voor nachtelijke bezoeken aan de begraafplaatsen. Wij kiezen voor een bezoek bij daglicht. De stad is aantrekkelijk vanwege de vele statige huizen en de weelderige pleinen.

Atlanta

We gaan nu naar de stad waar in 1996 de Olympische Spelen zijn gehouden: Atlanta. Op verschillende plekken in de stad zijn er beelden geplaatst, die daar aan herinneren.

Atlanta is ook de plek waar Martin Luther King geboren is én uiteindelijk begraven. Met de metro reizen we naar de dichtstbijzijnde halte bij het National Historic Site and Preservation District. Het is erg stil op straat en we voelen ons niet echt op ons gemak in deze buurt tijdens de wandeling naar Kings geboortehuis, maar wat is het bijzonder om uiteindelijk voor zijn huis te staan.

zuidoost amerika

We lopen vervolgens naar Kings kerk, de Ebenezer Baptist Church, waarnaast een tentoonstelling te vinden is. Ook zijn hier de graven van Martin Luther King en zijn vrouw Coretta Scott King en een ‘eeuwige vlam’.

Liefhebbers van Coca Cola moeten beslist een bezoek brengen aan The World of Coca Cola. Binnen vindt u alles over de geschiedenis, vele relikwieën waaronder ook een Nederlands reclamebord en tientallen frisdranken van over de hele wereld, die gratis geproefd mogen worden. Waarschuwing: misselijkheid is gegarandeerd als u de vele (soms bizarre) smaken ook echt allemaal uitprobeert.

Great Smoky Mountains National Park

Vanuit de staat Georgia gaan we door een stukje North Carolina op weg naar Great Smoky Mountains National Park. Onderweg komen we door schitterende natuurgebieden, maar helaas krijgen we aan het begin van het park een klapband. Nu mogen we ook meteen weer eens genieten van de vriendelijkheid van de Amerikanen. Het is er niet druk op de weg, maar de mensen díe langs rijden, stoppen allemaal om te vragen of we hulp nodig hebben. Gelukkig is de huurauto voorzien van een ‘thuiskom-band’, maar ideaal is het niet, want het weer is omgeslagen en we moeten nog vele kilometers maken tot ons volgende hotel. Na contact met het autoverhuurbedrijf beslissen we de auto om te ruilen bij het dichtstbijzijnde vliegveld. Wat in ons geval Knoxville is. De bezienswaardigheden die we in de Smoky Mountains willen bekijken moeten dus helaas in de dag erop gepropt worden en we rijden zo goed en zo kwaad als het noodweer het toe laat door naar het vliegveld en vervolgens terug naar ons hotel in het charmante plaatsje Gatlinburg aan de noordelijke rand van de Smoky Mountains.

De ochtend erna is het weer nog steeds niet opgeklaard, maar vol goede moed gaan we op weg. De Smoky Mountains danken hun naam aan de stoom die vanaf de boomtoppen opstijgt. We krijgen het vele malen live te zien. We beklimmen de Clingmans Dome nog in een dikke mist, maar gedurende de dag wordt het steeds droger en warmer en krijgen we toch nog een hele goede indruk van dit prachtige, bosrijke gebied. Zelfs beren krijgen we nog te zien!

zuidoost amerika

Voor de Dolly Parton-fans onder u nog een extra tip, het themapark Dollywood ligt vlak in de buurt van de Smoky Mountains en Gatlinburg.

Nashville

Nu ligt Nashville op onze route, hét centrum van de Country en Western-muziek in Amerika. Bij het wandelen door de straten blijkt dat muziek hier inderdaad op nummer 1 staat. Overal is live muziek te horen. Liefhebbers van Western-laarzen kunnen er ook hun hart ophalen. We beslissen een bezoek te brengen aan de Country Music Hall of Fame and museum. Hier bewonderen we onder andere de gouden piano die Pricilla aan Elvis cadeau gaf voor hun 1-jarig huwelijksjubileum. Ook bijzonder in Nashville is de exacte replica van het Griekse Partheon in Athene. Het stamt uit de 19e eeuw en tegenwoordig is er een museum in gelegen.

Memphis

Nu is het de beurt aan de plek waar we de hele reis al naar uit zien: Memphis, de stad van Elvis Presley. Maar eerst drinken we in Beale Street een cola in de Club van Blueslegende BB King. Het is de straat waar Elvis ook veel kwam. Erna bezoeken we hotel The Peabody, beroemd vanwege de eenden-fontein en te zien in vele films. En inderdaad, de eenden zwemmen rustig rond in de lobby.

De beroemde eenden-fontein in hotel The Peabody.

Dan is het tijd voor Graceland. Een busje vervoert ons vanaf het parkeerterrein naar het landgoed. Wat een magisch moment als de poort voor ons open glijdt en we het huis zien liggen. Binnen kijken we onze ogen uit aan het extravagante interieur en buiten doet Elvis’ graf ons denken aan een bedevaartsoord. Van over de hele wereld hebben fans er knuffels en boodschappen voor The King of Rock ‘n’ Roll achter gelaten.

New Orleans

Na Nashville en Memphis gaan we verder naar de volgende swingende stad: New Orleans. Met de bijnaam ‘The Big Easy’, vanwege de ontspannen sfeer. De vele Franse en Spaanse invloeden geven een vertrouwd gevoel. Het gebied waar het allemaal gebeurt is het French Quarter. Bij het wandelen door deze buurt hebben wij alleen maar naar boven gekeken, naar de vele sierlijke groene en bloemrijke balkons. De muziek is hier letterlijk op straat te vinden en voor heerlijke koffie mét beignets tippen wij Café du Monde. ’s Avonds is het genieten van de Cajun-keuken.

Café du Monde

Leuk om hier te doen is een boottochtje met een radarboot over de Mississippi. Al hadden wij er vooraf een iets romantischer beeld bij. De Mississippi doet hier echter meer denken aan het Amsterdams Rijnkanaal. Alleen al het verblijf op de Natchez stoomboot zelf maakt echter alles goed.

Met de ‘Street Car’ (een tram) bezoeken we ook nog het Garden District, met brede groene lanen en de prachtigste huizen.

zuidoost Amerika

Buiten het centrum (en tijdens de boottocht over de Mississippi) zijn de gevolgen van de orkaan Katrina nog steeds goed te merken.

The Panhandle, Florida

We sluiten de reis af met een paar stranddagen in Florida. Vanuit New Orleans rijden we via Mobile in Alabama naar de Panhandle, het noordelijkste stukje van de Sunshine State. De reis eindigt voor ons in Pensacola Beach, waar we 2 nachten verblijven. Het blijkt er net zo heerlijk te zijn als in Miami en de Golf van Mexico, dus we hadden er achteraf best wat langer willen verblijven. We maken alweer plannen dit gebied een volgende keer langer te bezoeken…