Tolwet

Europees Parlement tegen Duitse tolwet

Het Europees Parlement heeft zich massaal tegen de invoering van de nieuwe Duitse tolwet gekeerd. 510 van de 126 Europarlementariërs  vinden dat de wet discrimineert op basis van nationaliteit.

In het plan krijgen schone auto’s een goedkoper wegenvignet dan vuilere auto’s. Duitse weggebruikers krijgen een compensatiekorting via de wegenbelasting. Die korting is hoger als een auto milieuvriendelijker is. “Buitenlandse weggebruikers betalen dus de tekorten in de Duitse wegenbelasting”, stelt EU-parlementariër Wim van de Camp (CDA).

Bezwaarprocedure

“De Europese Commissie moet de bezwaarprocedure tegen deze wet weer opstarten”, vinden EU-parlementariërs Wim van de Camp en Jeroen Lenaers (CDA). “We willen niet wachten tot een Europese rechter over een paar jaar de wet naar de prullenbak verwijst. Voorkomen is beter dan genezen”, aldus de CDA’ers.

Grensregio’s

De parlementariërs vrezen ook negatieve gevolgen voor de grensregio’s. “Mensen verplaatsen zich daar intensief over de grens om te wonen en te werken. Het Duitse wetsvoorstel is in strijd met het idee van een Europese interne markt’’, zegt Lenaers. Kleinere wegen in Duitsland blijven overigens buiten het systeem.

Juridische stappen

Er is al langer protest tegen de nieuwe tolwet. Brussel heeft in september 2016 aangekondigd het tolplan voor te leggen aan het Europees Hof van Justitie. Maar in november 2016 heeft EU-commissaris Violeta Bulc (Transport) ineens een akkoord gesloten met de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt. De procedure is toen opgeschort. Nederland en Oostenrijk hebben al aangekondigd juridische stappen te nemen als het plan doorgaat.

(Bron: ANP)

Geef een reactie